کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بحران سوریه یا جنگ جهانی

فريدالدين حدادعادل

8 مرداد 1391 ساعت 8:46

وضع‎شناسي منطقه و فرصت‎ها و تهديدها در قبال كشور اسد


سرویس بین الملل جهان نیوز- فریدالدین حداد عادل: حوادث هفته گذشته دمشق، سخت‎ترین آزمون‎‎‎های طرفین درگیر در سوریه طی چند ماهه گذشته بود. پایتخت سوریه شاهد مجموعه حوادث پي‎درپي بود که در اوج خشونت‎‎‎ها و خصومت‎‎‎ها رخ نمود. انفجار محل جلسه مهم مسئولین امنیتی به‎علاوه حمله گروه‎‎‎های تروریستی به داخل پایتخت و حجم وسیع تبلیغات منفی رسانه‎‎‎های جهانی بر ضد‎دولت سوریه، آقای بشاراسد را در سخت‎ترین ایام دوران زمام‎داری خویش قرار داد. درگیری‎‎‎ها قریب به یک هفته دمشق را به خود مشغول ساخت و نام سوریه را در صدر اخبار سیاسی جهان نشاند.

امروزه مشخص است که مشكل سوریه فقط بحران در سوریه نیست آن‎چه در این کشور می‎گذرد برای کشور‎‎های ترکیه، عراق، قطر، لبنان، عربستان، ایران و اردن و حتی آمریکا یک بحران جدی است. به‎طوری‎که نتایج مختلف آن می‎تواند سرنوشت دولت‎‎‎ها و سیاست‎های‎شان را تغییر دهد؛ هرکدام از کشور‎‎های فوق در صورت شکست منافع بسیاری را از دست می‎دهند. شاید عبارت جنگ برای خشونت‎‎‎های فعلی سوریه کمی ثقیل باشد اما بی‎شک حوادث این کشور هم جنگ داخلی‎ست و هم رقابت و خصومت بین چند کشور است. البته این درگیری از شاخصه‎‎‎های بارز نزاع‎‎‎های قومی و مذهبی برخوردار است و سرآخر این‎که میزان زیاد هزینه‎‎‎های نبرد و اهمیت منافع طرفین این خشونت‎‎‎ها را به چیزی در حد یک جنگ تمام عیار مبدل ساخته است.

با تساهل و تسامح بسیار زیاد ما وارد جنگ جهانی جدیدی شده‎ایم که بخشی از خصوصیات آن پیش از این ظاهر شده بود و برخی از ویژگی‎‎‎های آن در آینده قابل تصور است و توجه به این امر بار مسئولیت نخبگان ایرانی را دوچندان می‎کند. در این نبرد به‎واقع دولت سوریه تنها نیست و جبهه مخالفین نیز صرفا متشکل از عد‎‎ه‎ای مبارز شهری و یا چریک شبه‎نظامی نیست. هم‎اکنون دولت‎‎‎های توانمندی رسما به تجهیز مالی، تسلیحاتی و حتی تأمین نیروی انسانی مخالفین اسد می‎پردازند.

اینک ایده‎‎‎هایی در باب بحران سوریه به معرض نظر خوانندگان محترم گذارده می‎شود.

1. امروز ایران، عراق، لبنان و سوریه در نزاع با دیگر کشور‎‎های عربی و غربی قرار گرفته‎اند در این بین تسلط حزب‎الله لبنان بر دولت، دست کم به‎ظاهر توان رسمی این کشور را به‎طور غیر رسمی به‎نفع دولت سوریه فعال ساخته است هرچند شهر طرابلس اینک به یکی از بزرگترین پایگاه‎‎‎های تأمین مخالفین دولت سوریه بدل شده است. در عراق آقای نوری‎المالکی دولت را بر ضد‎تروریست‎‎‎های سوریه فعال ساخته است و گروه‎‎‎هایی از نظامیان و شبه‎نظامیان فعلی و پیشین به‎واسطه گرایش‎‎‎های سیاسی و مذهبی خود در هر دو جبهه حضور دارند.

اهمیت و جایگاه مسأله ایران در نبرد سوریه آن‎قدر جدی است که سفیر سوریه در شورای امنیت سازمان ملل در اظهارنظری رسمی دلیل خصومت‎‎‎ها با دولت سوریه و ارائه چندین قطعنامه بر ضد آن را مقابله غرب با ایران عنوان کرد؛ اظهاراتی که هیچ‎کدام از دشمنان سوریه آن را تکذیب نکردند. به‎طور قطع بحران سوریه گامی جدی و مؤثر در هم‎گرایی بین ما و کشور‎‎های عراق، لبنان و سوریه است. این هم‎گرایی اگر به‎طور سنجیده مستقر شود حتما این کشور‎‎ها را در مجموعه‎ای از دولت‎‎‎های نزدیک به هم به یک پیمان قوی تبدیل می‎کند که ویژگی‎‎‎ها و شاخص‎‎‎های بسیار اثرگذار اقتصادی و جغرافیایی دارد.

2. پیروزی ایران در مسأله سوریه می‎تواند بر سایر مشکلات و مسائل کشور ما تأثیر بسزا بگذارد، ناکارآمدی ما نیز قطعا اثرات سوء معکوسی بر مسائل ما خواهد گذاشت. مسأله هسته‎ای ایران و مقوله تحریم‎‎‎ها در سایه بحران سوریه می‎تواند در کنار خود از معادلات و گزاره‎‎‎های تأثیرگذار سیاسی و اقتصادی جدیدی به‎عنوان فرصت یا تهدید متأثر شود. ما در سخت‎ترین شرایط 25 ساله اخیر از حمایت هم‎پیمانان خویش دریغ نمی‎کنیم؛ معنی این اقدام ایران را بیشتر از دولت اسد و مردم سوریه، مسئولین امنیتی و نظامی سعودی، قطری و نوعثمانی‎‎‎های ترکیه می‎دانند که می‎دانند برای ضربه‎زدن به کشور سوریه چقدر در عرصه‎‎‎های مختلف هزینه کرده‎اند؛ واضح است پیروزی بشاراسد و دولت وی یعنی برنده شدن ایران و این برد کاملا جایگاه ما را در رده‎بندی قدرت‎‎‎های منطقه‎ای و جهانی تغییر می‎دهد در چنین شرایطی این سؤال به اذهان متبادر می‎شود که آیا تحریم‎‎‎ها همچنان حربه‎ای تأثیرگذار برای به زانو درآوردن ایران انقلابی است؟

3. شهادت فرماندهان مسیحی ارتش سوریه در جنگی که در لایه‎‎‎های مختلف آن فرماندهان نظامی مسلمان شیعه و سنی دولت‎‎‎های جبهه مقاومت حضور دارند پدیده‎ای تأمل برانگیز و شایان احترام است. ادبیات ضد‎استکباری امام و رهبری انقلاب اسلامی امروزه توانسته است جهان‎شمولی خود را به نمایش بگذارد. وزیر دفاع شهید سوریه هم‎رزم و هم‎پیمان سرداران مجاهد ضد‎اسراییلی منطقه بود که هدف‎شان چیزی جز بسط عدالت اسلامی نیست آنها برای رضای خدا اسلحه بر دوش گرفته‎اند.

4. حمله به سوریه تلاش دشمنان اسلام برای حمله به ضعیف‎ترین حربه مقاومت ضد‎اسراییلی و ضعیف‎ترین جامعه شیعیان یعنی علویان است. از سوی دیگر دفاع از سوریه نیز در درازمدت تلاش برای احیاء هویت مورد نظر از علویان است. اگر علویان به خدا آگاهی و هویت اجتماعی و عقیدتی خود اشراف پیدا کنند تحولات جمعیتی مؤثری در منطقه رخ خواهد داد که دولت ترکیه به‎عنوان میزبان بخش قابل ملاحظه‎ای از علویان و یکی از فعالان منازعه فعلی از وقوع آن خرسند نخواهند بود. از این نزاع مذهبی که متأسفانه به دست بعضی از دولت‎‎‎های وابسته منطقه تشدید می‎شود به‎غیر از دشمن، هیچ مسلمان فرهیخته‎ای ابراز رضایت نمی‎کند و افراد هوشمند باید تلاش نمایند این بحران برای جلوگیری از تبدیل شدن به یک جنگ مذهبی فراگیر هرچه زودتر مهار شود.

5. در این جنگ بی‎امان سیاست تسامح راه‎گشا نیست اگر تروریست‎‎‎ها امنیت سوریه را بر هم زده‎اند قطعا کسانی که در مصاف با آن‎‎ها کشته شده‎اند شهید محسوب می‎شوند. درحالی‎که دنیا در به‎کار بردن هیچ خدعه و نیرنگی فروگذار نيست ما چرا در نظام نظری خود ثابت قدم نیستیم البته باید بپذیریم که نام یک فرمانده مسیحی در بین اسامی شهدای آزاد‎سازی قدس و در کنار سپاه مسلمین به چشم می‎خورد؛ این هنر اسلام و آیت‎الله خامنه‎ای است و باید به‎طور طبیعی بپذیریم در این مسیر نورانی برادرانی از جوامع اسلامی دیگر یا از بین خودمان به مقام رفیع شهادت دست یابند. شهادت در راه مقابله با استکبار و اسراییل بلاشک یکی از آرمان‎‎‎های بزرگ اسلامی است.

6. «تروریسم رسانه‎ای» و «رسانه‎‎‎های تروریست» دو عنوان مشابهی است که می‎توان بر لشگر رسانه‎ای تروریسم و به خصوص دو شبکه الجزیره و العربیه اطلاق کرد خیلی وقت‎‎‎ها در حالی‎که لوله هیچ سلاحی به‎واسطه شلیک داغ نشده بود آنتن ماهواره‎‎‎ها از حرارت جنگ می‎سوخت و در قالب عملیات روانی التهاب می‎یافت و البته باید اذعان کرد جبهه رسانه‎ای دشمن در انجام وظیفه خود موفق بوده است و حتی از نیروی نظامی تروریست‎‎‎ها موفق‎تر عمل کرده است این توانمندی رسانه‎ای برای تروریست‎‎‎های سوریه نتیجه کوتاهی دولت در گذشته و ر‎ها‎سازی ماهواره‎‎‎ها و شبکه‎‎‎های مختلف تلویزیونی بوده است. آن بی‎تدبیری گذشته در نهایت به استیلای شبکه‎‎‎های تلویزیونی غیرملی و ضعف شبکه‎‎‎های رسانه‎ای ملی و حامیان دولت سوریه منجر شده است به‎طوری که شبکه‎‎‎های ماهواره‎ای دشمن مدیریت افکار عمومی جهان را برعهده دارند و رسانه‎‎‎هاي دولتی سوریه از توان لازم برخوردار نیستند.

7. بدون رودربایستی و متأسفانه باید بپذیریم که به‎واسطه دسیسه‎‎‎های استکبار، دوستان و برادران نادان در آستانه یک جنگ مذهبی هستیم، از سویی رسانه یزید بن معاویه اعلام موجودیت می‎کند و در سوی دیگردر مقابلش نیرو‎‎های مختار ثقفی به مقابله بر می‎خیزند. دولت‎‎‎های عربستان سعودی و قطر در دامن زدن به این تخاصم نقش مهمی دارند، چه‎کسی می‎پذیرد دولت قطر که رابطه رسمی اقتصادی و سیاسی با اسراییل دارد نگران پایمال شدن حقوق برادران مسلمان خود باشد، در این بین ما نباید وظیفه راهبردی خود را در حفظ وحدت شیعه و سنی فراموش کنیم و باید توجه داشته باشیم که ضمن حمایت از دولت سوریه اصل وحدت شیعه و سنی به مخاطره نیفتد. از دیگر وظایف ما برنامه‎ریزی دقیق و جداگانه برای دولت‎‎‎هایی است که دست در دست آمریکا به ایجاد نزاع مذهبی در منطقه و جنگ شیعه و سنی می‎پردازند. در این برهه کنترل برادران نادانی که به ظاهر در نظام اسلام قرار دارند ولی در عمل به دشمنان اسلام خدمت می‎کنند وظیفه‎ای خطیر است.

منبع: پنجره


کد مطلب: 236478

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/detailed/236478/بحران-سوریه-یا-جنگ-جهانی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com