دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۳
۲

اردوغان، اوباما و بارزانی علیه کوبانی!

محمدحسین جعفریان
جمعه ۱۸ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۱
کد مطلب: 384950
تروریستها با اشاره ترکیه حملات به کوبانی را آغاز کرده‌اند و اردوغان کمی پیشتر اجازه حملات زمینی به عراق و سوریه را از مجلس گرفت و حملات داعش به کوبانی در نزدیکی مرز ترکیه می‌تواند فرصتی برای عملی شدن دخالت ارتش ترکیه و استفاده اردوغان از این مجوز باشد.
جهان نيوز - محمدحسین جعفریان: چند روزی است که اخبار درگیری‌ها در شهر «کوبانی» به خبر نخست بیشتر رسانه‌های جهان بدل شده است.
 
 داعش حملات برق آسایی به این شهرکردنشین سوریه داشت، اما برخلاف پیش‌بینی‌ها، این شهر که نزد اعراب به «عین العرب» شهره است، سقوط نکرد. کوبانی بیش از 50 هزار جمعیت دارد و حملات اخیر سبب آوارگی ده‌ها هزار تن از کردهای سوریه شده، اما دولتمردان ترکیه، مرزها را بسته و به آوارگانی که هدف حملات مستقیم و مرگبار داعش هستند، اجازه ورود نمی‌دهد.
 
عکس العمل ائتلاف ضد داعش، آنکارا و سران اقلیم کردستان عراق در مقابل این اتفاق، روشنگر بسیاری از توطئه‌های پشت پرده برای سقوط این شهر است.
 
در حالی که داعش هر روز حلقه محاصره این شهر را تنگ‌تر می‌کند، ائتلاف ضد داعش سرگرم بمباران مراکز تجمع این گروه در مناطق مرکزی و جنوبی سوریه و بویژه پالایشگاه‌ها و مراکز صنعتی تصرف شده توسط آنهاست. بدیهی است این بمبارانها از یک سو باعث پراکندگی و جابه‌جایی تروریستها به مناطقی دیگر و بویژه جبهه فعلی یعنی کوبانی می‌شود و در واقع این بمبارانها سبب می‌شود داعش به جای تجمع در شهرهایی که تصرف کرده، نیروهایش را به جبهه‌های جدید با ارتش سوریه و یا مناطقی نظیر کوبانی سوق دهد. از سوی دیگر، نابودی تأسیسات زیربنایی موجود باعث می‌شود، در قدم بعدی، هر گروه و دولتی که بر آنها مسلط شد، برای بازسازی، قراردادهای چند صد میلیون دلاری با شرکتهای غربی ببندد!
 
بر همه جهان آشکار است که آنکارا بشدت بر تروریستهای داعش نفوذ دارد، زیرا که مسیر اصلی انتقال نیرو و تدارکات و نیز فروش نفت دزدی مناطق اشغالی آنها از طریق خاک ترکیه صورت می‌گیرد.
 
بسیاری از کارشناسان بر این باورند که تروریستها با اشاره ترکیه حملات به کوبانی را آغاز کرده‌اند و اردوغان کمی پیشتر اجازه حملات زمینی به عراق و سوریه را از مجلس گرفت و حملات داعش به کوبانی در نزدیکی مرز ترکیه می‌تواند فرصتی برای عملی شدن دخالت ارتش ترکیه و استفاده اردوغان از این مجوز باشد. تماشاگر بودن ائتلاف ضد داعش در جریان کشتارهای کوبانی از یک سو و مداخله نکردن نیروهای اقلیم کردستان عراق از سوی دیگر، بیشتر این گمان را تقویت می‌کند.
 
پیش از این و در موارد بسیار جزیی‌تر، مسعود بارزانی پیشمرگه‌هایش را برای کردهای سوریه راهی می‌کرد، اما بسیار عجیب است که او در این مورد که مهمترین درگیری میان داعش و کردهای سوریه از آغاز این کشمکشها ست، تنها به صدور بیانیه‌ای اکتفا کرده و در آن خواستار کمک به مدافعان شهر کوبانی در مقابل داعش شده است.
 
بارزانی به این پرسش پاسخ نداده که چه کسی جز خود او باید چنین کمکی را انجام دهد؟ و در واقع او از چه کسی چنین خواسته‌ای را مطرح کرده است؟
 
در سوی دیگر «عبدا... اوجلان» اما تهدید کرده اگر کوبانی سقوط کند، مذاکرات صلح را با آنکارا قطع خواهد کرد. او به خوبی فهمیده که ریشه این فتنه در کجاست. در پی این تحولات، مناطق جنوبی ترکیه ملتهب شده و 9 تن در اعتراضها توسط پلیس کشته شده‌اند. اردوغان تا کی بنا دارد و می‌تواند به این بازی خونین و کثیف ادامه دهد؟
منبع:قدس آنلاین
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


راه برای کمک رسانی بسته است. چون ترکیه نمیذاره. حالا فرقی نمیکنه کمک کننده بارزانی باشه، طالبانی باشه یا هر کس دیگه ای.
تحلیلت کاملاً درسته، البته عربستان و قطر هم باید به این بازی کثیف اضافه نمود، کوبانی و کردستان سوریه غربی ترین مرزهای ایران از دورة هخامنشی بودند و وظیفه همه ما ایرانی هاست فارق از تفاوت های قومی و دینی از شرف و کرامت انسانی و ایرانی است