يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۲
۱
کارشناس ارشد مسائل منطقه در گفتگو با جهان نیوز:

تغییر لحن مقامات ترکیه در قبال سوریه برای پیروزی در انتخابات است/ تغییر موضع مقامات ترکیه قابل اعتماد نیست/ محبوبیت اردوغان در سال‌های گذشته کاهش یافت اما اقتدار بشار اسد بر محبوبیت او افزود

يکشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۴۵
کد مطلب: 809740
کارشناس ارشد مسائل منطقه گفت: شرایط اقتصادی حاکم بر ترکیه و انتخابات پیش رو در این کشور نشان دهنده این است که تغییر ادبیات در زبان مقامات این کشور یک سیاست غیر قابل اعتماد است.
تغییر لحن مقامات ترکیه در قبال سوریه برای پیروزی در انتخابات است/ تغییر موضع مقامات ترکیه قابل اعتماد نیست/ محبوبیت اردوغان در سال‌های گذشته کاهش یافت اما اقتدار بشار اسد بر محبوبیت او افزود
گروه بین المللی جهان نيوز: سیدرضا صدرالحسینی کارشناس ارشد مسائل منطقه در گفتگو با جهان نيوز درباره تغییر لحن مقامات ترکیه در قبال سوریه در روزهای اخیر، اظهار داشت: برای پاسخ به این موضوع باید روند سیاست خارجی ترکیه در 25 سال گذشته را مورد توجه قرار داد. در طول این ایام که حزب عدالت و توسعه توانست سکان حاکمیت در ترکیه را در دست گیرد هیچ خط روشن و نقشه راه مشخصی برای ترسیم و ارزیابی سیاست خارجی ترکیه وجود نداشته است.
 
وی در ادامه با اشاره به حرکت زیگزاگی دولت آقای اردوغان در حوزه سیاست خارجی، گفت: دولت ترکیه در ایامی مخالفت قابل توجهی را نسبت به سیاست‌های جنایتکارانه رژیم صهیونیستی نشان می‌داد، اما پس از مدت کوتاهی این سیاست تغییر کرد و آن دولتی که کشتی مرمره را برای کمک به مردم مظلوم و در محاصره فلسطین اعزام می‌کند همان دولتی است که بیشترین مراودات اقتصادی را با این رژیم دارد.
 
کارشناس ارشد مسائل منطقه با بیان اینکه دولت ترکیه در طول یک دهه گذشته تلاش کرد پرچم مبارزه با اسرائیل را از محور مقاومت برباید، خاطرنشان کرد: دولت ترکیه به دنبال این بود که این پرچم را در اختیار گیرد، اما اقدامات دولت ترکیه در خصوص تجاوز آشکار نظامی به کشور مستقل سوریه و جنایتی که در طول یازده سال گذشته در آنجا انجام شد بخش قابل توجهی از پرونده نامعقول سیاست خارجی ترکیه را رقم زد.

 
صدرالحسینی با اشاره به اینکه در طول جنگ سوریه، راه ورود تروریست‌ها به این کشور و مهمترین پایگاه حامی آن‌ها در منطقه ترکیه بوده، گفت: در این مدت این کشور محل حمایت همه جانبه از تجزیه طلبان و تروریست‌های سلفی تکفیری در منطقه بود. ترکیه برنامه‌های نامعقول و ضد منطقه‌ای خودش را با آمریکایی‌ها و وهابیون منطقه هماهنگ کرده بود و موضوع تغییر ادبیات در لفظ مقامات ترکیه نمی‌تواند این اقدامات غیرمعقول را جبران کند.
 
وی در ادامه درباره رویکرد سیاست خارجی ترکیه در لیبی، سوریه و قفقاز، خاطرنشان کرد: ترکیه بخشی از سرزمین سوریه را تصرف کرده و در نقشه کتاب‌های درسی خود بخشی از سرزمین سوریه را به نام خودش به ثبت رسانده است. از طرفی بخش قابل توجهی از اتفاقات ناگوار و خطر تجزیه لیبی و کشتار مردم مسلمان در این کشور را ترکیه هدایت می‌کرد. در جنگ اخیر در منطقه قفقاز هم ترکیه نقش اساسی را بازی کرد. همه این موارد نشان می‌دهد که بیانات مقامات ترکیه در یک مصاحبه کوتاه، نمی‌تواند دیدگاه‌ها را نسبت به ترکیه در مورد مسائل منطقه تغییر دهد.
 
کارشناس ارشد مسائل منطقه با بیان اینکه شرایط اقتصادی حاکم بر ترکیه و انتخابات پیش رو در این کشور نشان دهنده این است که تغییر ادبیات در زبان مقامات این کشور یک سیاست غیر قابل اعتماد است، گفت: در صورتی می‌توان به این گفتار مقامات ترکیه اعتماد کرد که بلافاصله آن‌ها تمام اقدامات ضد منطقه‌ای و ضد سوریه را در عمل جبران کنند که قطعا این موضوع زمان بر است و کارشناسان، آگاهان و تحلیلگران مسائل سیاسی به خوبی به دلایل تغییر لحن ترکیه در قبال سوریه واقف هستند.
 
صدرالحسینی با اشاره به اقدامات ترکیه در طول یازده سال گذشته و شکست‌های متعددی که این سیاست‌ها در حوزه اقتصادی و منطقه‌ای ترکیه ایجاد کرده، بیان کرد: قطعا محبوبیت آقای اردوغان در طول این مدت کاهش یافته است، اما در مقابل به دلیل حضور مستمر، مقتدرانه و همراه با برنامه بشار اسد، دولت سوریه توانسته محبوبیت خود را افزایش دهد. یکی از مهمترین نشانه آن هم بازگشت کشورها و دولت‌هایی است که در ابتدای بحران در سوریه این کشور را ترک کردند. آن‌ها امروز در نوبت هستند تا بتوانند با رئیس جمهور سوریه دیدار کنند و سفارتخانه‌های خود را در این کشور بازگشایی کنند.
 
وی در پایان درباره فعالیت بخش قابل توجهی از رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی علیه ملت سوریه و مقامات ارشد این کشور، گفت: نباید فراموش کرد که به دلیل مخالفت شدید و غیرمنطقی نظام سلطه، آمریکا و رژیم صهیونیستی با ملت سوریه و بشار اسد هنوز بخش عمده‌ای از رسانه‌های منطقه‌ای و بین المللی علیه ملت سوریه و مقامات ارشد این کشور به طور مستمر در حال سمپاشی هستند. لذا امروز شرایط به گونه‌ای است که نمی‌توان در یک فضای عادلانه به ارزیابی شخصیت مقامات منطقه و یا محبوبیت آن‌ها پرداخت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ترکیه به پیشرفت و توسعه کشورش فکر کرده و موفق هم بوده .