زور (اجبار) همیشه بد نیست، آنچه بد است ظلم است! مثلاً پلیس با زور و اجبار به مردم میگوید پشت چراغ قرمز توقف کنید. آیا عدّهای میگویند چرا در اینجا اجبار وجود دارد؟ در بحث حجاب همان قانون چراغ قرمز جریان دارد. اگر برخی امنیّت جنسی و روانی جامعه را به خطر بیاندازند، حکومت اسلامی موظف است آنان را به رعایت قانون فرا بخواند.
جهان نیوز - دکتر محمد لطفی زاده: به تازگی در شبکههای اجتماعی فیلمی کوتاه از سخنرانی یکی از عناصر فتنه 88 منتشر شده که در آن وی ضمن اعلام پایبندی خانواده خود به حجاب میگوید : اگر رضاخان توانست حجاب را از سر زنان ایرانی بردارد، شما هم میتوانید به زور حجاب بر سر زنان بگذارید. او در ادامه میافزاید : معتقدم حجاب اجباری ریشه حجاب را به کلّی میزند و لذا باید حجاب آزاد شود.
نکاتی در حاشیه سخنان ایشان جهت تنویر افکار عمومی تقدیم میشود:
1 - در پذیرش اسلام هیچ اجباری نیست اما مسلمان باید قواعد (احکام) دین خود را بپذیرد. مانند فردی که با اختیار خود وارد ارتش میشود و از آن پس باید لباس نظامی بپوشد، ساعت خاصی بیاید و برود، نوعی ویژه سلام نظامی بدهد و غیره. در اسلام هم حجاب از ضروریات است و قرآن کریم به صراحت به مسلمانان دستور داده شده که به حجاب ملتزم باشند.
2 - اسلام با تجسّس در حوزه خصوصی هر فردی مخالف است و لذا وارد نحوه برخورد افراد با موضوع حجاب در حریم خصوصی نمیشود اما در جامعهای که حکومت اسلامی برقرار است التزام به قواعد ضروری دین، امری عقلی و بدیهی محسوب میشود.
3 - زور (اجبار) همیشه بد نیست، آنچه بد است ظلم است! مثلاً پلیس با زور و اجبار به مردم میگوید پشت چراغ قرمز توقف کنید. آیا عدّهای میگویند چرا در اینجا اجبار وجود دارد؟ در بحث حجاب همان قانون چراغ قرمز جریان دارد. اگر برخی امنیّت جنسی و روانی جامعه را به خطر بیاندازند، حکومت اسلامی موظف است آنان را به رعایت قانون فرا بخواند.
4 - در کتاب خاطرات جناب آقای روحانی رئیس جمهور محترم آمده که ایشان در سالیان دور در نیروهای مسلّح، کارکنان زن را با اینکه معترض بودند با دستور و بخشنامه ضمن آنکه توجیه قرآنی (از طریق سخنرانی) شده بودند مجبور به رعایت حجاب کردهاند. این نکته برای نظایر آقایی که در فیلم یادشده سخنرانی داشته قابل تأمّل است.
5 - در مثال چراغ قرمز، جنبه رعایت قانون و نظم اجتماعی مطرح است و لزوماً قصد، معتقدساختن فرد به فلسفه چراغ قرمز نیست. حال آنکه این فلسفه باید از قبل در تعالیم مختلف نظیر توجیه و تدریس آیین نامه راهنمایی و رانندگی و غیره تبیین شود. در مسأله حجاب قانونی (بخوانید اجباری) هم قصد بر آن نیست که قانون نقشی توجیهی ایفا کند بلکه توجیه وظیفه خانواده و رسانههای مرتبط از دوران کودکی است. آنچه رضاخان انجام داد رُبودن اعتقاد مردم بود و بهمین دلیل موفق نشد اما آنچه امروز در قالب قانون انجام میشود برخاسته از منطق عقلانی در ایجاد نظم اجتماعی است و اجباری در معتقدکردن افراد در کار نیست. دقت در تفاوت این دو نگاه، نادرستی ادّعای فرد سخنران در فیلم یادشده بالا را روشن میسازد.
6 - در مظلومیت اسلام همین بس که در مسائل دینی همه اظهار نظر میکنند حال آنکه در مسائلی نظیر پزشکی یا مهندسی فقط متخصص است که مرجع اظهار نظر بهشمار میرود. کاش در این مسأله هم به نظر علمی و فقهی متخصص (مانند مراجع تقلید) مراجعه میشد.
و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین