يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۱۲
۱۲
حاج مهدی آصفی، پیرغلام اهل‌بیت(ع) در گفت‌وگو با جهان نیوز:

اگر شیعیان از برگزاری مراسم برای امام حسین(ع) عقب نشینی کنند، ارامنه این مراسم را برگزار می‌کنند/ عزاداری برای سالار شهیدان مستحب موکد است/ امام حسین(ع) بدهکار کسی نمی‌ماند/ پایه گذار عزاداری دهه عاشورا امام رضاست/ قدر مجالس عزاداری را ندانستیم/ تا خداوندی خدا برجاست بیرق شاه کربلا برپاست/ نفر سوم روضه دونفره حضرت زهراست/ روضه خوانی برای مخاطبان جهان +فیلم زير

پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب: 737434
اشک هایی که در این مجالس ریخته می‌شود بصورت گوهر به محضر رسول خدا می‌آورند و پیامبر می‌فرمایند: خریدار این گوهرها دخترم فاطمه(س) است.
اگر شیعیان از برگزاری مراسم برای امام حسین(ع) عقب نشینی کنند، ارامنه این مراسم را برگزار می‌کنند/ عزاداری برای سالار شهیدان مستحب موکد است/ امام حسین(ع) بدهکار کسی نمی‌ماند/ نفر سوم روضه دونفره حضرت زهراست/ روضه خوانی برای مخاطبان +فیلم
گروه فرهنگی جهان نيوز: در آستانه فرارسیدن ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به دیدار حاج مهدی آصفی، پیرغلام، شاعر و مداح پیشکسوت اهل‌بیت(ع) رفتیم و با وی به گفتگو نشستیم. ایشان به برگزاری مراسم عزاداری در سال‌های گذشته اشاره کردند که آن روزها به راحتی و با خیال آسوده چه در سرما و چه در گرما در مجالس عزای سرور و سالارشهیدان حضور پیدا می‌کردیم و قدر آن را ندانستیم و شاید خدا می‌خواهد بیشتر به این مراسم‌ توجه شود؛ چرا که این مجالس مجانی و به آسانی بدست نیامده است. ایشان در ادامه تاکید کردند که مجالس عزای سید الشهدا(ع) تعطیلی بردار نیست و اگر ما هم این مراسم را برگزار نکنیم، افراد دیگری هستند که آن را برپا دارند. اگر شیعیان عقب نشینی کنند، ارامنه منتظر برگزاری مراسم برای امام حسین(ع) هستند. حسن خطام این گفتگو ذکر مصائب سرو و سالار شهیدان توسط این پیرغلام آستان اباعبدالله بود.
 
در ادامه مشروح گفتگوی جهان نيوز با این پیر غلام آستان اهل بیت عصمت و طهارت پیرامون اهميت و فضيلت مجالس سوگواری سالار شهيدان و آثار و برکات برپایی عزاداری ماه محرم را از نظر خواهید گذراند: 
 
امام رضا(ع) پایه گذار عزاداری دهه اول محرم
محرم و عاشورا مسئله‌ای است که با گوشت و پوست و خون ایرانیان عجین است و مختص به این چند سال گذشته و سده‌های اخیر هم نیست، از ولادت حضرت امام حسین(ع) و حتی قبل از ولادت ایشان موضوع عاشورا در اخبار و احادیث مطرح بوده، مخصوصاً در کلام ائمه طاهرین(ع) که در ایام عاشورا به برگزاری عزاداری اهتمام می‌ورزیدند. پایه‌گذار دهه عاشورا امام رضا(ع) هستند و مجالس دهه اول محرم را ایشان برگزار می‌کردند. حتی مشهور است که در روز اول محرم روضه خوان را خواستند و به او فرمودند روضه بخوان و از او پرسیدند که می‌دانی امروز چه روزی است. روضه خوان عرض کرد نه یابن رسول الله. امام فرمودند امروز روز اول محرم، روز اول ماه عزای جد بزرگوار ماست. به محض اینکه روضه خوان شروع کرد به مداحی و گفت «السلام علیک یا اباعبدالله» صدای ناله زن‌ها بلند شد. روضه خوان پرسید، آقا کسی میان این حجره نیست این صدای ناله از کجاست؟ امام فرمودند: «آیا نمی‌دانید هرکجا که مجلس عزایی برپا شود مادر ما در آن مجلس حضور دارند». البته این بستگی دارد به باور اشخاص بعضی‌ها می‌گویند حضرت در مجالس حضور دارند و بعضی‌ها عقیده دارند که حضرت به این مجالس نظر دارند.


مراسم تجلیل از حاج مهدی آصفی در سال 93

حضور حضرت فاطمه(س) در مجالس عزاداری
در کتابی از امام جعفر صادق(ع) نقل شده هرکجا دو نفر مجلس عزایی برپاکردند، نفر سوم مادرمان حضرت زهرا(س) هستند. اکنون که این مریضی عالمگیر شیوع یافته، بعضی‌ها صحبت از تعطیلی این مراسم می‌کنند. بنده به عنوان یک مداح کوچک عرض می‌کنم که تعطیلی مجالس عزاداری محرم به صلاح نیست. شاید عده‌ای فکر کنند به دلیل اینکه خودم مداح هستم این حرف‌ها را می‌زنم، ولی خدا را شاهد می‌گیرم که این حرف را به خاطر خودم نمی‌زنم و اگر کسی خدا را برای صحبت‌هایش شاهد گرفت از او بپذیرید. البته من که باشیم که بخواهیم درباره مجالس امام حسین(ع) و اثرات وضعی آن صحبت کنیم.
 
مقام معظم رهبری هم فرمودند مجالس عزاداری را دایر کنید و مطیع پروتکل‌ها و مسائل بهداشتی باشید. به عنوان نمونه خدمتتان عرض کنم بانی یکی از مجالس عزاداری بزرگی که هر سال در محرم برگزار می‌شود، به بنده گفتند که امسال بنا نداریم این مجلس را برگزار کنیم، به او عرض کردم که به هر کجا رسیدی از ناحیه امام حسین(ع) و از مجالس عزاداری است. بدانید که خداوند متعال و ائمه اطهار(ع) بدهکار کسی نمی‌مانند. در یکی از آیات قرآن کریم است که «مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا» (هر كس كار نيكى انجام دهد ده برابر به او پاداش دهند) خداوند متعال به مراتب پاداش مضاعف به عزاداران می‌دهد. حالا این پاداش‌ها برای دنیاست و باید رفت و آن دنیا را دید که در آنجا تمام کارها به دست حضرت فاطمه زهرا(س) و فرزندان ایشان است.
   
برکات حضور در مجلس عزای حسینی
در روایت آمده روزی شخصی از امام صادق(ع) پرسید که اگر قبر حضرت امام حسین(ع) شکافته شود آیا چیزی از بدن مطهر ایشان در قبر مشاهده می‌شود؟، امام فرموند: باوجود جثه کوچکی که داری چه سوال بزرگی پرسیدی! نه هرگز پیکر را نخواهند دید. حسین(ع) در عرش در پیشگاه مقام ربوبی ماوا دارد و مدام به دو عده توجه دارند. گروه اول کسانی هستند که در کربلا او را زیارت می‌کنند و گروه دوم افرادی می‌باشند که در مجلس عزای او شرکت می‌کنند و عجیب‌تر از همه اینکه امام ششم فرمودند هر کسی که در مجلس عزای او عزاداری می‌کند و گریان است، امام حسین(ع) برای آن از پیشگاه مقام ربوبی طلب استغفار می‌کند.
 
عزای سیدالشهدا(ع) تعطیلی بردار نیست
تاریخ نشان می‌دهد مجلس عزای سیدالشهدا(ع) تعطیلی بردار نیست، البته در طول تاریخ فراز و فرودهایی در این زمینه بوده‌است. آنقدر افراد و حكام ستمگر بودند که می‌خواستند این عزاداری‌ها را از بین ببرند. می‌دانید حائر حسینی یعنی چه؟ متوکل عباسی می‌خواست مزار امام را ویران کند، لذا دستور به آب بستن و تخریب مرقد مطهر امام حسین (ع) را صادر کرد. این آب جریان پیدا کرد و تا نزدیکی قبر آمد ولی در آنجا متوقف شد و آن را فرا نگرفت و ازاین رو این مکان به حائر شهرت یافت. حالا چه کسی می‌خواهد این مجالس را تعطیل کند و تاکید می‌کنم که این پروتکل های بهداشتی را حتما در مجالس عزاداری رعایت کنند.
 
انتظار ارامنه برای برگزاری مراسم محرم
همانطور که عرض کردم، مجالس عزای سید الشهدا(ع) تعطیلی بردار نیست اگر ما هم این مراسم را برگزار نکنیم، کسان دیگری هستند که آن را برپا دارند. این تعبیر یکی از بزرگان منبری است که فرمودند: «اگر شیعیان عقب نشینی کنند، ارامنه منتظر هستند» این افراد ارادات خاصی به ساحت مقدس سیدالشهدا(ع) دارند و در این ایام نذورات دارند و نسبت به بزرگداشت آن احساس تعهد می‌کنند. اگر کوتاهی از جانب ما هم شود آن‌ها پای کار هستند و تنها این سعادت از ما سلب شده است. امام خمینی(ره) فرمودند که هرچه داریم از محرم و صفر است، این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته، اوایل انقلاب می‌خواستند این عزاداری‌ها را به صورت راهپیمایی برگزار کنند ولی آن رهبر بیدار فرمود که راهپیمایی چرا؟ عزاداری باید به صورت سنتی برگزار شود. آن نوحه ها و اشعار قدیمی که گفته شد، خدا می‌داند که اینها با چه حنجره های پاکی گفته شده اصلا این اشعار حزن آور است. نوحه باید انسان را به گریه، تاثر و تالم وادارکند تا انسان متوجه ظلمی که به اهل بیت عصمت و طهارت وارد آمده، بشود. خدا رحمت کند یک منبری بوده که بنده زیارتش نکردم، غوغا بوده، غوغا. نمی‌دانم چند ساله فوت کرده، بنده که ایشان را زیارت نکردم ولی شاید بیش از 50 سال است که از دنیا رفته. یک نوحه برای روز عاشورا سروده که اگر هر زمان آن را بخوانی تازه است: «شاه گفتا کربلا امروز میدان من است/ عید قربان من است/ کربلا رنگین از خون جوانان من است/ عید قربان من است/ مادرم زهرا(س) در این گودال مهمان من است»

برخی از این نوحه‌های قدیمی با قلب انسان عشق بازی می‌کند، البته این قشر جوان هم خوب به میدان آمدند و زحمت کشیدند و بعضا مجالس را به بهترین وجه اداره می‌کنند. چندی پیش از نظر منبری احساس غربت می‌شد الحمدالله دو سه نفر آمدند و جای قدیمی‌ها را دارند پر می‌کنند و برای همه آن‌ها  دعا می‌کنیم. همانطور که سبک معماری و بنایی دوباره در حال بازگشت به سمت سنتی است، امیدوارم که مسئله مداحی هم به سبک و سیاق‌های سنتی برگردد که این اتفاق به تدریج در حال رخ دادن است. 

مراسم تجلیل از حاج مهدی آصفی در سال 93
 
همه گرفتاری به خاطر دوری از مساجد و هیئت است
مجالس اهل بیت را خدا وعده داد: «مصطفی را وعده کرد الطاف حق/ گر بمیری تو، نمیرد این سبق» این چراغ خاموش شدنی نیست، منتها تلاش کنیم ما نگهدار آن باشیم. همانطور که بزرگان ما برپایی این مجالس را به ما انتقال دادند، ما هم دست فرزندانمان را بگیریم و به مسجد و هیئت ببریم. همه این گرفتاری‌هایمان که خارجی‌ها از آن سوءاستفاده و سم‌پاشی می‌کنند به این خاطر است که جوانان با مسجد و منبری و مداح بیگانه هستند، جوانان بیایند در این مجالس و حقایق را بشناسند تا کلاه سرشان نرود.
 
این دشمنان اسلام هیچ چیز برای ارائه ندارند نه کتابی و نه جزوه و نوشته‌ای، اگر حتی یک ورق کاغذ هم علیه اسلام داشتند تا به حال ارائه داده بودند. این نشان دهنده حقانیت اسلام و بر حق بودن معصومین(ع) است و گرنه امثال بنده آنقدر که خراب کردیم، آباد نکردیم. ولی چقدر اخلاص در این دستگاه امام حسین(ع) بوده که سال به سال این چراغ فروزان‌تر می‌شود و با این اوضاع و احوال بازهم مردم از این مجالس استقبال می‌کنند.
 
خون مقدس سیدالشهدا(ع) باعث بقای اسلام است
مسئله سیدالشهدا(ع) یک مسئله‌ای است که با ماشین‌حساب و چرتکه قابل محاسبه نیست، حسابش استثنایی است و جمله‌ای که پیامبر اکرم(ص) فرمودند فصل الخطاب است و کار را تمام کرده: «الاسلام نبوی الحدوث و حسینی البقاء» آقا رسول اکرم(ص) دین اسلام را آوردند و آنچه که باعث بقای(علت مبقیه) اسلام است خون مقدس سیدالشهدا(ع) و اصحاب ایشان است؛ به ویژه آقازاده شش ماهه ایشان. خدا می‌داند که این خون ها چقدر اثرگذار است. اصحاب امام حسین(ع) از مرگ واهمه نداشتند، شب عاشورا پس از آنکه رفتنی‌ها رفتند و آن‌هایی که ماندنی بودند مولای خویش را تنها نگذاشتند، امام حسین(ع) به آن‌ها فرمودند والله اصحابی با وفاتر از اصحاب خودم ندیدم. این اصحاب نه در زمان زمان رسول اکرم(ص) بودند و نه در عصر ظهور حضرت حجت(عج) خواهند بود.

ماجرای کربلا بی‌سابقه است و هر چه که فکرش را کنید در داستان کربلا وجود دارد از تمام عیار مردانگی تا تمام عیار نامردی، از سپیدی تا سیاهی و از زیبایی تا زشتی. هرچه را که بخواهی در زمین کربلا نمونه بارز آن است، فلذا باید تلاشمان این باشد که مسیر کربلا را دنبال کنیم. برخی به ما ایراد گرفتند که چقدر برای این عاشورا سر و صدا به راه می اندازید؟ پاسخ این است که متاسفانه غدیر ارج نهاده نشد و وضعیت به این صورت درآمد ولی ارزش عاشورا را از دست نمی‌دهیم. البته خدا را شکر واقعه بزرگ غدیر چند سالی است که دارد جایگاه خودش را بدست می‌آورد.
 
قدر مجالس عزاداری را ندانستیم
اگر شیعه جایگاه خودش را بفهمد، باید از نعمت عظامی الهی که ولایت امیرالمومنین(ع) و اولاد معصومینشان(ع) است قدردانی کند و شکرانه‌اش را بجا آورد. آن روزی که این بیماری عالمگیر نبود و به راحتی و با خیال آسوده چه در سرما و چه در گرما در این مجالس حضور پیدا می‌کردیم قدر ندانستیم. شاید خدا می‌خواهد توجه بیشتر به این مراسم‌ها شود این مجالس مجانی و به آسانی بدست نیامده: «هر محنتی که می‌کشم از تنگی قفس/ کفران نعمتیست که در باغ کرده‌ام » انشاالله به این مجالس سیدالشهدا(ع) توجه کنند و خودی نشان دهند، امام حسین(ع) بدهکار کسی نمی‌مانند و  به کسب و کار و زندگیشان برکت می‌دهند.

امیدوارم از برکات مجالس محرم امسال این باشد که خداوند این بلای عالمگیر را از کره خاکی مرتفع بفرماید و خداوند دوستدار بنده‌هایش است. در حدیث قدسی آمده که خداوند متعال به حضرت موسی(ع) فرمود: گناهکاران را بشارت بده و ثوابکاران را بترسان، وقتی این حدیث قدسی را می‌خوانی متعجب می‌شوی ولی معنایش این است که اگر کار خیری انجام دادی نباید مغرور شوی و قطعا خداوند به شما لطف کرده. اگر روضه خواندی برای سیدالشهدا(ع) خدا را شکر کن که اجازه دادند بگویی«اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ»، هر پولی استعداد و لیاقت این را ندارد که در مجلس سیدالشهدا خرج شود. در روایت آمده اشک هایی که در این مجالس ریخته می‌شود بصورت گوهر به محضر رسول خدا(ص) می‌آورند و پیامبر(ص) می‌فرمایند: خریدار این گوهرها دخترم فاطمه(س) است.


همه برکات درب خانه اهل‌بیت(ع) 
امیدوارم این افتخار نوکری را بر ما مستدام بدارند و ما را به خاطر این الطافی که شده شاکر قرار دهند. همه برکات درب خانه اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) است شاعر می‌گوید: «مانند علی در دو جهان شاهی نیست/ رخشنده به نه فلک چو او ماهی نیست/ آری به خدای واحد لم یضلی/ جز را ه علی بسوی حق راهی نیست».

برخی می‌گویند این راه نزدیک‌ترین راه است اما خدمت این عزیزان عرض می‌کنم، مگر جز این راه راهی دیگر هم هست، راه سعادت تنها همین راه است و بس.
 
در این روزها شنیده شد، برخی‌ها گفتند که مجالس عزاداری و هیئت‌ها را  یکسال برگزار نکنید و این یک امر مستحب است. خدمت این عزیزان عرض کنم که اولاً ما پیشتر از مراجع تقلیدمان قدم بر نمی‌داریم و دوم اینکه درست است عزاداری برای سالار شهیدان مستحب است، اما چه نوع مستحبی؟ مستحب موکد، یعنی مستحبی که به آن تاکید شده. شاید بعضی از علمای گذشته زیارت امام حسین(ع) را مانند حج تمتع، یکبار در طول عمر انسان واجب می‌دانستند. زیارت امام حسین (ع) مستحب است، اما کدام مستحبی است که درباره آن بگویند می‌توانی قرض کنی و بروی. حتی برای حج هم این جمله نیست که غرض کنی و بروی، باید مستطیع باشی اما کربلا اینطور نیست: «ما کجاییم در این بحر تفکر تو کجایی» اصلا برای زیارت حضرت سیدالشهدا(ع) خطر جانی مطرح نیست الا اینکه مراجع تقلید بفرمایند و ما مطیع آن‌ها هستیم. مسئله سید الشهدا یک مسئله استثنایی است  باید دقت داشت که شاید این اتفاقات یک نوع بیدار باش است: «تا تو غرق نعمتی کفران نعمتی میکنی/ قدر آزادی بداند آنکه مبحوس است و بس».
 
صحبت از تعطیلی هیئت‌ها مفید فایده نیست. همان طور که مقام معظم رهبری اشاره لطیفی داشتند این امر وابسته به مسئولان بهداشتی و پزشکان است و هر چه آن‌ها صلاح دانستند همان باشد. فکر نمی‌کنم که یک نفر از این افراد خواستار تعطیلی مجالس باشند و  گفتند که مجالس را برگزار کنید با رعایت پرتکل‌های بهداشتی. یک مجلس عزاداری است که نزدیک به 40 سال سابقه دارد و جمعیت زیادی هم در آن شرکت می‌کنند، امسال یک کار قشنگی کردند و قصد دارند این مجلس را بصورت مجازی برگزار کنند. یک ماه قبل از محرم بانی این جلسه خواب حضرت زهرا(س) را می‌بینید که حضرت فرمودند مبادا روضه را تعطیل کنید من هم در این روضه هستم: «تا خداوندی خدا برجاست بیرق شاه کربلا برپاست».
 
 
در مجالس اهلبیت مهمترین چیز اخلاص است
اگر خلوص نباشد هیچ چیز فایده‌ای ندارد و همه چیز بر می‌گردد به اخلاص: «از وسوسه نفس فرومایه حزر کن / اخلاص بیاموز علی وار بسر کن» اگر اخلاص نباشد معلوم نیست که نماز هم موردقبول باشد: «دل که خالی از صفا شد از ریا پر میشود/ شیشه چون از می تهی شد از هوا پر میشود»  دل انسان یک گنجایشی دارد و غیر از خدا نباید در آن باشد و فقط منزلگاه خداست. قدیمی‌ها با وضو وارد مجالس امام حسین می شدند. شما برای خود امام حسین(ع) روضه بخوانید و برایتان مهم نباشد که دیگران خوششان بیاد یا نه، اگر امام حسین(ع) تصدیق کرد دنیا و آخرتت آباد است. شخصی خدمت امام صادق(ع) رسید و به حضرت گفت که ما همه شما را دوست داریم ولی نمیدانیم چرا به جدتان امام حسین(ع)علاقه بیشتری داریم. امام فرمودند خود ماهم نسبت به جدمان حساسیم سپس امام فرمودند: «کلنا سفن النجاة ولکن سفینة جدی الحسین أوسع وفی لجج البحار أسرع» همه ما اهل بیت کشتی‌های نجاتیم، ولی کشتی جدم حسین (ع) وسیع‌تر و در عبور از امواج سهمگین دریاها  سریعتر است.» و لذا یکی از درهای بهشت «باب الحسین» است. حالا که راه کربلا بسته است پناه ببریم به مجالس عزای سیدالشهدا(ع): «هر جا بزم عزایی بر پاست خیمه گاه و حرم توست، حسین». مکتب امام حسین(ع) مکتب آزادگی و جوانمردی است، اگر مجلس عزایی تشکیل شد و نامی از شهدا برده نشد مسئول هستید. اگر این شهدا نبودند چه اتفاقی می‌افتاد، اینها رفتند در سوریه و عراق و از حرم اهل بیت(ع) دفاع کردند.
https://jahannews.com/vdcfmedejw6dmja.igiw.html
jahannews.com/vdcfmedejw6dmja.igiw.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
احسنت
محب
Iran, Islamic Republic of
پیشنهاد میکنم سایت جهان نیوز این روزها کمی هم به بحث تحریفات عاشورا بپردازد.
بعنوان مثال هر روز میتواند فرازی از کتاب حماسه حسینی شهید مطهری را منتشر کند.
Iran, Islamic Republic of
فرمایشات
شاهین
Iran, Islamic Republic of
ان شاءالله مراسم عزاداری امام حسین(ع) امسال با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی با شکوه تر از سالهای قبل برگزار خواهد شد.
Iran, Islamic Republic of
ایشان طوری موضع گرفتند و خود را صاحب نظر میدانند که از اصل موضوع خبر ندارند و شما با انتشار این موضوع شریک این رویه غلط هستید.
United States
بیمارستان ها در جنوب دیگر جا ندارند هر چند برای اقلیت خودی لازم باشد بیمارستان اختصاصی کنار می گذارند
مازیار
Iran, Islamic Republic of
بیمارستان های جنوب آمریکا که شوما از اونجا پست و کامنت می‌ذاری بعععله دیگه جا ندارن!!!
Iran, Islamic Republic of
شیعیان عقب نشینی نمی کنند
Iran, Islamic Republic of
امام حسین نه نیازبه گریه داره نه سینه وزنجیرزدن ، تمام این ماه محرم حرفش اینه که درک درست داشته باشیم ازحرکت وکاربزرگی که امام حسین ع انجام دادن ،درک کردن قیام امام حسین ع نیازبه فرهنگ سازی درست داره ....
Iran, Islamic Republic of
...
Luxembourg
کسی با عزاداری مخالف نیست از دوران کودکی عاشق امام حسین بوده ایم ،این حرفی که شما میزنید منطقی نیست چون در شرایط کرونا هستیم . اگر برای سلامتی خودت اهمیتی نمیدهی به ما چه مربوط است؟
مهدی
Iran, Islamic Republic of
ولی، مستحب موکد، مثل واجبات نیست. در این دوره زمونه بهتره تلاشمون تو انجام واجبات باشه