پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۶
۱۴
در مظلومیت اسلام؛

پاسخ به شبهه یک کلیپ درباره حجاب اجباری/ زور بد نیست، ظلم بد است

چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۴۸
کد مطلب: 521472
زور (اجبار) همیشه بد نیست، آنچه بد است ظلم است! مثلاً پلیس با زور و اجبار به مردم می‌گوید پشت چراغ قرمز توقف کنید. آیا عدّه‌ای می‌گویند چرا در اینجا اجبار وجود دارد؟ در بحث حجاب همان قانون چراغ قرمز جریان دارد. اگر برخی امنیّت جنسی و روانی جامعه را به خطر بیاندازند، حکومت اسلامی موظف است آنان را به رعایت قانون فرا بخواند.
جهان نيوز - دکتر محمد لطفی زاده: به تازگی در شبکه‌های اجتماعی فیلمی کوتاه از سخنرانی یکی از عناصر فتنه 88 منتشر شده که در آن وی ضمن اعلام پایبندی خانواده خود به حجاب می‌گوید : اگر رضاخان توانست حجاب را از سر زنان ایرانی بردارد، شما هم می‌توانید به زور حجاب بر سر زنان بگذارید.  او در ادامه می‌افزاید : معتقدم حجاب اجباری ریشه حجاب را به کلّی می‌زند و لذا باید حجاب آزاد شود.
 
نکاتی در حاشیه سخنان ایشان جهت تنویر افکار عمومی تقدیم می‌شود:
 
1 - در پذیرش اسلام هیچ اجباری نیست اما مسلمان باید قواعد (احکام) دین خود را بپذیرد. مانند فردی که با اختیار خود وارد ارتش می‌شود و از آن پس باید لباس نظامی بپوشد، ساعت خاصی بیاید و برود، نوعی ویژه سلام نظامی بدهد و غیره. در اسلام هم حجاب از ضروریات است و قرآن کریم به صراحت به مسلمانان دستور داده شده که به حجاب ملتزم باشند.
 
2 - اسلام با تجسّس در حوزه خصوصی هر فردی مخالف است و لذا وارد نحوه برخورد افراد با موضوع حجاب در حریم خصوصی نمی‌شود اما در جامعه‌ای که حکومت اسلامی برقرار است التزام به قواعد ضروری دین، امری عقلی و بدیهی محسوب می‌شود.
 
3 - زور (اجبار) همیشه بد نیست، آنچه بد است ظلم است! مثلاً پلیس با زور و اجبار به مردم می‌گوید پشت چراغ قرمز توقف کنید. آیا عدّه‌ای می‌گویند چرا در اینجا اجبار وجود دارد؟ در بحث حجاب همان قانون چراغ قرمز جریان دارد. اگر برخی امنیّت جنسی و روانی جامعه را به خطر بیاندازند، حکومت اسلامی موظف است آنان را به رعایت قانون فرا بخواند.
 
4 - در کتاب خاطرات جناب آقای روحانی رئیس جمهور محترم آمده که ایشان در سالیان دور در نیروهای مسلّح، کارکنان زن را با اینکه معترض بودند با دستور و بخشنامه ضمن آنکه توجیه قرآنی (از طریق سخنرانی) شده بودند مجبور به رعایت حجاب کرده‌اند. این نکته برای نظایر آقایی که در فیلم یادشده سخنرانی داشته قابل تأمّل است.
 
5 - در مثال چراغ قرمز، جنبه رعایت قانون و نظم اجتماعی مطرح است و لزوماً قصد، معتقدساختن فرد به فلسفه چراغ قرمز نیست. حال آنکه این فلسفه باید از قبل در تعالیم مختلف نظیر توجیه و تدریس آیین نامه راهنمایی و رانندگی و غیره تبیین شود. در مسأله حجاب قانونی (بخوانید اجباری) هم قصد بر آن نیست که قانون نقشی توجیهی ایفا کند بلکه توجیه وظیفه خانواده و رسانه‌های مرتبط از دوران کودکی است. آنچه رضاخان انجام داد رُبودن اعتقاد مردم بود و بهمین دلیل موفق نشد اما آنچه امروز در قالب قانون انجام می‌شود برخاسته از منطق عقلانی در ایجاد نظم اجتماعی است و اجباری در معتقدکردن افراد در کار نیست. دقت در تفاوت این دو نگاه، نادرستی ادّعای فرد سخنران در فیلم یادشده بالا را روشن می‌سازد.
 
6 - در مظلومیت اسلام همین بس که در مسائل دینی همه اظهار نظر می‌کنند حال آنکه در مسائلی نظیر پزشکی یا مهندسی فقط متخصص است که مرجع اظهار نظر به‌شمار می‌رود.  کاش در این مسأله هم به نظر علمی و فقهی متخصص (مانند مراجع تقلید) مراجعه می‌شد.
 
و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
احسنت. عالی بود
محسن
Iran, Islamic Republic of
پس باید نماز هم اجباری شه..چون تاکید دین اسلام روی نماز صد برابر بیش از حجابه!!


عزیز من...فرهنگ زوری نمیشه!اونم با زور فرهنگی!
Iran, Islamic Republic of
بعضی احکام جنبه اجتماعی هم دارند و در ثورت عدم رعایت قانون جامعه متضرر می شود.
Iran, Islamic Republic of
30 ساله کوتاه اومدند مانتو ها هم کوتاه تر شد تا الان به بلیز شلوارومانتو توری جلو باز رسیدیم ..هی می گن کار فرهنگی باید بشه وبه عمد نمی کنند رنگ روژ لب ها هم پررنگ ترشد....تو جشن های اخیر دیدیم طرفدارهای روحانی از چه قماشی هستند تو صف رای هم دیدیم ...تو سفارت ایران هم دیدیم ...رو بدی قبایل بدوی افریقا وآمازون را تو جیب نداشته شون می گذارند...اسمشون رو هم می گذارند کلاس در اصل ..کلاس حیوانی ...روانی ....بی عفتی...هر کی هر کی ....یعنی رشد طلاق وایدز وسفلیس .
United Kingdom
شما به یه روانپزشک مراجعه کنی بد نیست
Iran, Islamic Republic of
از زبان روان شناس هستی بخش نوشته است .
قیاس به نفس ؟!
Iran, Islamic Republic of
نماز نخواندن کسی باعث به گناه افتادن دیگری نمی شود ولی بی حجابی یکی باعث به گناه افتادن بسیاری به خطا رفتن برخی و در بلند مدت فروریختن بنیان خانواده ها می شود
Iran, Islamic Republic of
نگرفتی! یه بار دیگه مطلبو بخون! در قوانین مملکت نیومده که همه باید نماز بخونن ولی رعایت حجاب اومده! افتاد؟!
حسین
Iran, Islamic Republic of
حجاب یک مساله اجتماعیست ولی نماز مساله شخصی است. شما نماز بخوانی یا نخوانی بر روی خودت فقط اثر دارد ولی حجاب و احکام اجتماعی خدا اجباریست چون تاثیر اجتماعی داشته و جامعه را و نه فقط فرد را تحت الشعاع قرار می دهد. وقتی شما داخل کشتی داری زیر پایت را سوراخ می کنی ناخدا با زور جلویت را می گیرد چون با این کارت داری همه را غرق می کنی.
Iran, Islamic Republic of
دکتر! نماز نخوندن تو باعث تحریک کسی نمیشه ولی بی حجابی یه زن توی خیابون آتیش میندازه تو وجود یه بچه 17-18 ساله که برای خاموش کردنش به 100 جور گناه مبتلا میشه
واقعا نمی فهمین یا خودتون رو زدین به نفهمیدن
آرزوی حجاب اختیاری یه خواب پریشانه که تعبیر نمیشه توی این مملکت
نمیشه هم خدا و هم خرما
از صدقه سر خون بچه حزب اللهی های واقعی امنیت دارید و نوامیستون در امان هستند بعد اُرد ناشتا می دید. برای بعضی از شما بد نبود طعم حجاب اختیاری در شرق و غرب دنیا را می چشیدید. آمار آزار دختران توی کالجهای آمریکایی و ... نمیدونم چرا به گوش شماها نمیرسه
Iran, Islamic Republic of
قانع کننده بود ولی می توانست بهتر تفسیر شود
دکتر حسین صالح زاده استاد دانشگاه
Iran, Islamic Republic of
فتنه گر گفته : معتقدم حجاب اجباری ریشه حجاب را به کلّی می‌زند و لذا باید حجاب آزاد شود.
بنده می گویم فرض کنید حجاب آزاد شود و هر کس مطابق میلش بیرون بیاید. اکنون سوال بزرگ این است که حد بی حجابی چیست؟ با رکابیست. با مینی ژوب است با دو تکه است. برهنه کامل است؟! وقتی آزاد شد دیگر کسی از جمله دولت برایش نمی تواند حد بگذارد . حدش را دل خانم مشخص می کند که سیری ناپذیر و تنوع طلب است. این فردی که این حرف را زده بسیار فرد بیسواد یا مزدوریست.
United Kingdom
زور نتیجه عکس دارد... نتیجه اش را حالا میبینیم
شما می گویید زور بد نیست... دقیقا همین تفکر ما را به اینجا رسانده،
دین و اخلاق فرمایشی و زوری نیست
Iran, Islamic Republic of
شماره ۳ از نوشته بالا رو خوندی ؟