دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

بیان آرمان گاندی به جهان، تنها با یک عکس

یکی از صد عکس برتر قرن
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۴۸
کد مطلب: 501431


به گزارش سرویس عکس جهان نيوز، در مارس 1946- ویلسون هیکس ، سردبیر عکاسی مجله لایف، او را برای عکاسی از پایان حکومت استعماری بریتانیا به هندوستان فرستاد. بورک وایت بلافاصله بعد از رسیدن ،دنبال مصاحبه با ماهتما گاندی رهبر جنبش اسقلال هندوستان بود.پس  از سخنرانی تاثیر گذار گاندی درباره ی چرخ نخ ریسی و اهمیت آن در خود کفایی کشور،که با تظاهرات موافق ملت همراه بود،بورک وایت اجازه حضور در اتاق گاندی را یافت.

اما در آن روز گاندی روزه سکوت داشت. بنابر این نتوانست با گاندی مصاحبه کند. به بورک وایت اجازه داده شد تنها سه عکس با فلاش بگیرد تا مزاحمتی برای مطالعه گاندی پیش نیاید.

پس از دو تلاش نا موفق ، او عکسی را تهیه کرد که هنوز هم تصویر آن در ذهن ماست. چرخ نخ ریسی اش تقریبا سمت چپ عکس را پر کرده است..قدرت نمادین این ابزار قدیمی و تاثیر گرافیکی آن پیرمرد را کمی به پس زمینه رانده است.با این وجود حالت متمرکز گاندی – که با نور تابیده از پنجره ، اثر هاله مانندی را خلق کرده، اتاق ساده گاندی را پر کرده است.

نور ضعیف فلاش، روشنایی لازم را ایجاد کرده است. اما آن چه فضا را تاثیر گذار کرده است، وضع ساده و کاملا طبیعی گاندی است. هیچ تصویری به این روشنی ،آرمان های گاندی را بیان نمی کند.

منتقد :لاجر درنتهال



 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *