شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۴
۴
اوباما در برزخ میان داعش و دولت مالکی

آیا آمریکا در عراق اقدام نظامی خواهد کرد؟

شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۲۱
کد مطلب: 365022
اوباما گفته است که به عراق نیروی نظامی اعزام نخواهد کرد، این جمله در ابتدا به نظر بسیار شفاف می رسد ولی واقعیت این است که سیر تحولات عراق سرعتی در درون خود دارد که احتمال هر نوع تصمیمی را در جامعه تصمیم گیر آمریکا نیز غیرقابل پیش بینی کرده است.
آیا آمریکا در عراق اقدام نظامی خواهد کرد؟
گروه بین الملل جهان نيوز ـ باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز گذشته تاکید کرد: آمریکا نیروهای نظامی خود را به عراق اعزام نخواهد کرد ولی من از تیم امنیت ملی خواسته‌ام تا سایر گزینه‌ها را برای کمک به نیروهای امنیتی عراق بررسی کنند.

اوباما نشان داده است که در استفاده از گزینه نظامی در پرونده های مختلف منطقه احتیاط بسیار زیادی دارد. به گونه ای که حتی به قیمت ایجاد اختلافاتی با عربستان و اسراییل حاضر به استفاده از گزینه نظامی در سوریه نشد.

به رغم صراحت اوباما در عدم استفاده از نیروهای نظامی آمریکا در تحولات اخیر عراق برخی نکات و علائم ذیل در جهت پیش بینی نحوه رفتار آمریکا در مواجهه با بحران عراق قابل تامل است:

الف: آمریکایی ها گرچه برای عدم حضور مستقیم نظامی در عراق صراحت داشته اند ولی استفاده از برخی گزینه های نظامی محدودتر دیگر مانند کار اطلاعاتی و استفاده از حملات هوایی را رد نکرده اند.

ماری هارف معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره اعلام کرد: بنا به درخواست دولت عراق، ما شمار پرواز هواپیماهای شناسایی از نوع "الدرونز"(غیرمسلح) بر فراز عراق را افزایش داده‌ایم.

برخی رسانه ها نیز گزارش داده اند که آمریکا در حال بررسی ضربات هوایی موثر به مواضع گروه مسلح موسوم به دولت اسلامی در عراق و شام (داعش) است.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) رسما اعلام کرده است؛ طرح هایی را برای حملات هوایی در عراق – در صورتی که رهبران سیاسی و نظامی از ما بخواهند- تدوین کرده اند. علاوه بر این پنتاگون اعلام کرده است که قصد دارد تحویل تسلیحات نظامی به عراق از جمله موشک‌های هلفایر و پهپادهای نظامی را تسریع کند.

از سوی دیگر یک ناو هواپیمابر آمریکا نیز در خلیج فارس برای اجرای این اهداف مستقر شده است.

ب: آمریکایی ها از طرفی دیگر نگران هستند که در صورت دادن جواب منفی کامل به دولتمردان عراق این کشور رسما از ایران برای پایان دادن به بحران درخواست همکاری داشته باشد. آمریکایی ها از این گزینه نگران هستند. بدین ترتیب در صورتی که چنین علائمی دیده شود احتمال تغییر در برخی تصمیمات آمریکا وجود دارد. به نظر می رسد برخی مسؤولین عراقی نیز این نوع محاسبه آمریکایی ها را متوجه شده اند و برای تحریک آمریکایی ها از این محاسبه استفاده می کنند. به گونه ای که روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: یک مشاور ارشد نوری مالکی نخست وزیر عراق که خواسته نامش فاش نشود تاکید کرده اگر کمکی از آمریکا به دست ما نرسد از ایران برای کمک نظامی درخواست خواهیم کرد. البته آمریکایی ها خود معترف هستند که برای هر نوع تصمیم در عراق بدون هماهنگی با ایران اقدام کامل موثری را پیش نخواهند برد.

ج: مقامات آمریکا در افکار عمومی این مسأله را نیز در نظر دارند که آیا ماحصل حمله آمریکا به عراق نهایتا می خواهد ختم به، به قدرت رسیدن گروه های تروریست و القاعده شود؟ بر اساس همین پیش فرض برخی انتقادات داخلی به سیاست اوباما در قبال تحولات عراق قابل بررسی است. چنانچه میت رامنی، سیاستمدار جمهوری‌خواه آمریکایی و رقیب باراک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری این کشور روز جمعه با انتقاد از سیاست خارجی اوباما هشدار داد تمام آنچه واشنگتن برای آنها وارد جنگ در عراق شد ممکن است نابود شوند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس رامنی افزود: غم‌انگیز است، تمام آنچه ما برای آنها در عراق جنگیدیم، تمام آن ۴۵۰۰ نفری که برای دست یافتن به این اهداف کشته شده‌اند در آستانه نابودی هستند.

«ادوارد رویس»، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا درباره حضور تروریست‌های داعش در عراق نیز گفت: ما همین حالا باید تروریست‌ها را با پهپادها هدف قرار دهیم.

گرچه اوباما نشان داده در استفاده از گزینه نظامی تسلیم مخالفان داخلی نمی شود ولی این مخالفت ها برای اجبار دولت اوباما به برخی اقدامات عملی بی تاثیر نخواهد بود.

نتیجه آنکه معادله کلی آن است که آمریکا بین داعش و دولت مالکی قطعا گزینه دوم را می پسندد ولی برای دخالت نظامی مستقیم به شرایط مختلفی در درون و خارج از عراق توجه دارند. هر چند آمریکا اساسا برای استفاده از گزینه نظامی دچار محدودیت های زیادی است، ولی با این وجود تحلیلگران بر این باورند که دولت آمریکا در شرایط کنونی تقویت نیروهای امنیتی و نظامی عراق را در اولویت قرار داده و در صورت تشدید بحران دخالت نظامی مستقیم تری را در دستور قرار خواهد داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


batista 2014
خدا به مردم عراق کمک کنه‎ ‎
United States
انشالله
با نابودی آمریکا و اسرائیل
درود بر ارتش عراق
سلام علیکم خیلی ساده انگاره است که باور کنیم که امریکا برای کمک به دولت عراق و از بین بردن گروه داعش اقدامی انجام بدهد . انها در ظاهر چیزی می گویند ولی در باطن نیت دیگری دارند.اگر کار اطلاعاتی انجام می دهند بخاطر این است که این اطلاعات را در اختیار گروه داعش قرار دهند تا مسلمانان بیشتری را بکشند واگر ناو هواپیما بر به خلیج فارس می اورند برای این است که اگر این گروه نتوانستند به اهدافشان برسند ودر موقعیت شکست قرار گرفتند امریکا به کمکشان بیاید ونیروهای مقابله کننده را بمب باران کند.چه کسی می خواهد باور کند که امریکا نیروهای خودش را از بین ببرد.