پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
 
۰
۲
عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با «جهان»:

افزایش نرخ حامل ‌های انرژی شوک شدیدی به اقتصاد بیمار است/ دولت می خواهد جبران کاهش بودجه را به سمت محدودیت های درآمدی ببرد

شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۴
کد مطلب: 572902
خادمی با تاکید بر اینکه بودجه عمرانی سال 97 وضعیت خیلی بدی دارد، گفت: دست دولت آنقدر بزرگ شده است هرچه کشور درآمد داشته باشد به خود دولت هزینه می شود.
افزایش نرخ حامل ‌های انرژی شوک شدیدی به اقتصاد بیمار است/ دولت می خواهد جبران کاهش بودجه را به سمت محدودیت های درآمدی ببرد
گروه اقتصاد جهان نيوز: عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افزایش نرخ حامل های انرژی در بودجه سال 97 شوک شدیدی به اقتصاد بیمار ایران وارد خواهد کرد، گفت: لایحه بودجه سال 97 بسیار شکننده است.

هدایت الله خادمی در گفت وگو با جهان نيوز افزود: بودجه سال 97 تحقق پیدا نخواهد کرد و کسری زیادی خواهد داشت باید دولت خیلی تلاش کند که بتواند بودجه تامین کند تا با کسری مواجه نشود.

خادمی با بیان اینکه در سال های گذشته نیز شاهد کسری بودجه بودیم، اظهار داشت: چون اقتصاد کشور یک اقتصاد پایدار نیست و متکی به خودمان نیست و به دیگران و به سیاست ها متکی است نمی توانیم به قاطع بگوییم چه اتفاقی در سال آینده به بودجه افتاق خواهد افتاد.

وی خاطر نشان کرد: البته زمانی هم رخ داده است که یک مرتبه قیمت نفت بالا می رود و اجازه صادرات داده می شود در این صورت می توانند کسری بودجه را تامین کنند برخی مواقع هم قیمت نفت کاهش پیدا می کند کسری بودجه تامین نمی شود.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی با بیان این که سیستم اقتصاد کشور ناکارآمد شده و فساد اقتصادی بحران ایجاد کرده است، تاکید کرد: با این وجود اجازه نخواهیم داشت به رشدی پایدار و توسعه برسیم و اشتغال ایجاد کنیم مشکل ما بیشتر فساد اقتصادی است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی یکی از مشکلات موجود در بودجه و نرسیدن به اهداف تعیین شده در آن را ناکارآمدی مدیران و بی توجهی به اقتصاد سالم پویا برشمرد و تصریح کرد: این مشکلی است که متاسفانه وجود دارد و بانک ها رقیب بخش خصوصی شدند بانک ها به جای این که منابع بخش خصوصی را تامین کنند تا اشتغال و تولید ایجاد شود، رقیب بخش خصوصی شدند و با منابع مردم کارخانه فولاد و پتروشیمی می خرند و سرمایه گذاری می کنند.

خادمی ادامه داد: وقتی نظام بانکی و برخی وزارتخانه ها به این شکل عمل می کنند، بخش خصوصی ورشکسته می شود. گرچه بانک ها نیز وضعیت خوبی ندارند و متاسفانه ناکارآمد هستند و هرچه فساد اقتصادی به وجود می آید بیشترشان در سیستم ناکارآمد بانکی بوده است.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی پیش بینی افزایش فشار مالیاتی در لایحه بودجه سال 97 را مورد انتقاد قرار داد و گفت: دولت به جای این که کوچک شود بزرگ شده است و می خواهند جبران کاهش بودجه را به سمت محدودیت های درآمدی که دارند، ببرند.

خادمی افزود: هر چند که نباید فرار مالیاتی داشته باشیم که داریم، دولت باید تلاش کند فرار مالیاتی را از بین ببرد دولت می خواهد بخشی از کسری بودجه را از طریق فشار مالیاتی و فروش نفت بگیرد چون راه دیگری ندارد.

وی کاهش بودجه عمرانی در لایحه بودجه سال 97 را یکی از آفت های بسیار بزرگ بودجه دانست و تاکید کرد: آن چیزی که در بودجه پیش بینی شده، بیشتر بودجه جاری است و بودجه عمرانی دیده نمی شود به طور مثال بودجه بخش ریلی اصفهان به خوزستان صفر است یعنی یک ریال بودجه برای خوزستان دیده نشده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که در بخش جاده ای استان خوزستان 63 هزار میلیارد تومان در نظر گرفتند، تصریح کرد: با این مبلغ اصلا نمی شود تابلو های کنار خیابان را خرید. 

خادمی با تاکید بر اینکه بودجه عمرانی سال 97 وضعیت خیلی بدی دارد، ادامه داد: دست دولت آنقدر بزرگ شده است هرچه کشور درآمد داشته باشد به خود دولت هزینه می شود دولت باید دست از اقتصاد بیمار ایران بردارد.

وی همچنین افزایش 300 درصد عوارض خروج از کشور در لایحه بودجه را به باد انتقاد گرفت و گفت: این کار بسیار اشتباهی است که در بودجه پیش بینی شده است و علامت بسیار بدی است و از نظر سیاسی هم قابل قبول نیست.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی افزود: افزایش عوارض خروج از کشور به جای اینکه درآمدی برای کشور باشد به طور یقین کسری درآمدی هم خواهند داشت چرا که سفر گردشگران، تجار، بیماران و دانشجویان را محدود می کند.

خادمی همچنین به پیش بینی شدن دلار 3500 تومان در بودجه اشاره کرد و اظهار داشت: اکنون دلار 4200 تومان است چطوری می توانند مابه التفاوت این را جبران کنند دلار که قابل پیش بینی نیست. 

وی با بیان اینکه تک نرخی شدن ارز خوب است، خاطر نشان کرد: تک نرخی شدن ارز از رانت و فساد جلوگیری می کند به شرطی که اطلاعات رانتی به دیگران داده نشود نرخ دلار را بانک مرکزی تلاش می کند کمی تعدیل کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تجربه چند نرخی و تک نرخی را در کشور داریم، تاکید کرد: یک سیکل معیوب مدیریتی اقتصاد در کشور وجود دارد و هر چند سال به نقطعه صفر بر می گردد و از آن طرف هم فاصله طبقاتی زیاد می شود.

خادمی به پیش بینی حذف یارانه 30 میلیون نفر در لایحه بودجه سال 97 نیز اشاره و تصریح کرد: اکنون سه برابر بودجه عمرانی را یارانه می دهند؛ باید یارانه به نیازمندان واقعی و به تولید کنندگان داده بشود دولت هنوز نیامندان و تولیدکنندگان را شناسایی نکرده است که مستحق یارانه هستند.

وی در ادامه به اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: بودجه هیچ ارتباطی به اقتصاد مقاومتی ندارد. اقتصاد مقاومتی یعنی استفاده بهینه از امکانات منابع و افزایش بهره وری. در اقتصاد مقاومتی حداقل ها، حداکثر ها را ایجاد می کند این واقعیتی است که همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند خوب پیگیری نکردیم ما از اقتصاد مقاومتی فقط صحبت کردیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
دولت چرا میخای از محراب قاسم خانی و عادل فردوسی پور و علی کریمی و باران کوثری و نوید محمد زاده و باقی سبز و بنفش ها عوارض سفر خارجی بگیری؟ ناراحت میشن رنگشون عوض میشه ها!
بایدا از کولبرانن که به اقتصاد ضربه میزنن هزینه سفر بگیری نه از اینها که با سفرهای خارجی و حضور در فستیوال های رنگارنگ برای این مردم پاپتی افتخار کسب میکنن!
شما باید یارانه مترو را قطع کنی خرج این هواپیما سوار ها کنی!


اگر عوارض سفرهای خارجی به لطف سلبریتی ها قطعی نشد هر گرانی بلیط مترو اتوبوس را از چشم اینا خواهم دید و براشون یه چیزهایی حواله میکنم.همان آثار ما تقدم
ناصری
Iran, Islamic Republic of
خواهشا پای درد دل مرغداران گوشتی بشینید گوشتی ن تخمگذار