چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰

افزایش نگران کننده اعتیاد در میان کودکان کار

يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۸ ساعت ۰۹:۱۹
کد مطلب: 84191

تحقيقى در جنوب تهران نشان مى‌دهد که 66 درصد کودکان خيابان به بيمارى عفونت‌هاى انگلى روده، 10 درصد به عفونت‌هاى ادراري، 96 درصد به پوسيدگى دندان‌ها و بيمارى‌هاى لثه و 24 درصد به عفونت‌هاى پوستى مبتلا بودند. 

به گزارش جهان همچنين از 87 کودک خيابانى مورد مطالعه که ميانگين سنى‌شان 11 سال بوده است، 1/16 درصد کودکان مورد مطالعه مصرف سيگار و 1/9 درصد کودکان مصرف مواد مخدر داشته‌اند. ضمن آنکه افکار خودکشى در 7/5 درصد کودکان به اثبات رسيد، 5/10 درصد کودکان دچار افسردگى بوده و 5/10 درصد هم قبلا افسردگى داشته‌اند. در مجموع در 4/61 درصد از کودکان، افسردگى گزارش شده است.
نکته قابل توجه در این گزارش وضعیت استفاده از دخانیات و مواد مخدر در میان این کودکان است بطوریکه در اين ميان2/13 درصد کودکان مبتلا به افسردگي، سيگار و 5/7 درصد آنان مواد مخدر مصرف مى‌کرده‌اند. در مجموع 21 درصد از کودکان مورد مطالعه و 15 درصد کودکان مبتلا به افسردگي، مورد سوءاستفاده جنسى قرار گرفته‌اند. 

این در حالی است که طبق آمارهاى جهاني، 25 تا 95درصد از کودکان کار و خيابان به نوعى از مواد روانگردان و اعتيادآور استفاده کرده‌اند.
در همین زمینه طی تحقیقی که مصطفی آقاجانی، استاد مددکاری دانشگاه آزاد اسلامی،  انجام داده است نشان می دهد که اعتیاد به عنوان یکی از آسیب های اجتماعی در زمینه تکدی‌گری، حدود ۲۰ درصد از کودکان خیابانی را درگیر کرده است. 

بر اساس این گزارش بیشتر کودکان خیابانی درگروه سنی ۱۵ تا ۱۷ سال قرار دارند و با توجه به موقعیت کاری و زندگی شان در معرض انواع آسیب ها قرار می گیرند. 

مطابق این گزارش حدود ۲۰ درصد کودکان خیابانی به مواد مخدر اعتیاد دارند که از این میان نزدیک به ۱۵ درصدشان معتاد به سیگارند و پنج درصد دیگر به انواع مواد مخدر معتاد هستند. 

همچنین در این گزارش آمده است که حدود ۴۰ در صد از این کودکان در خانواده هایی زندگی می کنند که دست کم یکی از اعضا به مواد مخدر اعتیاد دارد.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *