جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰

بیم و امید جوانان در بازاریابی شبکه‌ای

شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۲
کد مطلب: 505809
اخیراً تعداد زیادی از جوانان کشورمان به سودای راه صد ساله را یک شبه پیمودن وارد کار بازاریابی شبکه‌ای شده‌اند به همین دلیل ذکر نکاتی در این رابطه ضروری است.
به گزارش جهان نيوز به نقل از صبح نو، اخیراً تعداد زیادی از جوانان کشورمان به سودای راه صد ساله را یک شبه پیمودن وارد کار بازاریابی شبکه‌ای شده‌اند به همین دلیل ذکر نکاتی در این رابطه ضروری است. ضروری برای توجه بیشتر جوانانی است که قصد ورود به این بازار را دارند اما اطلاعات کافی را در این رابطه ندارند تا بتوانند برای آینده خود تصمیمات بهتری بگیرند. قبل از ذکر نکات، ابتدا فرآیند بازاریابی شبکه‌ای به اجمال توضیح داده می‌شود تا مخاطبانی که از این بازاریابی اطلاعی ندارند هم در جریان موضوع قرار بگیرند.

 شیوه کارکرد بازاریابی شبکه‌ای بدین صورت است که یک فرد نوعی بنام اشکان برای ورود به این کار باید شبکه‌ای مثلاً هفت نفره برای خود ایجاد کند (البته تعداد این افراد می‌تواند نامحدود باشد ما برای آسانی از هفت نفر استفاده کردیم) و این هفت نفر اگر بخواهند در این شبکه منتفع شوند و سود کنند باید هر یک همان شبکه هفت نفره را هم برای خود ایجاد کنند. شبکه آقای اشکان تا آنجا که به هفت طبقه برسد می‌تواند اشکان را منتفع کند، اگر شبکه اشکان هفت طبقه داشته باشد و هر فرد تنها هفت نفر زیر مجموعه داشته باشد اشکان می‌تواند از خرید 960 هزار نفر منتفع شود. حال نکات مهم این بازاریابی بررسی می‌شود.

نکته مهم اول این است که در ازای خرید 49 نفری که زیرمجموعه هفت نفر شبکه اولیه اشکان هستند، هم درصدی سود به آن هفت نفر می‌رسد و هم درصدی سود به اشکان می‌رسد و توضیح داده شد که این موضوع تا هفت طبقه ادامه دارد. یعنی اگر این 49 نفر هم شبکه ایجاد کنند، اشکان باز هم از خرید آن 343 نفر اضافه شده به سیستم منتفع خواهد شد و همین موضوع اساسی‌ترین ایراد بازاریابی شبکه‌ای است، زیرا اشکان از محلی منتفع می‌شود که برای آن کار مستقیمی انجام نداده است و ظاهراً مهم‌ترین دلیل برای فتوای آیت الله مکارم شیرازی مبنی بر حرام بودن بازاریابی شبکه‌ای همین مسأله بوده است. ( http://yon.ir/u151)

نکته دوم درباره بازاریابی شبکه‌ای مشروط بودن حضور افراد در شبکه است. شرط این است که هر فرد باید حتماً ماهانه 70 هزارتومان (البته این رقم برای بعضی از شرکت‌ها 100 و برای بعضی 150 و حتی برای بعضی شرکت‌ها تا 400 هزارتومان هم گزارش شده است) از شرکت اصلی خرید کند تا بتواند در شبکه باقی بماند، هر چند این موضوع خلاف شرع نیست، اما می‌تواند افراد جامعه را به مصرف موادی مجبور کند که واقعاً به آنها احتیاج ندارد. کمترین نتیجه این امر ترویج مصرف گرایی است.

نکته سوم این است که اساس شبکه‌سازی در این بازاریابی مبتنی بر اعتماد است. یعنی ضریب موفقیت فرد به این موضوع بستگی دارد که شبکه از افراد فامیل و دوستان نزدیک ایجاد شود. بنابراین این بازاریابی در ذات خود نوعی سوء استفاده از روابط خانوادگی را به همراه دارد و موجب تبدیل شدن روابط عاطفی و دوستانه به روابط اقتصادی و تجاری خواهد شد. بنابراین ممکن است روابط عاطفی و دوستانه را سست کند و به نهاد خانواده یا فامیل آسیب وارد کند.

نکته چهارم هم اینکه عوامل این بازاریابی ادعا دارند که این بازاریابی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است، اما در واقع باید گفت که این دوستان پشت اقتصاد مقاومتی خود را پنهان کرده‌اند و برای اثبات این ادعا کافی است لینک زیر را مشاهده کنید، خودتان شاهد خواهید بود که حتی یک درصد محصولات ارائه شده در سایت این شرکت‌ها هم کالاهای ایرانی نیستند و تماماً مملو از کالاهای مصرفی خارجی‌اند.

بنابراین در حال حاضر هم هیچ کمکی از این ناحیه متوجه اقتصاد مقاومتی نمی‌شود بلکه با ترویج مصرف‌گرایی میل به مصرف کالاهای خارجی و واردات را هم افزایش می‌دهد.( http://yon.ir/tk0p) امید است که مسوولان حساسیت بیشتری نسبت به این مسائل داشته باشند. زیرا جوانان کشورمان با امیدی وارد این مشاغل می‌شوند و نباید با سوءاستفاده از کلمه اقتصاد مقاومتی و روابط خانوادگی افراد، بیم از آینده خوب را در دل آنها کاشت.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *