کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پروانه مافی، نماینده اصلاح طلب مجلس دهم در گفتگو با جهان نیوز:

شورای نگهبان کار غیرمنتظره هیئت‌های اجرایی را تا حدی اصلاح کرد/ امیدواریم یک اقلیت منتقد دولت در مجلس آینده شکل بگیرد/ شور انتخابات عمومی نشده؛ بخشی از جامعه هنوز از زمان انتخابات بی‌خبر هستند/ مردم حق طبیعی رای دادن را از خودشان سلب نکنند

24 بهمن 1402 ساعت 7:58

عضو فراکسیون امید در مجلس دهم گفت: رای دادن حق مردم است از مردم می‌خواهم که این حق طبیعی را از خودشان سلب نکنند.


گروه سیاسی جهان نیوز: پروانه مافی، چهره سیاسی اصلاح طلب در گفتگو با جهان نیوز درباره افزایش تعداد تایید صلاحیت شدگان از سوی شورای نگهبان در این دوره از انتخابات مجلس نسبت به دوره‌های قبل اظهار داشت: شورای نگهبان کار تند و غیر منتظره هیئت‌های اجرایی را تا حدودی اصلاح کرد و سعی کرد افراد بیشتری تایید شوند. ولی آنچه که مشخص است عمده این افرادی که تایید صلاحیت شده‌اند افرادی ناشناخته یا کمتر شناخته شده هستند. طبیعتاً جایگاه رای گیری آنان نمی‌تواند قوی باشد حتی اگر بستگان و طایفه شان هم بخواهند به آنان رای دهند به دلیل اینکه افراد کمتر شناخته شده‌ای هستند رای آوری بالایی نخواهند داشت.

وی در ادامه افزود: تازه اگر افرادی که کارآمدی و کاردانی ندارند رای هم بیاورند برای مجلس نمی‌توانند خیلی مفید باشند به دلیل اینکه آدم‌های شاخصی برای فعالیت‌های سنگین مجلس نخواهند بود.

این سیاستمدار اصلاح طلب گفت: علیرغم اینکه شورای نگهبان سعی کرد در چند مرحله به اصطلاح آن تلخی عدم تایید‌های هیئت‌های اجرایی را کاهش دهد ولی با توجه به خیل تایید شدگانی که چهره‌های شاخصی نیستند، آنها نمی‌توانند برای مجلس خیلی مفید باشند. خیلی خوشبین نیستم که این افراد بتوانند در افزایش مشارکت و رای آوری خودشان تاثیر چندانی داشته باشند.

مافی با اشاره به اینکه امیدواریم مشارکت افزایش پیدا کند، بیان کرد: ولی آن چیزی که تاکنون از رایزنی‌ها و نظرسنجی‌ها مختلف بدست می‌آید شور انتخابات عمومی نشده و توده مردم به سمت انتخابات ترغیب نشدند و بسیاری در حالی که فرصت کمی تا برگزاری انتخابات مانده، زمان انتخابات را نمی‌دانند و بخشی از جامعه از انتخابات بی‌خبر هستند.

وی در پاسخ به این سوال که چه اتفاقی باید تا زمان برگزاری انتخابات بیافتد تا روی مشارکت تاثیر بگذارد، گفت: دیگر زمان گذشته باید شرایط را از قبل برای یک مشارکت فعال و موثر آماده می‌کردند خصوصا اینکه رهبری بر مشارکت و رقابت در انتخابات‌ها تاکید دارند. فضایی برای فعالیت احزاب خصوصا احزاب منتقد باقی نمانده و افرادی که به احزاب منتقد مربوط بودند عمدتاً تایید نشدند. اما با این حال احزاب منتقد مختلفی را داریم که آمادگی خودشان را برای شرکت در انتخابات طی بیانیه‌هایی که دادند اعلام کردند و هم اینکه محدود کاندیداهایی که در سراسر کشور مشی اصلاح طلبی دارند یا اصلاح‌گرا، توسعه‌گرا و اعتدالی هستند در مجموع همه را در نظر گرفتند. اگر نامزدهایی در سراسر کشور تایید شده باشند که این مشی سیاسی را داشته باشند و در عین حال کاردان، کارآمد و واقف به مسئولیت سنگین مجلس باشند و از نظر اقتصادی هم سابقه روشن و پاکی داشته باشند حتما مورد حمایت احزاب منتقد هم قرار می‌گیرند. امید داریم که بتواند مجلس از یک اقلیتی که منتقد دولت هستند، برخوردار باشد.

این چهره اصلاح طلب با بیان اینکه تجربه نشان داده وقتی همه باهم موافق هستند خیلی اتفاق مهمی برای مردم رخ نمی‌دهد، تاکید کرد: باید همیشه یک اقلیتی باشند که انتقاد کنند و مسئولین را آگاه کنند تا شرایط عادی را برای مردم فراهم کنند.

مافی درباره آخرین وضعیت جریان اصلاح طلب در انتخابات پیش رو، گفت: جبهه اصلاح طلبان بیانیه داد و در بیانیه خود مواضعش را مشخص کرد و احزاب منتقد اصلاح طلب هم هر کدام بیانیه دادند و در مجموع از نامزدهایی که اصلاح‌گر، اعتدالی و توسعه گرا باشند در سراسر کشور با شرط کارآمدی، کاردانی و پاک بودن پیشینه اقتصادی حتما حمایت می‌کنند و احتمال اینکه در شهرستان‌ها لیست هم دهند وجود دارد.

وی در پاسخ به اینکه در این انتخابات ثبت نام کردید؟ گفت: خیر کاندید نشدم و دلیل آن شخصی است. انتخابات مقداری غیرمترقبه شروع شد و برای احزاب فرصت مناسبی نبود که روی افراد و اشخاص صحبت و پالایش شود و روی نامزدهایی که می‌خواهند معرفی کنند به جمع بندی برسند و خیلی لطمه زد روی حضور افراد مختلفی که می‌توانستند بیایند در انتخابات شرکت کنند.

عضو فراکسیون اصلاح طلب مجلس دهم در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه عملکرد دولت روحانی و مجلس دهم چقدر روی کاهش مشارکت در انتخابات دوره قبل مجلس تاثیر داشته، گفت: عجله نکنید اجازه دهید این انتخابات به انجام برسد تا ببینیم چه درصدی از مشارکت وجود دارد بعد مقایسه کنید، چراکه در حال حاضر مقایسه مع الفارق است. بگذارید این انتخابات با دولت جدید برگزار شود میزان مشارکت که معلوم شد آن زمان می‌توان مقایسه کرد.

مافی در پایان درباره مشارکت در انتخابات، بیان کرد: با توجه به اینکه رای دادن حق مردم است از مردم می‌خواهم که این حق طبیعی را از خودشان سلب نکنند و به اشخاص و افرادی که فکر می‌کنند مناسب هستند حتما رای دهند.


کد مطلب: 869970

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/interview/869970/شورای-نگهبان-کار-غیرمنتظره-هیئت-های-اجرایی-حدی-اصلاح-امیدواریم-یک-اقلیت-منتقد-دولت-مجلس-آینده-شکل-بگیرد-شور-انتخابات-عمومی-نشده-بخشی-جامعه-هنوز-زمان-بی-خبر-هستند-مردم-حق-طبیعی-رای-دادن-خودشان-سلب-نکنند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com