دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

اشتباهات پي در پي پزشكي و بازی با سلامت مردم

شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۱۶
کد مطلب: 503474
از سوختن پاي طفل به دليل مجاورت با فن هنگام عمل تا بي‌كليه شدن بيمار سالم؛ داستاني كه تمامي ندارد / حال و روز اوضاع سلامت خيلي وخيم است؛ ‌هر چند وزير بهداشت و رئيس سازمان نظام پزشكي هر گاه قرار است از مشكلات نظام سلامت بگويند، سر بحث شيرين تعرفه‌ها و مزد درمان مي‌روند...
اشتباهات پي در پي پزشكي و بازی با سلامت مردم
به گزارش جهان نيوز، حال و روز اوضاع سلامت خيلي وخيم است؛ ‌هر چند وزير بهداشت و رئيس سازمان نظام پزشكي هر گاه قرار است از مشكلات نظام سلامت بگويند، سر بحث شيرين تعرفه‌ها و مزد درمان مي‌روند، اما وخامت اوضاع سلامت جايي ديگر است و اين وضعيت آشفته خود را در اشتباهات فاحش پزشكي نشان مي‌دهد.
 
طي روزهاي اخير يك بار پزشكي كه دست چپ و راست كودك دو ساله را تشخيص نمي‌دهد خبر ساز شد و حالا هم پزشكي كه كليه بيمار را به همراه كيست از بدنش بيرون مي‌آورد تا بيماري كه هيچ‌گاه مشكل كليوي نداشته به يكباره چشم باز كند و ببيند دياليزي شده است. نكته جالب اينجاست كه هر دو حادثه در بيمارستان‌هاي اصفهان اتفاق افتاده است؛ ‌بيمارستان‌هايي كه رئيس دانشگاه علوم پزشكي اصفهان كمتر از يك ماه پيش در پي مطالبات مالي‌شان از سازمان تأمين اجتماعي دستور داد يا درشان را به روي بيمه‌شدگان اين سازمان ببندند يا آنها را آزاد پذيرش كنند.  حكايت اشتباهات پزشكي روز به روز ابعاد وخيم‌تري پيدا مي‌كند. درست در شرايطي كه مديران سلامت مشغول رايزني براي افزايش دستمزد درمان هستند بيماراني كه به اميد بهبود زير تيغ پزشكان مي‌روند، نگران سلامت و جان خود هستند. مديران سلامت هم چندان برنامه‌اي براي ارتقاي سطح سواد و دانش پزشكان ندارند، اين در حالي است كه بنا بر تأكيد دكتر باقر لاريجاني، معاون آموزش وزارت بهداشت تا 59 درصد خطاهاي پزشكي قابل پيشگيري است. نتيجه اين بي‌توجهي به ارتقاي دانش و مهارت‌هاي پزشكان افزايش معنادار خطاها و قصورات پزشكي شده است. آخرين مورد از اين قصورات همين چند روز پيش رسانه‌اي شد؛ دختر جواني براي خارج كردن كيستي در شكمش به يكي از متخصصان زنان و زايمان اصفهان مراجعه مي‌كند اما وقتي به هوش مي‌آيد متوجه مي‌شود كه اين پزشك به اشتباه تنها كليه او را از بدنش خارج كرده است.
 
ماجراي بيماري كه دياليزي شد
وكيل بيمار اصفهاني پيگير پرونده موكلش به علت عمل جراحي اشتباه، درباره اين حادثه اينگونه توضيح مي‌دهد: موكل من دختر جواني است كه براي خارج كردن كيستي در شكم به يكي از متخصصان زنان و زايمان اصفهان مراجعه مي‌كند و اين پزشك كليه را با كيست اشتباه مي‌گيرد و تنها كليه او را كه در قسمت لگن بدنش بوده، خارج مي‌كند. در ارتباط با اين موضوع از طريق معاونت درمان در حال پيگيري هستيم. البته عنوان شده كه پزشك ديگري نيز به كمك اين پزشك آمده و او كليه را خارج كرده كه اين موضوع در دست بررسي است. حالا با توجه به اينكه اين بيمار تنها يك كليه داشته است، بايد براي ادامه حيات دياليز شود.
 
تعدد قصورات تنها طي يك ماه
با نگاهي به آمار شكايت‌ها و محكوميت‌هاي پزشكان طي سال‌هاي   91 تا سال 94 مي‌بينيم تعداد شكايت‌ها و موارد محكوميت از 4 هزار و 714 مورد شكايت و 2 هزار و 51 مورد محكوميت در سال 91 به 7 هزار و 381 مورد شكايت و 3 هزار و 23 مورد محكوميت در سال 94 رسيده است. سال 95 نيز با افزايش حدود 20 تا 30 درصدي قصور پزشكي مواجه هستيم.
تنها در يكي دو ماه اخير بارها قصورات پزشكي تكرار شده است. عمل اشتباه دست كودك دوساله اصفهاني كه با پذيرش پزشك در برابر قصورش مواجه شد اما در نهايت هر دو دست اين كودك زير تيغ رفت. درست يك روز بعد از اين حادثه محمدپارسا، كودك سه ساله اراكي كه براي عمل لوزه در بيمارستان اميركبير اراك بستري و تحت عمل جراحي قرار گرفته بود در جريان عمل به دليل مجاورت با فن گرمازا دچار سوختگي درجه 2 از ناحيه پا شد. ظاهراً ماجرا از اين قرار بوده كه يكي از پرسنل اتاق عمل بيمارستان فن گرمازا را با فاصله كمي كنار پاي كودك قرار مي‌دهد و چون پوست بچه خيلي حساس بوده بر اثر مجاورت دچار سوختگي درجه ۲ و در حدود ۵ درصد شده است. 12 بهمن ماه هم بيمار زاهداني كه براي انجام عمل «آب مرواريد» چشمي به يكي از كلينيك‌‌هاي جراحي محدود شهرستان زاهدان مراجعه كرده بود، در پي سقوط چراغ سقفي اتاق عمل و عدم درمان به موقع جان خود را از دست داد. حالا هم دياليزي شدن يك بيمار بر اثر اشتباه پزشك و اشتباه گرفتن كليه با كيست سريال تلخ اشتباهات پزشكي را دنباله دار كرده است.
 
كليه‌اي سالم كه حالا نيست
اظهارات ضد و نقيض مسئولان دانشگاه علوم پزشكي اصفهان و رئيس نظام پزشكي اين استان نشان مي‌دهد ماجراي اجبار جراح براي نجات جان بيمار در برداشتن كليه او بيشتر توجيه است تا واقعيت.
در پي انتشار اين خبر در حالي كه رئيس دانشگاه علوم پزشكي اصفهان از دربرگيري كليه توسط تومور بدخيم صحبت كرده است، رئيس سازمان نظام پزشكي اين شهر در اظهاراتي متفاوت تصريح مي‌كند: كليه اين بيمار مشكل نداشت اما در مكان خودش نبود.
دكتر غلامرضا اصغري، رئيس دانشگاه علوم پزشكي اصفهان درباره اين حادثه اينگونه توضيح مي‌دهد: اين بيمار به طور مادرزادي به بيماري كليه لگني مبتلا بوده و فقط يك كليه در ناحيه لگن داشته كه پزشكان در موقع جراحي متوجه مي‌شوند تومور بدخيم تنها كليه وي را در برگرفته و براي جلوگيري از انتشار كانسر تصميم به خارج كردن آن مي‌گيرند. وي فعلاً در اولويت پيوند كليه قرار دارد.  دكتر اصغري مدعي است پس از بررسي زواياي عمل جراحي جمع‌بندي و توافق همگاني اين بود كه خطاي پزشكي اتفاق نيفتاده و در آوردن توده كليه براي نجات جان بيمار كار درستي بوده است.
عباسعلي جوادي، رئيس سازمان نظام پزشكي اصفهان اما مي‌گويد: كليه اين بيمار در لگن او بوده و هر دو كليه به هم چسبيده و در يك هاله قرار داشته است؛ اين طرز قرار گرفتن كليه تا كنون چهار مورد در جهان گزارش شده و اين بيمار اصفهاني نفر پنجم در دنياست.
جوادي در پاسخ به اين سؤال كه آيا خطاي پزشكي رخ داده تصريح مي‌كند: نمي‌توان با قاطعيت گفت. البته كليه اين بيمار مشكل نداشته اما چون كليه در مكان خودش نبوده دكتر آن را از بدن بيمار خارج كرده است.
 
وحشت بيماران از مراجعه به پزشك
توجيه و مماشات در برخورد با پزشكان خاطي در كنار نامتناسب بودن جرم و مجازات موجب شده كه سريال قصورات پزشكي هر روز فاجعه‌آميز‌تر از قبل شود. اين در حالي است كه مسئولان وزارت بهداشت و نظام پزشكي اگر همانقدر كه در برابر حق و حقوق، ‌كارانه و دريافتي‌هاي نجومي پزشكان حساسيت به خرج مي‌دهند، در زمينه نظارت بر عملكرد، آموزش‌هاي ضمن خدمت براي به روز آوري و ارتقاي سواد و در نهايت برخورد با متخلفان جدي بودند، مي‌شد خطاهاي پزشكي را تا حد معقول آن كاهش داد اما حالا هر بيماري كه به مراكز درماني مراجعه مي‌كند از بازگشتش مطمئن نيست.

منبع: روزنامه جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *