شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

لغو طرح‌ تخریب ۱۴۵ هزار هکتار جنگل‌

شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۷
کد مطلب: 498813
طرح بهره‌برداری از ۱۴۵ هزار هکتار از جنگل‌های کشور طی امسال و مابقی قراردادهای بهره‌برداری تا سه سال آینده متوقف می‌شود تا زمینه اجرای مصوبه "ممنوعیت بهره‌برداری از جنگلهای شمال کشور" از سال چهارم برنامه ششم فراهم آید.
موضوع جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته است به طوری که رئیس  سازمان جنگل‌ها  تعداد مصوبات برنامه ششم را دو برابر برنامه پنجم ارزیابی کرده است.
جلالی در ششمین نشست سازمان‌های غیردولتی محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور به مصوبات برنامه ششم توسعه در حوزه  جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری شامل « 815هزار هکتار توسعه و غنی‌سازی جنگل‌ها»، « 10 میلیون هکتار عملیات آبخیزداری»، «یک میلیون و دویست هزار هکتار بیابان‌زدایی»، « تهیه نقشه کاداستر برای کلیه عرصه‌های منابع طبیعی»، «ارتقا و "پوشش صد درصدی منابع طبیعی»"، «احیایی رویشگاه‌های  مرتعی در سطح 10 میلیون هکتار و  100 هزار»، «کشت گیاهان دارویی» و «اجرای طرح جامع پیشگیری و اطفاء حریق» و «توقف بهره بردارای از جنگل‌ها شمال کشور» اشاره کرد.
در میان این مصوبات اما بحث بر انگیز ترین مصوبه مربوط به جنگل‌ها مراتع و آبخیز داری، موضوع اجرای طرح تنفس و ممنوعیت 10 ساله بهره برداری از جنگل‌ها است.
بنابراین گزارش در نشست علنی روز 23 دی سال جاری مجلس، در جریان بررسی مواد ارجاعی لایحه برنامه ششم توسعه کل کشور از کمیسیون تلفیق  ماده 48 مکرر، این لایحه با 157 رای موافق، 5 رای مخالف 5 رای ممتنع از مجموع 217 نماینده حاضر در جلسه علنی تصویب شد.
براساس مصوبه نمایندگان دربند(1) این ماده هرگونه بهره‌ برداری تجاری و صنعتی از چوب جنگلهای شمال کشور از ابتدای سال چهارم برنامه ممنوع شد و دولت مجاز به تمدید قراردادهای طرح‌های جنگل‌داری مذکور که مدت اجرای آن به اتمام می‌رسد، نیست.
نمایندگان مردم در بند(2) این ماده دولت را مکلف کردند نسبت به اصلاح آن دسته از طرح‌های جنگل‌داری که مدت اجرای آن تا پایان سال سوم اجرای قانون برنامه به اتمام نمی‌رسد، طبق قانون اقدام کند.
بنابراین گزارش جلالی معاون وزیر جهادکشاورزی  در آخرین اظهار نظر خود "درباره ممنوعیت بهره‌برداری از جنگلهای شمال کشور" با بیان اینکه امسال 15 قرارداد بهره‌برداری متوقف می‌شود گفت: لایحه دولت برای ممنوعیت بهره‌برداری از جنگل‌های کشور با آنچه در صحن مجلس به تصویب رسید تغییراتی داشت اما  با قاطعیت می گویم این امر مشکلی برای استراحت جنگل‌ها  ایجاد نمی‌کنند.
وی افزود: توقف و بهره بردای از جنگل‌ها دو ماه است با دستور وزیر جهاد کشاورزی شروع‌ شده است و در این راستا امسال 15 قرارداد طرح‌های جنگلداری (بهره‌برداری از جنگل) در وسعت حدود 145 هزار هکتار متوقف می‌شود.
 رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتغ و آبخیزداری تاکید کرد: در مصوبه مجلس آمده است در سه سال باید همه قرار دادهای بهره‌برداری را ساماندهی کنیم تا  از ابتدای سال چهارم  این مصوبه به‌صورت کامل  اجرا شود. وزیر جهاد کشاورزی به‌طوری جدی دنبال اجرای این طرح است که پاسخ مثبتی به نیاز جامعه و منویات مقام معظم رهبری است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *