يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۱۳
۱۰۶
یک پیشنهاد یارانه‌ای به رییس جمهور؛

روحانی از طرفدارانش بخواهد یارانه نقدی نگیرند

شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۰۰:۱۹
کد مطلب: 325640
واقعیت این است نه دیروز امکان شناسایی دهک های بالای درآمدی از اقشار آسیب پذیر وجود داشت و نه امروز و فردا.
روحانی از طرفدارانش بخواهد یارانه نقدی نگیرند
جهان نيوز - مهدی مهرپور: این روزها خیلی ها نگرانند تا نکند دولت طرحی درباره فاز دوم هدفمندی یارانه ها اجرایی کرده و آن ها را از دریافت نقدی یارانه ها محروم کند. البته این نگرانی بیشتر از سوی کسانی است که در گذشته یکبار از سوی مرکز آمار محمود احمدی نژاد مستحق دریافت یارانه نقدی شناخته نشده بودند آنها بازهم می ترسند اگر یک بار دیگر طرح شناسایی دهکها یا همان خوشه بندی در فضای جامعه مطرح شود دوباره ممکن است همان ها در لیست افراد متمکن قرار گرفته و در این راه بازهم اشتباهاتی مانند گذشته رخ دهد.(به عنوان مثال یک کارگر نانوایی جز دهکهای بالای درآمدی شناخته شود!)

بنابراین شکی نیست که اگر امکان شناسایی افراد غنی از فقیر وجود داشت این اتفاق میمون در همان 28 آذر 89 با فرمان محمود احمدی نژاد اجرایی می‌شد و کار به این جاها کشیده نمی‌شد اما ماجرا چیز دیگری است...

واقعیت این است نه دیروز امکان شناسایی دهک های بالای درآمدی از اقشار آسیب پذیر وجود داشت و نه امروز و فردا.
دولت خود به خوبی می‌داند قادر نیست عده ای را از دریافت نقدی یارانه ها محروم کند که اگر این اتفاق در شرایط کنونی رخ دهد سرانجام خوشی نخواهد داشت.

حال چه باید کرد؟ آیا می توان به همین روال قبلی راه را ادامه داد؟ پاسخ کاملا منفی است. اکنون تیم اقتصادی حسن روحانی متوجه شده که دیگر نمی تواند راه احمدی نژاد را برای هدفمندی ادامه دهد. این یعنی حذف چند میلیون نفر از دریافت نقدی یارانه ها؛ البته این بار مانند گذشته نیست، دولت مجبور است عده ای را حذف کند تا بتواند ماه‌های بیشتری به متقاضیان واقعی یارانه نقدی بدهد که البته اگر این کار را نکند ماهانه بدهی هزار میلیارد تومانی برای خود به ارث خواهد گذاشت و پس از یک سال دیگر حتی قادر نخواهد بود به نیازمندان واقعی هم نقداً یارانه بدهد.

آن گونه که در آمارهای رسمی آمده اکنون 75 میلیون نفر مشمول دریافت یارانه نقدی هستند و آن طور که عنوان می شود تمامی درآمدهای دولت از اصلاح قیمت حاملهای انرژی به علاوه ردیف های بودجه ای که در قانون برای پرداخت یارانه نقدی تعریف شده است ماهیانه حدود هزار میلیارد تومان کمتر از مبلغ پرداختی دولت به مردم یعنی 3500 هزار میلیارد تومان است.  به عبارت دیگر پرداخت نقدی یارانه ها به شیوه فعلی ماهیانه حدود هزار میلیارد تومان کسری برای دولت به همراه می آورد که یک کسری تقریبا 30 درصدی برای رقم پرداخت هاست. با این اوصاف دولت مجبور است برای ادامه هدفمندی حداقل در مرحله اول 30 درصد یارانه بگیران را حذف کند تا فقط به تعادل در درآمد و هزینه برسد. لذا باید پذیرفت به نفع دولت کنونی است هر چه سریعتر مقدمات حذف حداقل 15 میلیون نفر را در مرحله اول فراهم کند تا در این روزها که از آن به عنوان پرچالش‌ترین روزهای دولت یاد می شود دغدغه پرداخت یارانه نقدی به عنوان یک چالش بزرگ تلقی نشود. مقدمه رفع این چالش کاهش تعداد یارانه بگیران است. در کنار موارد ذکرشده بدون شک شناسایی این افراد نیز کار راحتی نیست. اگر چه مراکز آماری در ایران طبق آخرین سرشماری می‌دانند جمعیت کشور چقدر است اما برخلاف کشورهای اروپایی به جز تعداد و جمعیت خانوارها چیز خیلی زیادی از شهروندان خود نمی دانند! مثلا نمی دانند خانواده X که در محله Y زندگی می کند چه میزان درآمد دارد. طبق آمارهای رسمی 20 میلیون نفر در ایران بیمه نیستند، دولت هیچ گاه نتوانسته از درآمد ماهیانه اصناف و مغازه دارها باخبر شود و هیچ مرکز و سازمانی اطلاعات شفاهی از درآمد و هزینه یک خانوار ایرانی ندارد و تنها گروهی که اطلاعات درآمدی آنها مقداری شفاف است کارکنان خود دولت هستند.

حال سوال این است چگونه می توان در چنین فضایی که اطلاعات شفافی از درآمد و هزینه یک خانوار وجود ندارد فقیر و ثروتمند را از یکدیگر جدا کرد؟

اکنون که 75 میلیون ایرانی از دولت یارانه می گیرند چگونه می توان این تعداد را حداقل به 60-55 میلیون کاهش داد. مطمئناً رسیدن تعداد یارانه بگیران به 55 میلیون نفر فکر دولت را در مرحله ابتدایی مقداری آزاد خواهد کرد تا در این تنفس کوتاه بتواند مقدمات حذف تعداد دیگری از شهروندان را از دریافت یارانه نقدی اتخاذ کند.

سوال اصلی این است چه باید کرد؟ به نظر نگارنده بهترین راهکار در حال حاضر اتخاذ تصمیمات و فراهم آوردن شرایطی برای انصراف داوطلبانه مردم از دریافت یارانه نقدی است. به دلیل اینکه حذف 20-15 میلیون نفر در یک برهه کاملا کوتاه (3-2ماه) امری غیرممکن بوده و از لحاظ متغیرهای اقتصادی تقریباً محال است توصیه می شود رئیس جمهور محترم به زودی در یک برنامه تلویزیونی حاضر شوند و به مردم توضیح دهند که دولت ایشان دیگر قادر نیست به تمام ایرانی ها یارانه نقدی بدهد و از مردم بخواهد تا حداقل آنهایی که به ایشان رای داده اند از دریافت نقدی یارانه منصرف شوند. به نظر تنها راهکار در یک برهه کوتاه همین خود انصرافی است اما به این روش رئیس جمهور شخصاً وارد میدان شده و از توان محبوبیت خود استفاده کند؛ بدون شک رئیس جمهور با این توان و سرمایه اجتماعی خود به تنهایی می تواند حداقل چند میلیون را از دریافت یارانه نقدی منصرف کند. پس از همین الان باید شروع کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Canada
از آنجایی که عمده مشکلات اقتصادی کشور به خاطر تحریم های اعمال شده از سوی آمریکاست باید در مرحله اول کسانی که روی شعار مرگ بر آمریکا اصرار دارند به طور داوطلبانه از دریافت یارانه اعلام انصراف کنند. مثلا دولت می توانست در روز 13 آبان باجه هایی را تدارک ببیند که کسانیکه مایل به مبارزه عملی با آمریکا هستند و تنها اهل شعار دادن نیستند برای مقابله با فشار اقتصادی آمریکا روی دولت از دریافت یارانه انصراف دهند.
علی اکبر
ما حاضریم تاوان مرگ بر آمریکا گفتنمون رو بدیم و یارانه نگیریم، به شرط این که کسی پای تلفن با آمریکا لاو نترکونه و عزت این ملت رو با قاتلین فرزندان ملت معامله نکنه. اگه این تضمین بشه حاضریم، از شکم زن و بچه مون بزنیم و به دولت کمک مالی هم بکنیم!!!
خالی نبند برادر یه قرون از یارانه شما کم بشه خودتو به آتیش میکشی
کافر همه رابه کیش خود پندارد .بچه سوسول این مردم 8سال بامال وجان جلوی تمام دنیا ایستادگی کرد حالا به خاطر یه قرون یارانه حیثیتشو به باد نمیده .البته همفکران شما همون موقع هم خون مردمو بخاطر یه قرون دوزار توشیشه میکردن .
ناشناس
یارانه چیه شما بگو جیره مواجب!
کافر همه را به دین خود پندارد
United States
کیش؟
Iran, Islamic Republic of
ما از اولش شعار مرگ برآمريكا رو با عزت و افتخار و تدبير داخلي جلو برديم و در انتخابات هم معتقد بوديم كسي كه نگاهش به درون زايي و عدالت و معيشت است بايد راي بياره، ولي ظاهرا راي خوشبين شما يك درصدي بيشتر شد و حالا خود شما بايد تاوان بديد، البته اگه اهل منطق و عدالتيد، وگرنه حرف زور زياده!!
ما اونوقتي كه داشتيم جان و خون خود و برادرانمان را نثار سربلندی ملت خودمان میکردیم شاهد بودیم که عده ای بی تفاوت نشسته و نظاره گر اوضاعند و ای کاش به جان ما نق نمیزدند !!!!! و ای کاش به نق زدن اکتفا میکردند بلکه بعضا مشغول احتکار و مال اندوزی حرام به علت کمبود کالا در زمان جنگ بودند تا فشار را بر ملت تحت ستم افزون کنند ، حالا هم گذشت کردن از 45000 تومان ملبغ اهدایی برای چنین اقشاری بسیار آسان است ما گذشت میکنیم تا شما با خیال راحت و بی دغدغه نوش جان بفرمایید گوارای وجودتان باد .
سعيد
نه عزيز دل احمدي نژاد كه مي گفت رقم يارانه ها بايد بيشتر شه و اين پول حق مردمه، كسايي بايد بي خيال گرفتن اين پول شن كه رئيس جمهور محبوبشون عرضه اداره مملكت رو نداره.
United States
احمدی نژاد چطوری یارانه می داد
با چاپ پول و استقراض از بانک مرکزی که باعث شد تورم 40 درصدی ایجاد بشه. هنوز نفهمیدی ؟
United States
منابع پرداخت یارانه ها در قانون مشخص شده است ودولت ناامیدی وبی تدبیری فقط برای فرافکنی و سرپوش گذاشتن به نداشتن برنامه اقتصادی مسایل حاشیه ای ایجاد می کند که نه تنها پولی به مردم پرداخت نکند بلکه دولتمردان در توهم حل مشکلاتمان توسط کدخدا تمام مصالح ملت راقربانی این توهم نموده وختی دشمن را به طمع برای اقدام نظامی بیندازد
سروش
دوست عزیز میشه لطف کنی تاکی قراره دشمن باشیم!!!!حالا به ظاهر دشمن !ما که نمیدونیم اصل قضیه چیه!
عبدلی
لابد نگرفته!حالا شما چه اصراری به فهمیدن داری!
United States
ثابت کن
United States
....ورشکست کردن بانک ها و بیمه ها و شرکت ها .
United States
آب وبرق وگاز واکثر افلام مصرقی مردم گران شده است وهمچنین منابع پرداخت یارانه ها از محل قروش نفت خام وگاز در داخل می باشد که چندین برابر پرداختی بمردم می باشد که دولت سعی می کند با حاشیه سازی بمردم القا کند که برای پرداخت مشگل دارد .
United States
این یه تهمته
می تونی ثابت کنی؟
United States
ولقعا احمدی نژاد امیرکبیری بود برای خودش
United States
چرا همه موضوعات رو به حاشیه می برید و سیاسی می کنید؟ به نظرم پیشنهاد خوبیه. همه باید به دولت کمک کنیم از این بحران خارج بشه چه موافقین رابطه با آمریکا چه مخالفین
علیپور
Iran, Islamic Republic of
در دوران پر افتخار دفاع مقدس که مرد از نامرد مشخص شد درحالی که خیلی ها برای تحصیل و تفریح درکشورهای اوپایی به سر می بردند فرزندان صادق این ملت جانشان را درطبق اخلاص گذاشتند و از دین وناموس این مرز وبوم دفاع کردند امروز هم اگر اونایی که ادعای اعتدال و رفع مشکلات اقتصادی ومعیشتی مردم را دارند در برابر مردم وخدا وقرآن پیمان ببندند که هرگز ارزش هایی که به سختی بدست آوردیم ارزان نخواهند فروخت مطمئن باش که اونایی که از جانشان برای این کشور مایه گذاشتند از این مبلغ یارانه به راحتی می گذرند
انوقت فقط طرفداران اصلاح طلبان یارانه میگیرند
ناشناس
عجب!!!
پس قبول دارین عراق!دشمنه نه دوست!بابا درک کنید اینو
مجید مجد
United States
کلا اصلاح طلب جماعت به شیتیل رحم نمی کنه
محمد
شما خيلي دانشمندي! خودت رو درياب عزيزم!!

اولاً عمده مشكلات كشور از ضعف داخلي است. اين را محاسبات دكتر توكلي كه در مقابل احمدي نژاد، خيلي قبولش داشتيد مي‌گويد. البته مشتاقان رابطه با آمريكا، به محاسبه علمي كاري ندارند!

ثانياً آمريكا دشمن حقيقي ماست. چرا ما كه دمشن را مي‌شناسيم هزينه دهيم؟! هزينه را كسانيكه دست چدني دشمن را نمي‌بينند بايد تقبل كنند كه طرفداران روحاني و اصلاح‌طلبان هستند.

ثالثاً ما كه شيوه مديريت آقاي روحاني را قبول نداريم، وگرنه بهش رأي ميداديم. پس كسانيكه شيوه مديريت وي را قبول داشتند، بايد هزينه انتخابشان را بدهند، نه من كه به کسی دیگه رأي دادم.

رابعاً در مقابل آمريكا و دشمنان ايران، سر خم نمي‌كنيم. هزينه‌اش هم دفاع از وطن است كه خودمان مي دهيم. مثل 8 سال دفاع مقدس كه ترسوها به سوراخ موش گريختند! ولي يارانه از منابع داخي تأمين مي‌شود و حق ماست.

در نهايت اينكه مگر دولت به حرف ما در مورد دشمني ديرينه آمريكا و رژيم جعلي صهيونيستي گوش مي‌كند؟! هر وقت حرف ما رو پياده كرد و دست از خوش‌خيالي نسبت به آمريكا برداشت، ما خودمان انصراف مي‌دهيم.

الان بايد يارانه طرفداران رابطه با آمريكا قطع شود.
ما روبروی آمریکا ایستادیم و انقلاب کردیم. جنگیدیم و از جان و مال خود مایه گذاشتیم. شب و روز جان کندیم تا حافظ این انقلاب و نظام باشیم. امروز نه برادرانم زنده اند، نه پدرم و نه مادرم. یعنی از آسیب ترورهای دوستان آمریکایی شما هم بی نصیب نماندیم. ولی شما گرامی شیرین سخن بفرمایید که چرا خود آمریکا و دوستان و متحدانش این همه مشکل دارند و آیا کشوری را می شناسی که آمریکا به غیر از اسرائیل به آن متعهد مانده باشد. خیانت در خون آنها است.
با این حال شما خود دانی اگر می خواهی به آمریکایی ها هنوز هم حق توحش بپردازی، بسم الله، آمریکا آنقدر کسری بودجه دارد که دولتش تقریبا نیمه تعطیل است بالاخره حقوق یه کارمند دون پایه اش مهیا می شود!
ایول
عبدلله
داداش بی خود از خودت مایه نگذاشتی در عوضش خوب پول گرفتی!
مجید مجد
United States
شما هم عرضه داشتی این کارو می کردی؟
می تونستی؟
امين
بايد افراد زير انصراف دهند.
1- كساني كه راي دادن به دكتر روحاني تا نشون بدن پاي رايشون هستند. ما قبل به احمدي نژاد راي داديم اونم يارانه مي داد منتم نمي ذاشت.
2...
3- بلدم بلدم گويان زمان تبليغات انتخابات.
يه پيشنهاد براي حل مشكل يارانه هم دارم. اونم اينه به دايي اوباما جون بگيم به دولت پول بده تا مسئله حل بشه.
شماکه تو کانادا به وطن فروشی مشغولی ،بذار ماتو داخل یه جوری باهم کنار میاییم
بعدم مشکل مملکت ما همش ازتحریم نیست یه ادامایی مثل شما هستن که اونجا برا پول در اوردن حاضرن هرکاری برا اجنبی بکنن ولی همون کارو توداخل نکنن ،ماباهمون شعار داشتیم یارانه هم میدادیم
بهزاد
از الان بگم ما نيستیم تا ريال آخر يارانه مون رو هم مي گيريم، خود كارمندا و دولتي ها به همراه خانواده هاشون از گرفتن يارانه انصراف بدن كافيه.
Iran, Islamic Republic of
راست ميگي! كارمندايي كه يك هزارم كاسبها و دلالها و مشاغل آزاد درآمد دارند كه اون رو هم بابت گران فروشي هاي اونها تو خواربار و اجاره خونه و... تقديم ميكنند بايد محروم بشند تا يارانه هاي ماهانه بتونه در كنار ندادن ماليات و خمس و زكات، قدري به درآمدهاي نجومي مشاغل آزاد ران ملخي بيشتر اضافه كنه!!!
دولت محکم در مقابل استکبار جهانی بایستد. اینقدر تخریب نکند و بازی در نیاورد. اگر نیاز بود روزی یه وعده غذا می خوریم ولی شرافتمان را نمی فروشیم. ولی با این عدم صدافت ها و مصادره قانون به نفع از ما بهترون ها نمی شود. مردم پژمرده می شوند وقتی یک عده را می بینند که 10 ملیارد وثیقه برای فرزندشان که یک مجرم سیاسی و اقتصادی بزرگ است به ودیعه می گذارد و بعد قوه قضائیه می گوید تخلفاتی اقتصادی داشته! و مردی که هیچ سابقه بدی ندارد برای تهیه 5 میلیون تومان برای نجات همسر باردارش از مرگی حتمی از دیوار مردم بالا می رود و گیر می افتد، و همسرش ... ! دل مردم می گیرد وقتی شاهد تبعیض ها هستند! سینه ها تنگ می شود وقتی مردم نامحرم می شوند! ... !
برادر چرا از كارمنداي دولتي مايه مي زارين. بنده خداها حقوق آنچناني كه نمي گيرن به ريز ازشون مالياتم ميگيرن. هر جا هم كه مشكلي چيزي پيش مياد از اين بنده خدا ها كم مي كنن.
انصاف داشته باشين.
کارمند پروتمند
هرجا سخن از مالیات است نام کارمندان عزیز میدرخشد
United States
لااااااااااااااااییییییییییییکککککککککککککککککک
این خبر در شان جهان نیوز نیست
کلاس خبری خودتان را همچنان بالا نگهدارید
نقابدار
United States
قیمت حامل های انرژی به قیمت قبل برگرده حاضرم یارانه نگیرم :)


طرفدار روحانی هم نیستم :D
Kenya
به نظر من دولت ابتدا از مدیران خود شروع کند یعنی از رئیس اداره به بالا. سپس می تواند از طریق اصناف، لیست دارندگان مغازه و تجارتخانه ها و طلا فروشها را بررسی و افراد متول را شناسایی کند. سپس ثبت شرکتها وارد گود شده و دارندگان شرکتها رامورد شناسایی قرار دهد. راههای فراوان دیگری نیز برای شناسایی پولداران وجود دارد و ممکن است بصورت موردی اشتباهاتی صورت گیرد که قابل رفع است.
United States
به عنوان کسی که به آقای روحانی رای نداده ام و به تدبیر ایشان امیدی ندارم باید بگویم که پیشنهاد بسیار چرندی دادید.و بیشتر یک جک می مونه
همه هم یاد گرفتن. ما طرفدار روحانی نیستیم ولی این طرح بدیه!
حالا میشه بفرمایید چرا خود انصرافی طرح بدیه!؟
من به جلیلی رأی دادم ولی با نظر شما موافقم رهبر فرمودند باید به دولت کمک کنیم. ما همان طور که از دولت صداقت و وفای به عهد و استقامت در مقابل دشمنان را می خواهیم باید در رفع مشکلات دولت هم کمک کار باشیم.
United States
انصراف پولدارهای یک طیف سیاسی طرح بدیه.و همچنین طرفدارای اقای روحانی همه پولدار نیستن.ضمنا امکان شناسایی دهک های بالای درامدی امکانپذیره.نمی دونم مجلس چرا مخالفه
درسته طرفداران روحاني همه پولدار نيستند، ولي همه ميگفتند يارانه اخه، بده، پيفه، گدا پروريه!!!
خب اينا تقاضاي گدايي نكنند ديگه! پاي حرفشون وايسند ديگه!
حرف ما اينه عزيز.
United States
روحانی مچکریم
کیا
Iran, Islamic Republic of
کار شاقی نیست که از تمام سرپرستان خانوارها یارانه می گیرند جهت رعایت احترام و اعتماد بگویند خودشان با مراجعه به سامانه درآمد سال قبل را ثبت نمایند تا هم خود مردم نسبت به این موضوع اعلام نظر نمایند هم دولت در مرحله اول با استفاده از اعتماد عمومی عمل نماید اگر کافی نبود بعدآ چاره اندیشی کنند!!!
اتفاقا باید یارانه این قشر روشنکفر راافزایش داد و به عکس یارانه رانت خواران وحیله گران را نه تنها قطع نمود بلکه دستشان را هم برای مردم روکرد.
قشر مدعی روشنفکری مدعی درک بهتر شرایط است. پس الانم باید شرایط دولت را درک کنه و انصراف بده.
مجید مجد
United States
انصراف؟؟؟؟؟؟
حرفا می زنیا تازه اینا دارن لذت می برن تازه هاشمی یادش افتاده بره سفر استانی تو این سن و سال
ایشون سال 84 می گفت با احترام به مردم تو استانها برای تبلیغات نمیام و از همین تهران کارو اداره می کنم ولی حالا....بگذریم
United States
اخه شازده چرا فکر می کنید فقط افراد به حساب روشن فکر به ایشون رای دادن؟
قشر روشنفكر؟!!!!
خودتون رو تحويل بگيريد يه كم!! شما فقط بي فكريد، نه روشنفكر.
ضمناً كساني بايد انصراف دهند كه به مديريت روحاني رأي دادند. همين‌ها اصل رانت‌خواران و مرفهين بي درد هستند.
شايد منظور دوستمون از روشنفكر غالبا غرب زده ها هستند...
البته بهتر است از افرادی که نیاز چندانی ندارند بخواهد از دریافت یارانه انصراف دهند.
حسین
Iran, Islamic Republic of
منطق و پشتوانه علمی نگارنده این مطلب واسم مبهمه!!!
روحانی که 3 ماهه اومده و قطعا در بوجود اومدن این شرایط دخالتی نداره ، دولت فخیمه قبل با رشادت این طرح رو اجرا کرد، خدا خیرشون بده و هر طرحی ضعفهایی هم داره ، ایشالا به مرور ضعفها به قوت تبدیل میشه.
بیایید به جای ایجاد اضطراب برای مردم و پرهیز از اظهار نظرهای غیر کارشناسانه ، امید را در این جامعه تزریق کنیم. هرکس کار خودشو انجام بده و کار اقتصادی رو بسپریم به دست اقتصاد دانان ، و در حوزه معلومات و تخصص خودمون نظریه بدیم لطفا
قطعاً نه. از روزي كه اومده، مسئوله.
اتفاقاً پيشنهاد كاملاً منطقي هست. شما از دركش عاجزي!
به هر حال شما شيوه مديریت روحاني رو قبول داشتيد كه بهش رأي داديد. خودتون هم هزينه بديد.
United States
خوب اگه اینطوری هست که شما می فرمائید پس 24میلیون نفری که رای به احمدی نژاد دادن باید بابت کارای اشتباهی که ایشون کردند هزینه بدن و تاوان.لطفا کمی منطق!من یکی حاضر نیستم داداش تاوان رای به احمدی نژادمو بپردازم.شما جور ما رو بکش.
محمد
ببين شما يك بخش مهمي رو ناديده ميگيري! و اون اينه كه احمدي نژاد گفت درستش ميكنم. حالا اگه ضعف داشت، در جاي ديگه قابل بررسي هست.
ولي روحاني و طرفدارانش قبل از انتخابات به صورت مصداقي مي‌گفتند يارانه دادن گداپروريه! صدقه دادنه! اونا رو اين حساب و كتاب رأي دادند و رأي جمع كردند. غير از اينه؟!
من و شما كه به احمدي نژاد رأي داديم، نگفتيم پول به مردم دادن كار بديه، ولي اينا مي‌گفتن. خب حالا كي بايد پاي حرفش وايسه؟!
داداش كسي نگفت زوري انصراف بدن! گفتيم حالا روحاني بياد از طرفداراش درخواست كنه بلكه قشر مرفه كنار بكشن!
اخه با تزریق امید چه دردی از مملکت دوا میشه برادر؟! مگه مردم بچه هستند؟د....
United States
نامیدی ویاس است که توسط ریس دولت مدام بملت پمپاز می شه
مجید مجد
United States
دولت بلدم امید بدم بلدم امید بدم همینه دیگه
باحدف یارانه دهکهای پردرامد
عملا طرح هدفمندی نابود میشود چرا که امکان اجرای مراحل بعدی ان از بین میرود
برای اجرای کامل طرح نیاز به همراهی همه مردم است
در ضمن پرداخت یارانه ها اصلی به ثروتمندان در این 45 تومان نیست بلکه یارانه میلیونی است که در قالب سوخت ارزان با خانواده های دارای چند ماشین داده میشود
روحانی دلش میسوزد سوخت را سه نرخی کند و مصرف بیش از 120 یا 150 لیتر را به 2000 تومان برساند
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
دولت اگر اخذ مالیات ار از اصنافی همچون بنگاههای خانه وماشین و کارخانجات که در این یک ونیسال قبل بصورت غیر منطقی قیمتها را چند برابر کرده اند مالیات بگیرد بنده فکر کنم درامدی کمتر از درامد نفت نباشه.- جدا افرادی که در بنگاههای مسکن و اتومبیل کار (دلالی) می کنن ماهیانه چند میلیون درامد دارن و هیچ مالیاتی هم نمی دهند- نظارت ضعیفه آقا نظارت
Iran, Islamic Republic of
اين نوشته آدم را ياد حسابدار هايي مي اندازد كه حسابي پول به جيب زده اند و براي آنكه دست پيش را بگيرند مي گويند براي پرداخت اضافه كاريها پول نداريم . و اما چشم نخوري با اين همه نبوغ؟!
محمد
اينكه دولت تدبير و اميد!!، ماليات بر صادرات رو ملغي كرد شما رو ياد چي مي‌اندازه؟!
چرا از تجار صادركننده، مالياتي كه وظيفه‌شون هست رو نميگيرن كه بعد نخوان يارانه مردم قطع بشه؟!
يك تاجر بيشتر مستحق ماليات هست يا يك كارمند؟!
Iran, Islamic Republic of
مثل اینکه قرار نیست ایشون به افراطی ها خشونت طلب ها بی تدبیر ها یارانه بدن
این کار باید آرام آرام انجام شود. هستند کسانی که درآمدهای بسیار بالا دارند مثلا فلان تاجر چندین ملیاردی یا پزشکی که چندین واحد 150 تا 200 متری در بهترین نقاط شهری دارد. می توان با آنها صحبت کرد. نه اینکه یک فروشنده ساده یا یک کارگر نانوایی را اشتباهی معرفی کرد. کار درست برنامه ریزی شود مردم همراهی می کنند.
افراطی
Iran, Islamic Republic of
آقا من به جلیلی رای دادم هم افراطیم هم خودرایم پس یارانمو میخوام اونایی که طرفدار ارتباط با آمریکان برن آنصراف بدن
شما به قول خدتون افراطی مسبب این وضع هستید پس تاوانشم شما باید بدید
عزيزم تو خيلي نمكي!
دوستمون به طعنه گفته من افراطيم. وگرنه در عالم واقعيت، خود تو كه طرفدار آتش زدن سطل‌هاي زباله در سال 88 هستي، مسبب اين تحريم‌هايي و بايد تاوان بدي.
United States
ما افراطی هستیم شما پس فوق افراطی می شین دیگه
آفرین. فکر خوبیه
آقای روحانی از طرفدارانش بخواد که برای همراهی با دولت از دریافت یارانه انصراف بدن.
مگه طرفداریم داره؟!
United States
بله حداقل بیش از 18 میلیون
امید رهگذر
Iran, Islamic Republic of
این که می گویید نمی توان دهکهای درآمدی بالا را شناسایی کرد یک حرف کاملا" اشتباه است. بحث اینجاست که شاید برخی نمی خواهند ثروتمندان شناسایی شوند. وگرنه با لینک پایگاه داده های سازمانهای مختلف به راحتی می توان با صحت زیادی این افراد را شناخت. مثلا" اطلاعات مکانی مربوط به ساختمان و اسناد آن ، اطلاعات حسابهای بانکی، اطلاعات خودرو، اطلاعات اراضی کشاورزی و ... با اطمینان قادر به تقسیم اولیه دهکهای درآمدی خواهند بود. اینها بهانه تراشی است. طراحی سامانه ای هوشمند با بهره گیری از داده های موثق سازمانها چاره کار است. بالاخره کار از یک جایی باید شروع شود. شاید هم نیت این دولت، برچیدن یارانه های دولت دکتر احمدی نژاد است که نمی خواهد آثاری از ایشان باقی بماند. در مجموع، دولتها به خوبی نتوانسته اند در آمدهای نفتی را به خوبی و در جای درستش خرج کنند. هرزگرد مالی زیاد است. متاسفم.
Iran, Islamic Republic of
چرا این پیشنهاد را در دوره احمدی نژاد به ذهنتان خطور نکرد
چون اون نمی خواست حذف کنه بلکه می خواست سه برابر کنه.
بله با فروش دلار توی بازار و بالا پایین کردن قیمیت طلا و سکه این کار می خواست بکنه
محمد
اگه احمدي نژاد عامل افزايش قيمت دلار بود، پس چرا آقاي روحاني پايين نياوردش؟! چرا جناب سيف قيمت دلار رو رو همين قيمتي كه در زمان تحويل دولت بود، نگه داشت؟!
ديگه حرفاتون از سكه افتاده اعتدال جون!
گفتم سكه، يادم افتاد بگم مهندس جان! سكه از طلاست و طلا قيمتش جهانيه. دست احمدي نژاد يا من و تو نيست.
Latvia
نه اینکه الن دلار شده هزار تومان و سکه شده 200 هزار تومان
United States
تو بیا ثابت کنپ
سند داری؟
چون احمدی نزاد طرف داری نداشت که انصراف بدهند
همين الان اگه رأي گيري كنند، احمدي‌نژاد رأي مياره، ولي شما همچنان ميگي نواره!!
امید رهگذر
Iran, Islamic Republic of
نمیدانم باور می کنید یا نه، ولی با جزییات بیشتری به دولت دکتر احمدی نژاد هم منعکس شد. حتی زمان خاتمی هم به طرفدارانش توضیح می دادیم چون این طرح را مفید برای انقلاب اسلامی می دانیم و عدم انجام آن، کار را در آینده سخت تر می کند. واحد شناسایی باید یک فرد باشد با تمامی اطلاعات لینک شده، دیگر کسی نمی تواند خود را از پوشش سراسری آن پنهان کند. انقلاب اسلامی به یک واحد یا مرکز پردازش و تحلیل اطلاعات فردی نیاز دارد که به فرآیند تصمیم گیری در همه شرایط کمک کند. حالا مرد این میدان کیست خدا می داند. ولی هر که باشد ودر هر دولتی، خدمت خالصانه ای به انقلاب اسلامی و ایران عزیز خواهد کرد. بحث سلولهای بنیادی را نگاه کنید اگر حمایت آقای خامنه ای نبود از آن گروه اولیه، الان این دستاوردها را نداشتیم. یکی از کارهای جهادی یعنی همین طرح، صد البته که مخالف هم خواهد داشت.
Iran, Islamic Republic of
احمدی نژاد مخالفینش رو خس و خاشاک می نامید حالا هم روحانی به جاش به مخالفینش یارانه نده. فرداش دیگه همه طرفدار روحانی میشن.
محمد
احمدي نژاد، فتنه گران و سران فتنه را خس و خاشاك ناميد كه بودند.
الان اين روحاني است كه مردم منتقدش را، افراطي و خشن مي خواند. پس بهتر است روحاني، يارانه طرفداران كم معتدل و غير افراطي اش را قطع كند.
ما افراطي هستيم و از يارانه‌اي كه حقمان است، نمي‌گذريم.
United States
شب بعد انتخابات حدود 300 نفری ریختن تو خیابون و یک مقداری شیشه شکستند و ... روز بعدش احمدی نژاد سخنرانی کرد عین حرفش این بود:برنده انتخابات تمام 40 میلیون هستند این تعداد اندکی که آشوب کرده اند(همون 300 نفر) خس و خاشاکی هستند که رودخانه زلال ملت اونها رو می بره.ایشون اون 13 میلیون رو خس و خاشاک ننامیدن بلکه اون شیشه شکن ها رو خاشاک نام گذاشتند.
احمدی نژاد به کسانی که به او رای نداند خس و خاشاک نگفت من چندین مرتبه سخنرانی او را مرور کردم. شما هم بفرمایید چک کنید. البته اگر وجدان بیداری هست.
يارانه حق مردم از جيبش كه نمي خواد بده.
United States
این کارو کنه دو روزه روحانی رو بی آبرو می کنن
United States
دولت بلدم بلدم
محمد علی رضائی یزد
Iran, Islamic Republic of
کسانی که بدون رعایت انصاف کل دولت احمدی نزاد راضد ارزش اعلام مینمایند اعلام نمایند ما یارانه نمی خواهیم ودر یافت ننمایند واعلام نمایند
بابا اینقدر شلوغش نکنید اوضاع کاملا تحت کنترل دولت تدبیر و امیده!!! نا امید نشید یارانه هیچکس قطع نمیشه!!!!
سیاستهای نوین دولت قلدرم قلدرم ...
اجرای سیاستهای معطل مانده ی اصل بلدم بلدم قانون اساسی ، توسط دولت بلدم بلدم ها
United States
هرکس که به این دولت رای داده از یارانه بگیرها نبوده و مخالف گدا پروری بوده !حالا نشان بدهند چند نفر بودند معلوم میشه چقدر رای داشته !!
ناشناس
چیه نکنه فک میکنی این بار رأی شما رو خوردن!!!
...
United States
از دولتی که جلوی ارزان شدن دلار را باقدرت میگیرد و پول ملی را بی ارزش میکند چه انتظارهایی دارید شما !!!
ايراني
تا حال عامل عقب ماندگي اقتصاد وصنعت ايران اسلامي وابستگي به نفت بود امروزه انرژي هسته اي هم اضافه شده است
تا زماني كه نتوانسته ايم صنعت واقتصاد خود را شكوفا كنيم و وابسته به نفت هستيم زير بار تحريم ها رفتن اشتباه محض بود
حالا اين سرمايه خدادادي را مفت در اختيار چين و واسطه ها قرار مي دهيم
ايراني
با توجه به ادامه تحريم ها وافزايش شدت آنها رفته رفته اوضاع اقتصادي مردم وبهداشت وسلامت عمومي بحراني خواهد شد
...
فعلا نصیحت می کنیم...
به نظر من دولت به جای این که به مردم یارانه بدهد، بیاد از مردم یارانه بگیره!!
خداییش این طیف فقط این جوری کشور رو می تونن اداره کنند.
قیمت یک میلیونی سیم کارت 2 هزار تومنی دوران اصلاحات که یادتون هست!؟
من یک کارمند هستم با 25 سال خدمت یک میلیون دویست تومان حقوق میگیرم خدا را شاکرم اما من با حذف رایانه از زندگی خودم راضی هستم اما به شرطی که به افرادی که واقعا نیازمند هستند من تز کابینه اقای روحانی را قبول ندارم که حذف رایانه واقعا کسانی که الان مخالف رایانه هستن خودشان رایانه نگرفتند چرا ان موقع صداشان در نیامد (کابینه اقای روحانی که همه وضع شان خوب است ایا تا بحال برای کسی که نشان از مال وشهرت نداشتند کاری کرده اند دست چند نفر را تا حال گرفتند
سعيد
رايانه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
يارانه درسته..................................
ولی خودمونیما احمدینژاد یه جوری کشورو اداره کرده که تا چهل سال دیگه هم کارا درست نمی شن.