دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

عدالت و مقتضيات زمان

فريدالدين حداد عادل
شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۳۰
کد مطلب: 225118
مدیریت هوشمندانه و گام به گام این‎گونه پرونده‮‎های بزرگ، بیش از هر اقدام دیگری موجب جذب اعتماد مردم به سلامت دستگاه قضا می‎شود، مردم بی‮صبرانه و دقیق روند رسیدگی به پرونده را زیر نظر دارند.
جهان نيوز - فریدالدین حداد عادل:
امروز که کشور درگیر دو پرونده مهم است، آیا ما با یک بحران اقتصادی قضایی رو‮به‮رو هستیم؟! یا این‎که باید بپذیریم پرونده‮‎های بزرگ قضایی کشور تا حدودی نتیجه طبیعی مجموعه‮ای از عوامل اجتماعی، قضایی و اقتصادی است. قوه قضاییه هم‮اکنون درگیر دو پرونده بزرگ، دامنه‮دار و پرهیاهوست؛ بلاشک این بخش از نظام جمهوری اسلامی در حال پوست‮اندازی و امتحان دادن است، به امید آن كه این نوشتار، ما را در مرور ابعاد مختلف پرونده‮‎های فساد اقتصادی اخیر یاری کند.

1. همیشه تخلف و سرپیچی از راه و روش درست، وجود داشته است. با ورود به عرصه زندگی مدرن و اقتصاد پیشرفته، مفاسد و تخلف‮‎ها نیز پیچیده و بزرگ شده‮اند. علي‎القاعده متخلفان نیز با عرضه‮تر و خبره‮تر شده‮اند. باید بپذیریم در اقتصاد پیشرفته و مدرن تخلفات گسترده و پیچیده رخ خواهد داد و راهکار مقابله با چنین مسأله‮ای داشتن نظام اقتصادی، قضایی و امنیتی سالم، پيشرفته و توانمند است. اگرچه هیچ فساد و تخلفی پذیرفتنی و قابل تحمل نیست اما گاهی وقوع چنین اموری طبیعی‮ست یعنی ناظر بیرونی نباید در کشوری که نخستین گام‮‎ها را به‮سوی اقتصاد بزرگ خصوصی برداشته است از مشاهده چنین معظلاتی حالت طبیعی خود را از دست بدهد. این که با توسعه اقتصادی جامعه، تخلفات و اشتباهات نیز بزرگ می‮شوند امری یقینی است.

2. اصل 44 قانون اساسی و تلاش برای خصوصی‮سازی و گسترش فعالیت‮‎های کلان اقتصادی به‮طور طبیعی وقوع مفاسد بزرگ اقتصادی را به‮دنبال دارد. علي‎القاعده به تناسب وقوع چنین اشتباهاتی، دستگاه قضایی و نهاد‎های نظارتی نیز باید پویاتر و قوی‮تر عمل کنند. کشف پرونده‮‎های اخیر نشان‎دهنده هوشیاری مجموعه‮‎های نظارتی و قضایی است و به‮نظر می‮رسد قوه قضاییه در این عرصه‮ها، هم‮پای دیگر حوزه‮‎های جامعه رشد کرده است.

3. پرونده‮‎های اخیر در بخش‮‎های مدرن اقتصاد کشور کشف شده‮اند. به‮نظر می‮رسد این نهاد‎ها دارای خلأ‎هایی در حوزه تقنین، نظارت و اجرا هستند و به همین دلیل امکان سوء‮استفاده در آن‮‎ها به‎وجود آمده است.

4. ورود مقتدرانه دستگاه قضا به این پرونده‮‎ها تحسین‮برانگیز است، پیداست که در این‎روزگار قضات خدومی یافت می‮شوند که دانش و شهامت مواجهه با مفاسد وسیع و پیچیده اقتصادی را دارند.

5. مدیریت خوب جایگاه خود را در این‎گونه مواقع نشان می‮دهد، این‎روز‎ها شاهد شجاعت و درایت خوبی در مجموعه مدیران دستگاه قضا هستیم. مدیریت کلان قوه قضاییه توانسته است با تدبیر و برنامه‎ریزی، پرونده‮ای این چنین وسیع و بزرگ را به جریان انداخته و رسیدگی كند.

6. مدیریت هوشمندانه و گام به گام این‎گونه پرونده‮‎های بزرگ، بیش از هر اقدام دیگری موجب جذب اعتماد مردم به سلامت دستگاه قضا می‎شود، مردم بی‮صبرانه و دقیق روند رسیدگی به پرونده را زیر نظر دارند. به این ترتیب واضح است که موفقیت قوه قضاییه در رسیدگی سریع و صحیح به این پرونده در تقویت میزان اعتماد مردم به دستگاه قضایی کشور مؤثر است، به‎نظر می‎رسد جلب اعتماد عمومی در این مرحله، از استیفای حقوق مادی پایمال شده در این پرونده‮‎ها مهم‮تر است. مردم از دیدن قاطعیت قضات و نظام قضایی احساس رضایت و اعتماد به حکومت پیدا می‮کنند و این حس خوش با هیچ چیز دیگرمعامله شدنی نیست.

7. بايسته است قوه قضاييه در تمام پرونده‎ها مانند اين دو پرونده، مقتدرانه و عادلانه قضاوت كند تا هم آنان كه اعتماد مردم را اختلاس كردند به جزاي خود برسند و هم اطمينان مردم به نظام فزوني يابد.

8. شايسته است سيره حضرت علي (عليه‎السلام) سرلوحه نظام قضا باشد؛ آنجا كه براي مالك اشتري مي‎نويسد: «به امر قضاوت بين مردم نظر كن، مانند كسي كه به منزلت حكم و قضاوت نزد خدا عارف است. حكم و قضاوت، معيار و ميزان عدالت خداوند است كه در زمين به منظور احقاق حق منصفانه مظلوم از ظالم و گرفتن حق ضعيف از قوي و برپايي حدود خدا براساس سنت و روش الهي وضع شده است. امر مردم و بلاد جز با اقامه اين حدود اصلاح نمي‎شود.»

باشد كه به لطف حضرتش اين‎گونه شود
منبع:پنجره
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *