دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

اظهارات متناقض وزیر درباره اپراتورها

يکشنبه ۵ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۰۳
کد مطلب: 321911
وزیر ارتباطات دولت یازدهم که در نخستین روزهای کاری خود گفته بود اپراتورها باید با کیفیت مناسب خدمات ارائه کنند و در مورد حق مردم کوتاه نخواهیم آمد، اکنون می‌گوید: کیفیت اپراتورها در حد مطلوب است؛ البته ضعف‌هایی وجود دارد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، کدام اپراتور بهتر است؟ سوالی که اگرچه پاسخ آن دو گزینه بیشتر نیست؛ اما انتخاب مشکل است.

همین چند وقت پیش بود که وزیر ارتباطات دولت یازدهم در بدو ورود به وزارتخانه، اپراتور اول را در سیبل نقدهای جدی قرار داد.

وزیر در سخنرانی‌های متعددی به احقاق حقوق مردم و جلوگیری از گران‌فروشی اپراتورها تاکید کرد و حتی مردم را تشویق کرد که قبوض موبایل خود را با دوره‌های گذشته مقایسه کنند و اگر افزایش غیر منطقی دیدند به وزارت ارتباطات اطلاع دهند.

واعظی وزیر حتی از مهلت دو ماهه اپراتورها برای اصلاح عملکرد صحبت کرد و گفت: اپراتورها نباید تنها به فکر درآمدزایی باشند بلکه باید با در نظر گرفتن حقوق مردم، با کیفیت مناسب به مردم خدمات رسانی کنند.

وی تاکید کرد: درباره آن چیزی که حق مردم است تعارفی با کسی نداریم و کوتاه نخواهیم آمد.

اکنون دو ماه و نیم از آن روزهای نخست می‌گذرد. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) از چندی پیش رسمی را پایه‌گذاری کرده که قرار است در پایان هر ماه طبق معیارهایی، اپراتور برتر تلفن همراه را اعلام کند.

این روال پس از اولین و آخرین باری که رگولاتوری با ارزیابی اپراتورها، اپراتور دوم را اپراتور برتر اعلام کرد،‌ رسم شده است. در آن زمان هجمه زیادی به این انتخاب، معیار انتخاب، سازمان متولی انتخاب و شخص اعلام‌کننده انتخاب وارد شد و در نتیجه تمام این انتقادات و اعتراض‌ها هنوز هم خدشه وارد شده به صحت و سقم «اولین انتخاب اپراتور برتر» حل نشده است.

اما اکنون رگولاتوری پای حرف خود ایستاده و در موعد مقرر (پایان ماه مهر) نتایج ارزیابی اپراتورها که به گفته مسئولان رگولاتوری قرار است منتج به انتخاب اپراتور برتر و تشخیص بهترین اپراتور توسط مشترکان شود را اعلام کرده است.

البته این بار تجربه شائبه‌های گذشته باعث شده که مدیران رگولاتوری وظیفه خطیر اعلام نتایج را به دوش مقام عالی وزارت بسپارند.

به این ترتیب روز گذشته وزیر ارتباطات رسما نتایج ارزیابی اپراتورهای تلفن‌همراه را به این شرح اعلام کرد: «ارزیابی کیفیت عملکرد اپراتورهای تلفن‌ همراه نشان می‌دهد در مجموع میانگین کشوری شاخص‌های میزان برقراری موفقیت‌آمیز مکالمه (CSSR)، میزان قطعی ناخواسته حین مکالمه (CDR) و میزان جابجائی موفق بین سلول‌های شبکه حین مکالمه (OHSR) در شبکه همراه‌اول و ایرانسل در حد مطلوب است. البته در بعضی از شهرها ضعف‌هایی وجود دارد. همچنین در بخش توسعه زیرساخت‌های شبکه، همراه اول و در بخش استفاده از تکنولوژی روز و طراحی شبکه، ایرانسل عملکرد بهتری داشته‌است.»

وزیر با ذکر نام چند شهر و استان، توضیحات جزئی‌تری را نیز بیان کرده است.

در این که وزیر ارتباطات معیار ارزیابی اپراتورها را کاملا فنی و معتبر بیان کرده شکی نیست؛ همان‌‌اندازه که شکی نیست مشترک معمولی برای فهم این مفاهیم باید دانش فنی خود را افزایش دهد.

قرار بود هدف از این ارزیابی‌ها و اعلام نتایج، ایجاد روشی برای انتخاب اپراتور برتر توسط مشترکان باشد؛ اما آیا با آماری که واعظی اعلام کرده مشترک می‌تواند اپراتور برتر را انتخاب کند؟ آیا با این آمار، اپراتور برتر برای خود واعظی مسجل شده است؟

با این جملات واعظی که گفته بود: «اپراتورها نباید فقط به فکر درآمدزایی باشند،‌ باید با کیفیت مناسب خدمات ارائه کنند» و اینکه گفته بود: « درباره حق مردم با کسی تعارف نداریم و کوتاه نخواهیم آمد» سطح انتظارها از وزیر ارتباطات بسیار افزایش یافته بود.

با تمام این انتظارات و با توجه به کاستی‌های شبکه موبایل در کشور، شنیدن این نتیجه از زبان وزیر که «پس از انجام بررسی‌ها، مشخص شده کیفیت شبکه اپراتوها در حد مطلوب است، البته ضعف‌هایی نیز وجود دارد» هیچ امیدوار کننده نبود.

بنابراین اگر هدف واقعی اعلام چنین آمارهایی شفاف‌سازی و حفظ حقوق مشترکان است، باید این کار به روش شفا‌ف‌تری انجام شود تا نتایج توسط مشترکان قابل استفاده باشد. در غیر این صورت این اقدام مهم هیچ‌گاه از مدل ارائه گزارش کار و مشغول‌‌کردن مردم با تکرار مکررات خارج نخواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *