دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
بوی تبلیغات از سیاست های فرهنگی فصلی و موسمی

ساماندهی مد و لباس در تعطیلات!

شنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۱۲:۲۸
کد مطلب: 74366
با اینکه نزدیک به دو سال از ابلاغ قانون ساماندهی مد و لباس از سوی رئیس جمهور می گذرد اما اخبار رسیده حاکی از کمترین توجه نهادهای مسوول برای اجرای این قانون دارد .
ساماندهی مد و لباس در تعطیلات!
به گزارش جهان فعالان این حوزه معتقدند ساماندهی مد و لباس با وجود همه لوازم قانونی و بسترهای اجرایی آن ، عملا تعطیل شده است و هیچ یک از سازمانها وظایف خود را بدرستی انجام نمی دهند.

در همین رابطه حتی سایت اطلاع رسانی کارگروه مد و لباس نیز بیش از دو سال است که بروز رسانی نمی شود.فصلی بودن سیاست های فرهنگی و عدم پی گیری مناسب این قبیل سیاست ها باعث می شود که این تلقی ایجاد شود که بسیاری از این طرح ها و لوایح جنبه تبلیغاتی دارد.

امروزه کمتر کسی است که نسبت به بازار لباس در کشور منتقد نباشد.نبود لباس متناسب با فرهنگ اسلامی و ایرانی ،ویترین ها و مانکن های به سبک غربی و خلاف شان و عفت دینی ،بی توجهی به تولید لباس های ملی و داخلی و پر شدن بازار لباس از برندهای خارجی و بعضا بی کیفیت از جمله انتقادات مردم است.

گفتنی است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما مکلف اند در جهت ترویج الگوهای پارچه و لباس ایرانی و بومی مناطق مختلف ایران ،نمادها و الگوهای مناسب را تشویق و ترغیب و تبلیغ کنند و در جهت پرهیز از تبلیغ الگوهای مغایر با فرهنگ ایرانی اسلامی اهتمام جدی بورزند که تا به حال هیچ کار موثری در این زمینه نداشتند.


وزارت بازرگانی مکلف بوده است برای دسترسی عمومی و حمایت از تولید و فروش پارچه ها و پوشاک منطبق با الگوهای ایرانی - اسلامی، نمایشگاههای عرضه فصلی لباس و پوشاک برگزار نماید. که تا به حال سیاست های وزارت بازرگانی عکس این وظیفه بوده است.

همچنین وزارت بازرگانی هیچ کار موثری در خصوص حمایت از تولیدات داخلی با رعایت قانونی مقررات صادرات و واردات ، عوارض گمرکی بر واردات تجاری پوشاک و پارچه های خارجی نداشته است.

کلیه دستگاههای دولتی وظیفه داشتند در جهت تشویق تقاضای پارچه و لباس منطبق با الگوهای ایرانی - اسلامی تسهیلات خرید پارچه و لباسهای مذکور را در اختیار کارکنان خود قرار دهند.

نیروی انتظامی و وزارت بهداشت مکلف بوده است از فروش لباسهای خارجی دست دوم که به صورت قاچاق وارد کشور می شود ممانعت بعمل آورند.

ممنوعيت استفاده از مانكن‌هاي همرنگ بدن انسان و مجسمه‌هايي كه بر اساس فيزيك طبيعي بدن طراحي شده‌اند ،‌ استفاده از نمادها و سبك‌هاي ايراني اسلامي در چيدمان ويترين مراكز فروش و پرهيز از كاربرد هرگونه طرح نماد غير ايراني همچنين عدم ممنوعيت عرضه مدلهاي فاقد مغايرت با فرهنگ و عرف جامعه ايراني اسلامي نيز از وظایف نهاد های نظارتی است که تا به حال هیچ برخورد موثری در این زمینه انجام نشده است.

گفتنی است جهان آمادگی دارد گزارش عملکرد نهاد های مسوول در خصوص ساماندهی مد و لباس را منتشر کند.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *