يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۰
عدم واکنش ایران در برابر نقض عهدهای طرف مقابل

دست خالی دولت در برجام

دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب: 498193
جان کری: «ایرانیان خود قلب راکتور اراک را بیرون کشیدند و آن را با سیمان پر کردند تا مطمئن شویم که دیگر قابل استفاده نیست.»
دست خالی دولت در برجام
به گزارش جهان به نقل از مشرق، یکشنبه 26 دیماه مصادف با سالگرد اجرای برجام است. درست در 23 تیرماه سال 94 (سالروز تصویب برجام) حامیان دولت بخشی از مردم را برای گرفتن جشن هسته‌ای به خیابان‌ها فراخواندند اما اینک در سالروز اجرای برجام دولت با یک فروند هواپیمای ایرباس جشن فوق‌العاده می‌گیرد و سعی دارد با این روش دستاوردهای برجام را به افکار عمومی نشان دهد.
دیپلمات‌های هسته‌ای نیز حرف‌های عجیب می‌زنند که برجام اجرا شده اما طرف مقابل بدعهدی می‌کند. در همین رابطه عباس عراقچی که چندماهی آفتابی نمی‌شد در خصوص آفتاب تابان برجام بیان داشت که «آمریکایی‌ها سنگ‌اندازی می‌کنند اما برجام کار خودش را انجام می‌دهد.»
البته این سخنان پیش از این توسط دولت مطرح شده بود که برجام نقض نشده است اما امریکایی‌ها بدعهدی می‌کنند که این بدعهدی‌های مکرر بعدها به تصویب 10 ساله تحریم‌های ایران انجامید. سخنان دولت مثل این است که بگوییم ما با فردی قراردادی منعقد کرده‌ایم که آن قرارداد سر جای خود باقی است اما طرف مقابل تعهداتش را اجرا نمی‌کند.
 برجام چگونه در « وضعیت اره» قرار گرفت؟/ ذوق‌زدگی تیم پلمپ چه بلایی سر آفتاب تابان آورد؟
جالب اینجاست که در این سو تمام تعهدات انجام شده و به عنوان مثال قلب رآکتور اراک بیرون کشیده شده و با سیمان پر شده است و دستمان خالی شده است؛ اما طرف مقابل برای رفع تحریم‌ها خصوصا در حوزه بانکی اقدامی نمی‌کند؛‌ موضوعی که در یادداشت خداحافظی کری از کاخ سفید به عنوان دستاورد آمریکایی‌ها در برجام یاد می‌شود و وی به طور معناداری از عجله ایران برای دستیابی به این سند می‌گوید که «ایرانیان خود قلب راکتور اراک را بیرون کشیدند و آن را با سیمان پر کردند تا مطمئن شویم که دیگر قابل استفاده نیست.»
 برجام چگونه در « وضعیت اره» قرار گرفت؟/ ذوق‌زدگی تیم پلمپ چه بلایی سر آفتاب تابان آورد؟
به نظر می‌رسد اینگونه تعبیر‌ها نشان از حالت بدون بازگشت برجام و دست خالی دولت پس از دادن امتیازات فراوان به طرف مقابل دارد. درواقع برجام برای دولت بلیت یک‌طرفه‌ای است که قابلیت بازگشت ندارد و از این رو دولت سعی دارد که اشتباهات خود را با تعابیر دوپهلو و این‌چنینی از دید افکارعمومی پنهان کند.
قرار گرفتن برجام در وضعیت «اره» است که  سبب می‌شود دیپلمات‌های هسته‌ای از جمله عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه از حضور در برنامه مناظره تلویزیونی سر باز زنند و متعاقب آن وزارت خارجه برای پر کردن این خلأ نشست خبری برای وی برگزار می‌کند.
در همین رابطه، رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیری که با فرماندهان نیروی دریایی ارتش داشتند در اشاره به مسئله‌ی «تعجیل» و تمثّل آن فرمودند: « در این مذاکرات بحث‌های فراوانی راجع به تحریم‌ها شد اما اکنون در کنگره آمریکا، مسئله تمدید تحریم‌ها را مطرح می‌کنند و مدعی هستند که اینها، تحریم نیست، بلکه تمدید است!»
ایشان خاطرنشان کردند: «"شروع کردن یک تحریم" با "دوباره شروع کردن آن پس از پایان زمانش" فرقی نمی‌کند و این دومی نیز تحریم و نقض تعهدات قبلی از سوی طرف مقابل است
رهبر معظم انقلاب در ادامه بروز این مشکلات را ناشی از «عجله» در انجام کار خواندند و فرمودند:« وقتی عجله داریم که کار را زودتر تمام کنیم و به جایی برسانیم، از جزئیات غفلت می‌کنیم و گاهی غفلت از یک امر جزیی، موجب ایجاد رخنه و نقطه‌ی سلبی در آن کار می‌شود، بنابراین باید مراقب بود که کارها متین، محکم و با شتاب مناسب انجام شود...»
 
به هرجهت آنچه باید توسط روحانی و تیم مذاکره کننده پاسخ داده شود، این سؤال است که مگر قرار نبود مذاکرات و توافقی انجام شود که آمریکا و دشمن ایران، نتواند بدعهدی کند؟ اگر برجام انقدر بی خاصیت است که نمی تواند مقابل بدعهدی آمریکا را بگیرید، پس چرا ما بر اساس کاغذ پاره به تعهدات خود عمل کردیم؟ چرا برجام نتوانست تحریم‌ها را برطرف و لغو کند؟ اینکه جناب عراقچی می‌فرمایند «برجام کار خودش را کرد» دقیقا یعنی چه؟!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *