سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۲

دو راهبرد کلان انتخاباتی برای نیروهای مؤمن انقلابی

مصطفی طاهری
دوشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۶
کد مطلب: 509531
در طول ادوار سابق رقابت‌های انتخاباتی، همواره 2 راهبرد کلان از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح و پیگیری می‌شده؛ راهبرد اول «حضور حداکثری مردم» در انتخابات و راهبرد دوم تأکید بر «انتخاب اصلح».
جهان نيوز - مصطفی طاهری: حدود 2ماه تا انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا وقت باقی است. تب و تاب انتخابات کم کم داغ‌تر و فعالیت شخصیت‌ها و احزاب سیاسی هم روزبه روز بیشتر می‌شود. در طول ادوار سابق رقابت‌های انتخاباتی، همواره 2 راهبرد کلان از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح و پیگیری می‌شده؛ راهبرد اول «حضور حداکثری مردم» در انتخابات و راهبرد دوم تأکید بر «انتخاب اصلح». «حضور حداکثری» و «مشارکت همگانی» اقشار گوناگون مردم پای صندوق‌های رأی نشان دهنده حمایت و پشتیبانی آنان از نظام مقدس جمهوری اسلامی و در نهایت خنثی کننده توطئه‌های دشمنان خواهدبود. آنچه در این یادداشت قصد توضیح بیشتری درباره آن دارم، راهبرد دوم (انتخاب اصلح) است. «اصلح» صفت تفضیل به معنای «بهترین» است. همه انسان‌ها در انتخاب‌های خود سعی می‌کنند بهترین گزینه پیش روی خود را انتخاب کنند. از انتخاب رشته تحصیلی و شغل گرفته تا انتخاب همسر. در انتخابات هم براساس حکم عقل و شرع باید «بهترین» را برگزید.
1. هنگامی که از تفضیل سخن می‌گوییم باید توجه داشت که از مفهومی نسبی سخن گفته می‌شود. «بهترین» را باید در مقایسه با دیگران یافت. از جمله آسیب‌های موجود در برخی از احزاب و گروه‌های سیاسی این است که تا پیش از مشخص شدن گزینه‌های انتخاباتی، بدون مقایسه و سنجش نقاط قوت و ضعف نامزدها، گزینه مدنظر خود را به صورت مطلق انتخاب کرده و باب گفت‌وگو را درباره انتخاب اصلح می‌بندند.
2. یکی از موضوعاتی که در سال‌های گذشته به چالشی میان نیروهای انقلاب تبدیل شده است، دوگانه «اصلح» و «صالح مقبول» است. درباره این دوگانه باید با دقت و احتیاط بیشتری روبرو شد. قطعاً عدول از انتخاب اصلح(بهترین) در انتخابات درست نیست اما برای انتخاب بهترین، باید نیم نگاهی به نتیجه نیز داشت. حضور در یک فعالیت سیاسی مانند انتخابات، نیاز به طراحی همزمان برای «انجام تکلیف» و «کسب نتیجه» است. اصلح کسی است که علاوه بر داشتن شاخص‌های مطلوب، زمینه کسب آرای مردم را هم داشته باشد. تذکری که رهبر انقلاب درباره توجه همزمان به تکلیف و نتیجه در اولین دیدار دانشجویی پس از انتخابات سال 92 داشتند، از این منظر قابل مرور است.
3. شاخص‌های انتخاب اصلح باید به صورت دقیق و حساب شده و متناسب با شرایط و نیازهای کشور طراحی شود. به عنوان مثال ممکن است گروهی برای معرفی نامزد اصلح در انتخابات ریاست جمهوری، تنها به شاخص‌های معنوی و ارزشی تکیه کند؛ اما با توجه به مأموریت مهم رییس جمهور در اداره قوه مجریه، به‌نظر می‌رسد این شاخص، به تنهایی کافی نباشد. رهبر معظم انقلاب در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال 92 تأکید کردند: «اداره مملکت و کار اجرائی، کار کوچکی نیست. کارهای بزرگ و بارهای سنگینی بر دوش مجریان سطوح بالاست.... آن کسانی که وارد میدان می‌شوند، باید کسانی باشند که در خود توانایی کشیدن این بار را بیابند.»19/10/91
4. ممکن است در فرآیند «طراحی شاخص‌ها» و «تطبیق آنها با مصادیق» گروهی متناسب به سلیقه خود و به تنهایی این کار را انجام دهد؛ اما به‌نظر می‌رسد، استفاده از سلیقه‌ها و افکار گوناگون و گفت‌وگو با جریانات و شخصیت‌های گوناگون در داخل چارچوب انقلاب، علاوه بر برکات زیادی که دارد، احتمال خطا را کمتر و افق دید را وسعت می‌بخشد. البته احتمال سهم‌خواهی گروه‌ها و احزاب هم در این فرآیند محتمل است، که باید با اتخاذ سازوکارهایی آن را به حداقل رساند. شکل‌گیری این سامانه ائتلاف و وحدت امری سهل و در عین حال ممتنع است.
یکی از ضرورت‌های آن، اغماض نسبت به برخی از موضوعات غیراصولی است. رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس هشتم تصریح می‌کنند: «ما در سطح کشور هم معتقد به وحدت‌ایم، در این مجموعه معتقد به ارزش‌ها و اصول هم معتقد به وحدت هستیم؛ این را باید حفظ کرد، ولو با یک اغماض‌هایی. بعضی از اغماض‌ها ممکن است اعتراض برخی دیگر را متوجه انسان بکند؛ خب، بکند؛ ولی آدم باید ببیند حق چیست. یک جاهایی باید برخی اغماض‌ها را برای یک مصلحت بزرگتری انجام داد؛ که حالا در این مورد بحث ما، مصلحت اتحاد و اتفاق و با هم بودن و یک حرف زدن و یک صدا داشتن و اینهاست.» رهبر معظم انقلاب در مهرماه سال جاری نیز بار دیگر به این مصلحت بالاتر تأکید می‌کنند و می‌فرمایند: «امروز کشور به اتحاد نیروها احتیاج دارد. بخصوص نیروهای مؤمن. نیروهای پای کار.» 5/7/95 . با این توضیحات مشخص می‌شود تلاش برای حضور حداکثری مردم در انتخابات و هم‌افزایی برای انتخاب و معرفی اصلح 2راهبردی است که باید از سوی نیروهای مؤمن و انقلابی در انتخابات آینده دنبال شود.
منبع:صبح نو
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *