دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
بذرپاش:

ایران معمار هندسه جدید جهانی است

چهارشنبه ۸ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۲۳:۱۷
کد مطلب: 241881
نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: اجلاس غیرمتعهدها در تهران فرصت مناسبی است تا ایران با استفاده از فرصت میزبانی خود، اعضا را به ریشه‌ها و رسالت و اصلی جنبش آگاه سازد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، بحث تغییر هندسه جهانی که توسط مقام معظم رهبری مطرح شد، تحلیلی اندیشمندانه از اوضاع منطقه و حتی جهان است که تئورسین‌های سیاسی کشور باید با دقت و تمرکز خاصی آن را دنبال کنند. بسیاری هم معتقدند که برگزاری اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران رابطه‌ تنگاتنگی با تغییر هندسه جهانی دارد. مهندس بذرپاش، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با فارس،اجلاس تهران را نقطه عطف هندسه جدید جهانی دانست.

آقای بذرپاش! بسیاری معتقدند که برگزاری اجلاس عدم تعهد در تهران مهمترین رویداد تاریخ دیپلماسی جمهوری است و می‌تواند فرصت‌های بسیاری برای کشور به ارمغان آورد. نظر شما در این رابطه چیست؟

اساسا صرف برگزاری شانزدهمین اجلاس غیرمتعهدها در کشور، ظرفیت بی‌نظیری را در اختیار جمهوری اسلامی قرار داده است که باید از این ظرفیت به نحو احسن بهره برد. توجه به ژئوپولتیک سیاسی منطقه نشان‌ دهنده آن است که میزبانی این اجلاس در بهترین زمان ممکن نصیب ایران شده است. زایش بیداری اسلامی و به ثمر رسیدن آن در کشورهایی نظیر، مصر، تونس و لیبی و استمرار آن در عربستان، بحرین و... پتانسیل بزرگی را در اختیار کشور قرار داده است و جمهوری اسلامی‌ می‌تواند با برنامه ریزی دقیق این پتانسیل‌ها را به نفع جهان اسلام و بیداری اسلامی فعال کند. به واقع تغییر هندسه جهانی با بیداری اسلامی و بهره گیری از آرمان‌های انقلاب اسلامی کلید خورده و سیر خود را آغاز کرده است اما شانزدهمین اجلاس غیر متعهد‌ها در تهران می‌تواند نقطه عطف این هندسه جدید جهانی باشد و در تکامل نهایی آن نقشی بی‌بدیل ایفا کند.

اصطلاح هندسه جدید جهانی از سوی مقام معظم رهبری طرح شد. به نظر شما جمهوری اسلامی چه نقشی در تغییر این هندسه دارد؟

اساسا مختصات هندسه جدید جهانی، ساختن جهانی بدون معادلات و قطب بندی‌های مرسوم است و لازمه آن عدم تعهد کشورها به شرق و غرب و سایر قطب‌هاست. به واقع تردیدی نیست که هندسه جدیدی جهانی در تمامی بخشهای سیاسی- اجتماعی، آرمان‌های مقدس انقلاب اسلامی را نصب العین خود خواهد ساخت. با این نگاه ایران معمار هندسه جدید جهانی است و باید جمهوری اسلامی را مبدأ و مبدع هندسه جیدی جهانی دانست. به واقع انقلاب‌های اسلامی که در منطقه کلید خورده و منافع ایالات متحده و متحدانش را با چالشی بزرگ مواجه کرده است، نمودی آشکار از هندسه جدید جهانی است. فضایی که ابرقدرت‌ها از اعمال نفوذ در آن باز می‌مانند و قدرت‌های منطقه‌ای با پشتیبانی ایدئولوژی‌های خود، نقشی حائز اهمیت را در معادلات جهانی ایفا خواهند کرد. اساسا در هندسه جیدید جهانی ادبیات قلدرمأبانه و قوانین متوحش جنگی نظیر قانون وتو معنی نخواهد داشت.

اما همانطور که اشاره شد، برای نیل به هندسه جدید جهانی، وظیفه‌ای خطیر بر دوش جمهوری اسلامی قرار داد. در طول این سال‌ها تنها کشوری که به معنی واقعی کلمه غیر متعهد مانده جمهوری اسلامی است. کشوری که نه خود را زیر چتر غرب قرار داده و نه به شرق گرایش پیدا کرده است. اما سایر اعضای جنبش عدم تعهد در مقاطع مختلف زمانی گرایش‌هایی هرچند ضعیف به قطب‌های مختلف داشته‌اند و مانند ایران، به معنی واقعی غیرمتعهد نبوده‌اند. اکنون این اجلاس فرصت مناسبی است که جمهوری اسلامی با استفاده از فرصت میزبانی خود، اعضا را به ریشه‌ها، رسالت و خواستگاه اصلی جنبش آگاه سازد و در مسیری گام بردارد تا جنبش غیرمتعهدها به راستی غیرمتعهد باشد.

فارغ از این موضوع تصور می‌کنید این اجلاس چه دست‌آوردهایی برای جمهوری اسلامی خواهد داشت؟

علاوه بر دست‌آوردهایی که شمرده شد، برگزاری این اجلاس و حضور نمایندگان نزدیک به 120کشور در تهران می‌تواند وجهه و پرستیژ فوق العاده‌ای برای جمهوری اسلامی به ارمغان آورد و ادعای مضحک غرب و رژیم صهیونیستی مبنی بر منزوی شدن ایران را به سخره بگیرد. حضور این تعداد کشور که بیش از دو سوم از اعضای سازمان ملل را تشکیل می‌دهند و غالبا هم در بالاترین سطح ممکن در اجلاس شرکت کرده‌اند، نشان می‌هد جمهوری اسلامی در معادلات منطقه‌ای و حتی جهانی نقشی بی‌بدیل را ایفا می‌کند.

نکته دیگر تأیید این کشورها بر برنامه هسته‌ای ایران است. بازدید نمایندگان این 120 کشور از تأسیسات هسته‌ای و تکرار پشتیبیانی نم از برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی به روشنی نشان خواهد داد که اکثریت قاطع جامعه جهانی حامی برنامه هسته ای ایران هستند و تنها مشتی اقلیب که بدشان نمی‌آید خود را تحت نام اکثریب به خورد جامعه جهانی بدهند، با برنامه هسته‌ای ایران مشکل دارند.

بی‌تردید حضور خانواده‌های شهدای هسته‌ای و یادگارهای آنها در این اجلاس هم از اهمیت بسزایی برخوردار بود. اکنون تمامی اعضای عدم تعهد به روشنی می‌دانند که دشمن برای مقابله با توسعه تکنولوژی هسته‌ای ایران دست به هر اقدامی حتی ترور دانشمندان ایرانی می‌زند و آنها را با ناجوانمردانه‌ترین روش‌ها ترور و به شهادت می‌رساند. بی‌تردید خون شهدای هسته‌ای کاتالیزوری در به غایت رساندن هندسه جدید جهانی خواهد بود.

بازتاب جهانی اجلاس تهران را چگونه ارزیابی می کنید؟


بازتاب اجلاس بسیار گسترده بوده بویژه در رسانه های آمریکا، حضور سران عدم تعهد در تهران شکست بزرگ برای رئیس جمهور این کشور خوانده شد، روزنامه های آمریکایی اکنون این سئوال را مطرح می کنند که ایران منزوی است یا آمریکا؟ به عنوان مثال روزنامه وال‌استریت ژورنال نوشت «اوباما نه تنها دیگر در جهان محبوب نیست بلکه دیگر کسی از او نمی‌ترسد؛ اکنون در مسابقه محبوبیت جهانی بین باراک اوباما و آیت‌الله خامنه‌ای، ‌آیت‌الله برنده است.»

از این دست اظهارنظرها در مطبوعات غربی در این چند روز زیاد شده و این از نتایج سحر است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *