سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۱

کابینه مخفی؛ الگوی ترامپ برای مدیریت آمریکا

دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۲۱
کد مطلب: 501569
هنوز چند هفته بیشتر از شکل گیری کابینه ترامپ نمی گذرد که خبرهایی مبنی بر اختلاف داخلی میان مردان رئیس جمهور جدید در کاخ سفید شنیده می شود. اخیرا یکی از نمایندگان کنگره آمریکا گفت از افراد مطلع شنیده است که وزیر دفاع و شمار دیگری از اعضای کابینه به فکر استفعا افتاده‌اند. به گفته مولتون، تصمیم‌گیری‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بدون مشورت گرفتن از اعضای کابینه، «جیمس متیس» وزیر دفاع و چند وزیر دیگر را نسبت به نقششان در دولت به تردید انداخته است.
کابینه مخفی؛ الگوی ترامپ برای مدیریت آمریکا
به گزارش سرویس بین الملل جهان نيوز- هنوز  چند هفته بیشتر از شکل گیری کابینه ترامپ نمی گذرد که خبرهایی مبنی بر اختلاف داخلی میان مردان رئیس جمهور جدید در کاخ سفید شنیده می شود.

اخیرا یکی از نمایندگان کنگره آمریکا گفت از افراد مطلع شنیده است که وزیر دفاع و شمار دیگری از اعضای کابینه به فکر استفعا افتاده‌اند. به گفته مولتون، تصمیم‌گیری‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بدون مشورت گرفتن از اعضای کابینه، «جیمس متیس» وزیر دفاع و چند وزیر دیگر را نسبت به نقششان در دولت به تردید انداخته است.

وی که با روزنامه «بوستون گلوب» صحبت می‌کرد، گفت از افراد مطلع به پشت صحنه دولت شنیده است که متیس و دیگر وزرا که احساس می‌کنند در حلقه خودی‌های ترامپ جایی ندارند.

اختلاف میان ترامپ و افرادی که وی برای تشکیل کابینه اش انتخاب کرده است امر جدیدی نیست. چه در جریان برگزاری جلسات کمیته های تخصصی مجلس سنا و چه بعد از آن شاهد آن بودیم که وزاری
اختلاف نظر میان ترامپ و به صورت مشخص وزرای دفاعی و امنیتی وی آن هم در اموری اساسی همچون "جایگاه روسیه در چشم انداز سیاست خارجی آمریکا" و یا "چگونگی تعامل آمریکا با متحدانش در اروپا به ویژه رویکرد واشنگتن نسبت به ناتو"، موضوعاتی نیستند که بشود به راحتی از کنار آن گذشت. از همین رو است که این روزها یکی از چالشی ترین مباحث مطرح در عرصه سیاسی آمریکا شیوه مدیریت دونالد ترامپ بر کاخ سفید است؟
انتخابی وی نظراتی مغایر با وعده های ترامپ را مطرح کرده اند، اختلاف نظرهایی
که در همان هفته اول حضور رئیس جمهور جدید در کاخ سفید، آن قدر در رسانه ها جنجال به پا کرد که ترامپ مجبور به موضع گیری شد. او در توئیترش تصریح کرد که آن چه وزرایش در سنا گفته اند نظرات خودشان بوده و ترامپ هم نظرات خود را دارد.

اختلاف نظر میان ترامپ و به صورت مشخص وزرای دفاعی و امنیتی وی آن هم در اموری اساسی همچون "جایگاه روسیه در چشم انداز سیاست خارجی آمریکا" و یا "چگونگی تعامل آمریکا با متحدانش در اروپا به ویژه رویکرد واشنگتن نسبت به ناتو"، موضوعاتی نیستند که بشود به راحتی از کنار آن گذشت. از همین رو است که این روزها یکی از چالشی ترین مباحث مطرح در عرصه سیاسی آمریکا شیوه مدیریت دونالد ترامپ بر کاخ سفید است؟ آیا ترامپ حاضر است از مشاوره بدنه تخصصی و بروکراتیک امریکا استفاده کند؟ آیا شخصیت ترامپ اجازه تصمیم گیری به وزرایش در امور حساس را می دهد؟

جنجال بر سر ترکیب شورای امنیت ملی دونالد ترامپ
پاسخ به این سئوالات را شاید بشود در  تصمیم اخیر ترامپ، در انتصاب استیون بنن، مشاور و استراتژیست جنجالی خود را به عنوان یکی از اعضای ثابت شورای امنیت ملی در کاخ سفید منصوب کرده است. شورای  امنتی ملی یکی از کلیدی ترین نهادهای تصمیم ساز در عرصه سیاست داخلی و خارجی آمریکاست. لذ این انتصاب باعث می شود. استیون بنن در کنار مقامات ارشد دیگر از جمله وزیران امور خارجه و دفاع در تعیین سیاست‌های کلان نقش داشته باشد.

اما بنن کیست؟ وی مدیر پیشین سایت خبری به شدت محافظه کار «بریت بارت» بوده که از سوی مخالفانش به بیان اظهارات نژادپرستانه، ضد زن و یهودستیزانه متهم است. استیو بنن همچون ترامپ فردی بدون تجربه و درک سیاسی است و تنها تجربه وی خدمت در نیروی دریای است. شاید از همین رو است که شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید، برای این که بتواند به گونه
ما ماجرا به همین جا ختم نمی شود ترامپ در کنار کابینه رسمی خودظاهرا یک کابینه مخفی هم دارد، کابینه ای که در ادبیات سیاسی آمریکا با عنوان Kitchen Cabinet شناخته می شود.
ای بنن را به امنیت ملی آمریکا ربط بدهد درباره این انتصاب گفته: "او یک افسر سابق نیروی دریایی است و درباره عرصه ژئوپلیتیک فعلی جهان درک بالایی دارد."
با این حال تحلیل گران معتقدند که حضور بنن به معنای بازگشت نوعی نگرش "بزن‌بهادری" و جنبش پوپولیستی به حزب جمهوری خواه است. یکی از مقاله‌نویس‌های بلومبرگ اکتبر سال پیش نوشته بود استیون بنن "خطرناک‌ترین آدم سیاست آمریکا است."

البته این تنها اقدام ترامپ نیست او همچنین نقش رئیس ستاد مشترک ارتش و رئیس اداره اطلاعات ملی - که هماهنگ کننده فعالیت و نظرات تمام سازمان های امنیتی آمریکاست - را در شورای امنیت ملی تقلیل داده است. امری که نشان می دهد دعوای ترامپ با سرویس امنیتی آمریکا همچنان ادامه دارد.

به این ترتیب، این دو مقام نظامی-اطلاعاتی فقط در صورتی که موضوعات مرتبط با مسوولیت و تخصص آن‌ها مطرح باشد، در جلسه شورای امنیت ملی حضور خواهند یافت. جورج بوش، رئیس جمهوری سابق آمریکا نیز این رویه را دنبال می کرد که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما عوض شد.

سوزان رایس، مشار امنیت ملی باراک اوباما، در واکنش به این تصمیم در حساب توییتر خود آن را "دیوانگی" خوانده و به تمسخر نوشته: "چه کسی برای سیاستگذاری در قبال گروه داعش، سوریه، افغانستان و کره شمالی به مشاور نظامی و امنیتی نیاز دارد؟"

کابینه
الگوی مدیریتی ترامپ برای آمریکا را می توان الگوی کسب و کار سنتی آمریکایی دانست، جایی که همه چیز بر اساس وفاداری و نزدیکی خونی تعریف می شود.
مخفی

اما ماجرا به همین جا ختم نمی شود ترامپ در کنار کابینه رسمی خودظاهرا یک کابینه مخفی هم دارد، کابینه ای که در ادبیات سیاسی آمریکا با عنوان  Kitchen Cabinet  شناخته می شود. این کابینه اصلی خواهد بود که ترامپ در آن تصمیمات خود را می گیرد، جایی که وفاداران و نزدیکان او همچون جراد کوشنر داماد و ایوانیکا دخترش حضور دارند. علاوه بر این افراد کابینه مخفی ترامپ کسانی هستند که می توان آنان را سرخوردگان سیاسی آمریکا نامید، افرادی که زمانی برای خود در سپهر سیاست نامی آشنا بوده اما به دلیل رسوایی های مالی و یا اخلاقی کنار گذاشته شده اند. در کابینه مخفی ترامپ می توان به افرادی چون ژنرال پترائوس، نیوت گنیگریچ، رودی جولیانی مشاور امنیت سایبری ترامپ، «استیو بانون» استراتژیست کاخ سفید و «رینس پریباس» رئیس کارکنان کاخ سفید اشاره کرد.

 الگوی مدیریتی ترامپ برای آمریکا را می توان الگوی کسب و کار سنتی آمریکایی دانست، جایی که همه چیز بر اساس وفاداری و نزدیکی خونی تعریف می شود. ترامپ به عنوان یک تاجر موفق و یک دلال در زمینه مسکن از تجربیات و شیوه های مدیریتی خود بهره خواهد گرفت، شیوه مدیریتی ترکیبی از یک بیزنس خانوادگی و خلق خوی روانی ترامپ است. خلق خویی که به گفته دکتر جان گارتنر، روان‌درمانگر آمریکایی نوعی "خودشیفتگی بدخیم" نام دارد.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *