دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

لزوم سرمایه گذاری برای ترویج حجاب و عفاف

دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۱۳:۵۰
کد مطلب: 76325
حجاب و عفاف در شمار رفتارها و هنجارهایی قرار دارد که به حقوق عمومی، امنیت و سلامت، اخلاق و عفت عمومی و نظم و منفعت همگانی مربوط است.
تحقیقات کارشناسان حوزه و دانشگاه با تاکید براین موضوع که حجاب و فراتر از آن، عفاف در شمار رفتارها و هنجارهایی قرار دارد که به باورهای نظم آفرین در جامعه دینی منجر میشود دیدگاهها متفاوت را مورد بررسی قرار داده و می افزاید: دیدگاهی، حجاب و عفاف را از وظایف و مسئولیت های مراجع تقلید می داند. جمعی، مراکز آموزشی و پرورشی را در این مورد مسئول می دانند. گروهی نیز نخبگان و فرهیختگان جامعه را مسئول می شناسند و شماری دیگر، آن را از شمار رسالت های دولت و حکومت می خوانند.

در این تحقیقات ضمن تاکید بر اینکه توسعه و حمایت از حجاب و عفاف در جامعه دینی، وظیفه همه مجموعه های نام برده لزوم سرمایه گذاری کلان کشور در این زمینهرا ضروری دانسته و معتقد است : فراهم بودن امکانات، وسایل، نفوذ و در مجموع، توانایی های متنوع در راستای گسترش چنین هنجاری بسیار اهمیت دارد.

این پژوهش در ادامه اشاره میکند : در نظام دینی، دولت و حکومت از ظرفیت های خوبی در این زمینه برخوردار است. با این حال، باید توجه کرد که اصل دین و هنجار دینی، زور و فشار را برنمی تابد. پس سازوکار دولت در این زمینه، اعمال قوه قهری نیست. البته بدحجابی یا بی حجابی اگر در قالب سیاست براندازی اصل نظم دینی دنبال گردد، نظام اسلامی حق خواهد داشت برای حفظ نظم حاکم بر جامعه، نیروی بازدارنده قهری را به کار گیرد.

این تحقیق با توجه دادن اهمیت ارائه آموزه های دینی به جامعه جهت پیشگیری از انحرافات می افزاید: بهترین و کارآمدترین دفاع از دین همانا تبیین و تفهیم مفاهیم، ارزش ها و آموزه های دینی برای پذیرش هنجارها و دستورهای دینی در جامعه است.

در ادامه راهکارهای اجرایی مطرح شده در پژوهش جهت افزایش حجاب و عفاف آمده است : دولت دینی با اقدامات تجویزی (پاداش ها، ارزش گذاری اجتماعی، قوانین حمایتی، فضاها و نهادهای تأمین کننده این هنجارها) و اقدامات تحذیری و بازدارنده (ممنوعیت تولید، عرضه و فروش هرگونه کالاها و خدمات گسترش دهنده بدحجابی، بی حیایی و آلودگی آدمیان به ویژه جوانان دختر و پسر؛ مجازات و کیفرها؛ طرد اجتماعی؛ محدود سازی امتیازها) می تواند به پذیرش و گسترش عفاف و حجاب کمک کند.
این تحقیق  اجتماعی در پایان تاکید می کند: حکومت اسلامی در برابر گسترش شرایط مطلوب حجاب و عفاف و نیز بازداری از بدحجابی مسئول است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *