شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 11 May 2024
 
۲

دیپلماسی لبخند با زنان بی حجاب سوئدی

سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۲۴
کد مطلب: 502768
حضور برخی مقامات در کنار بانوان بی‌حجاب تبعه سوئد اشتباهی آشکار است
دیپلماسی لبخند با زنان بی حجاب سوئدی
به گزارش جهان نيوز به نقل از جام جم آنلاین، یک کارشناس حقوق بین‌الملل حضور برخی مقامات کشورمان در کنار بانوان بی‌حجاب تبعه سوئد را اشتباهی آشکار برشمرد و خاطر نشان کرد: هیأت ایرانی حاضر در اقامتگاه سفیر استهکلم برای روز ملی سوئد شرکت نکردند ولی جالب اینجاست، برای امضا قرارداد در ضیافت این کشور اروپایی شرکت کردند.

این هفته شاهد حضور هیأتی بلند پایه از سوئد به ریاست نخست وزیر این کشور در تهران بودیم. در خلال این سفر دیپلماتیک، مراسمی به میزبانی سفیر سوئد در محل اقامت وی برگزار شد که گفته می‌شود با حضور برخی مسئولین دولتی کشورمان قراردادهای تجاری فی‌مابین به امضاء رسیده است.

آنچه که از نص اصول و قواعد دیپلماتیک و نیز روابط خارجی بین دول بر می‌آید، انعقاد کلیه معاهدات بین‌المللی در هر سطحی با دعوت از اصحاب رسانه و در یک محیط رسمی همچون کاخ ریاست جمهوری - دفتر نخست وزیری - وزارتخانه‌های مربوطه و ... انجام می‌پذیرد.
حال برای اینکه بیشتر از درستی یا نادرستی چنین اقداماتی مطلع شویم با یک منبع آگاه پیرامون این موضوع گفتگو کردیم که در ادامه می‌خوانیم.

«یک کارشناس ارشد در حوزه حقوق بین‌الملل» که ترجیح داد نامی از وی برده نشود، با بیان اینکه حتی یک نمونه عقد قرارداد اعم از تجاری – سیاسی - امنیتی با کشوری دیگر و در یک فضای غیر رسمی مانند منزل سفیر وجود ندارد، گفت: چنین رفتاری در سطح مقامات و وزرای دو کشور دون از عرف دیپلماتیک است.
وی که خود در سطحی عالی رتبه تجربه فعالیت در حوزه سیاست خارجی را دارد، با بی‌سابقه خواندن اقدام فوق افزود: تنها 70 سال پیش در زمان پهلوی اول «روزولت و استالین» مبادرت به طراحی نقشه جنگ جهانی دوم در سفارتخانه روسیه کردند که البته مدعوین مراسم هم غیر ایرانی بودند.

کارشناس حقوق بین‌الملل تصریح کرد: در سفارتخانه‌ها و منازل سفرا فقط مهمانی‌ها برگزار شده و لذا ضیافت منزل سفیر سوئد و نیز تفاهمات صورت گرفته در خلال آن کاملا غیر اصولی و ساختارشکنانه در اصول و چارچوب دیپلماتیک محسوب می‌شود.

وی حضور برخی مقامات کشورمان در کنار بانوان بی‌حجاب تبعه سوئد را اشتباهی آشکار برشمرد و خاطر نشان کرد: هیأت ایرانی حاضر در اقامتگاه سفیر استهکلم برای روز ملی سوئد شرکت نکردند ولی جالب اینجاست، برای امضا قرارداد در ضیافت این کشور اروپایی شرکت کردند.

کارشناس ارشد حوزه سیاست خارجی با تأکید به اینکه امضای معاهدات رسمی در چنین مراسمی ابدا مسبوق به سابقه نیست، اضافه کرد: وزارت امور خارجه و دوستان ذیربط باید به این گونه موارد دقت داشته و اینطور نباشد که فردا روزی سفارتخانه‌ها محل امضا و تبادل قراردادهای تجاری شوند.

به گفته وی جایگاه حقوق عرفی( Custom) در حقوق بین‌الملل بعضا از حقوق مکتوب عرصه سیاسی بالاتر بوده و لذا دستگاه دیپلماسی کشورمان باید نسبت به این موضوع توجه ویژه داشته باشد.

گفتنی است: ساعاتی بعد از انتشار خبر برگزاری این مراسم، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به این اخبار تصریح کرد: برخی رسانه‌ها تلاش دارند پیرامون سفر موفقیت آمیز نخست وزیر سوئد به تهران به القای حواشی خلاف واقع بپردازند.

بهرام قاسمی گفت: برخلاف فضاسازی‌های سیاسی، در ضیافت برگزار شده در اقامتگاه سفیر سوئد در تهران، هیچ سند یا قرارداد رسمی بین دو کشور و یا مقامات دو دولت به امضا نرسید.

وی خاطر نشان کرد: آنچه در میهمانی سفارت سوئد و در حاشیه افتتاح دفتر اقتصادی سوئد در تهران امضا شد، صرفاً چند توافق میان بخش خصوصی ایران و بخش خصوصی سوئد بود که به عنوان نماد افتتاح دفتر تجاری و نشان دادن عزم نخست وزیر برای حمایت از فعالیت بخش خصوصی سوئد در ایران انجام شد که خلاف هیچ رویه بین المللی نبوده و بسیار معمول است.

قاسمی افزود: ضیافت در اقامتگاه سفیر سوئد در پایان سفر و به افتخار نخست وزیر آن کشور برگزار شد. این مراسم در چارچوب عرف رایج و مقررات بین المللی حاکم بر نمایندگی های دیپلماتیک که همواره در کشور ما مورد احترام بوده و مبنای حضور نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج نیز هست، برگزار شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *