کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اگر عادل، عادل بود؛

در نقد حاشیه‌های عجیب فردوسی‌پور/ اقدام غیرحرفه‌ای و موضع‌گیری به نفع یک جناح سیاسی

6 بهمن 1395 ساعت 15:01

در همه رسانه های دنیا مجری هماهنگ با سیاست ها و خط مشی رسانه عمل و رفتار می کند و هر گونه اقدام یک مجری تلویزیونی بر خلاف سیاست رسانه اقدامی غیرحرفه ای به شمار می آید.


جهان نیوز - ابراهیم رضایی: برنامه ورزشی نود با اجرای عادل فردوسی پور مجری باسابقه سیما شب گذشته باز هم با حاشیه هایی همراه بود. عادل فردوسی پور برای چندمین بار وارد موضوعات غیرمرتبط با برنامه شد و برای عاملان حادثه تلخ پلاسکو "حکم قطعی" صادر کرد.

اقدام مجری برنامه نود از دو منظر قابل نقد است:
اول اینکه در همه رسانه های دنیا مجری هماهنگ با سیاست ها و خط مشی رسانه عمل و رفتار می کند و هر گونه اقدام یک مجری تلویزیونی بر خلاف سیاست رسانه اقدامی غیرحرفه ای به شمار می آید. این نکته امروز تبدیل به اصلی بدیهی در رسانه ها شده تا جایی که در برخی جاها، مجریان حتی پوشش خود را نیز باید طبق موازین حاکم بر رسانه انتخاب کنند. در رسانه های مشهور دنیا همچون بی‌بی‌سی و سی‌ان‌ان، مجریان حق ندارند حتی بر خلاف خواست مدیران رسانه سئوالی را از مصاحبه شونده بپرسند یا نظر شخصی خود را در مورد هر مسئله ای بیان کنند.

در طی سالیان اخیر بارها مشاهده کرده ایم که مجریان شبکه هایی همچون بی بی سی یا الجزیره بخاطر عدم رعایت مقررات رسانه یا ناسازگاری با سیاست های ابلاغی آن، بیرون شده یا بیرون زده اند با این حال مجری کهنه کار برنامه نود طی سالهای گذشته بارها بر خلاف سیاست های رسانه ملی در جلوی دوربین صداوسیما ظاهر شده و به طرح نظرات سیاسی خود به نفع یک جناح خاص پرداخته است. جالب اینکه ایشان به مثابه عقل کل در همه موضوعات غیر ورزشی از روغن پالم گرفته تا حادثه آتش سوزی اظهار نظر می کنند.

مصاحبه بدون هماهنگی با وزیر خارجه بر خلاف سیاست سازمانی، اظهار نظر عوامانه در مورد روغن پالم و پارازیت و دکل نفتی، طعنه به امام جمعه مشهد در مورد برگزاری کنسرت ها، سیاه پوش شدن و گرفتن مجلس ختم جلوی آنتن زنده برای چهره محبوب خود، موضع گیری به نفع فیلم اصغر فرهادی و علیه فیلم مسعود ده نمکی، مصاحبه با حجت الاسلام سیدحسن خمینی و دعوت از مهمانان سینمایی، مرثیه خوانی برای درگذشت مرتضی پاشایی و سربازان حادثه دیده، اظهار نظر غیرفنی در مورد آلودگی هوا، ادعای عجیب در مورد شیوع سرطان، گرفتن جشن برای توافقات هسته ای دولت فعلی و... تنها گوشه هایی از مواضع غیر ورزشی عادل در برنامه ورزشی نود است. فارغ از درستی یا نادرستی اظهارات فردوسی پور، مسئله غیرحرفه ای بودن اتخاذ چنین مواضعی از سوی مجری محبوب سیماست که قریب دو دهه سابقه مجری گری در تلویزیون دارد و از ابتدای راه اندازی تا کنون عهده دار اجرای برنامه ورزشی نود است.


در کنار اشکالاتی که به عادل در این باره وارد است، نباید از ضعف مدیریت مدیران صداوسیما نیز غافل شد که یا سیاست های رسمی سازمان را به مجریان رسانه ملی ابلاغ و گوشزد نکرده اند یا توان نظارت و مدیریت مجریان تلویزیون و رادیو را ندارند و به برنامه هایی مثل نود صرفاً نگاه پولی و سرگرمی دارند.

نکته بعدی در مورد مواضع آقای فردوسی پور سوگیری این اظهارات به نفع یک جناح سیاسی است که باعث می شود این پندار تقویت شود که عادل ناعادلانه قضاوت می کند و هوادار سرسخت یک جناح و مخالف جناح سیاسی دیگر است. بررسی دقیق موضع گیری های مجری نود نشان می دهد که تقریباً در همه موارد احکام وی مورد توجه و استقبال رسانه های دولتی و اصلاح طلب و حتی در برخی موارد بیگانه قرار گرفته است. این گمانه زمانی تقویت می شود که می بینیم عادل در حوادث و رخدادهایی که به ضرر دولت یا اصلاح طلبان تمام شده یا مورد توجه آنان نبوده، خیلی سرد و گذرا برخورد کرده اما در مواجهه با حوادث دیگر تمرکز خیلی بیشتری داشته و به دنبال مقصریابی بوده است.

بطور مثال در حادثه تصادف قطار زائران رضوی در استان سمنان که 47 کشته و ده‌ها مجروح به دنبال داشت، فردوسی پور به ذکر تسلیت اکتفا کرد اما در حادثه پلاسکو با کمتر از 30 کشته در جایگاه سخنران و قاضی به انتقاد شدید از عاملان پرداخته و حکم به استعفا می دهد. حال این سئوال پیش می آید که چرا این مجری در مورد حادثه قبلی اینقدر عصبانی نشد و احساس تکلیف نکرد؟ نمونه دیگر موضع دوگانه مجری برنامه نود در برابر درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی و شخصیت های مشابه است که در اولی با ختم و یادبود تلویزیونی همراه بوده و در مورد دیگران بدون کوچکترین اشاره ای رد شده است.

براستی اگر عادل، عادل است نباید شاهد سکوت او در برابر شهادت شهدای مدافع حرم، تحریم بانکی باشگاه استقلال، جنایات آل سعود و تکفیری ها در منطقه، بدعهدی های آمریکا، نافرجامی برجام، برخورد با منتقدان دولت، گرانی و فشار مشکلات اقتصادی بر مردم، اختلاس های میلیاردی از جمله غارت صندوق ذخیره فرهنگیان، تحقیر پاسبورت ایرانی، حاشیه های حسین فریدون و... می بودیم.


همزمان با حادثه دردناک پلاسکو در جنوب شرق کشورمان، استان سیستان و بلوچستان گرفتار سیل سهمگین شده، خانه و کاشانه بسیاری ویران شده و خسارت زیادی به اموال و خانه های مردم وارد شده است. چرا عادل در دفاع از این مردم سخنی بر زبان نمی آورد و دوربین برنامه نود را به سراغشان نمی فرستد؟ چرا دنبال مقصر در این حادثه نیست؟ چرا از هیچ مسئولی نمی خواهد که استعفا دهد؟ آیا عادل هم دچار توئیترزدگی و تلگرام زدگی شده است؟

ضمن اینکه به نظر می رسد هواداری سیاسی در شان یک مجری رسانه ملی نیست، تنزل تریبون صداوسیما به تریبون شخصی و گروهی هم کاری پسندیده نیست. عادل باید بداند که اگر هم بخواهد در مورد مسائل غیر ورزشی اظهار نظر کند، یک برنامه ورزشی جای مناسبی برای این کار نیست. او می تواند به عنوان کارشناس سیاسی در برنامه هایی همچون نگاه یک و گفتگوی ویژه خبری حضور یابد یا در دانشگاه ها و احزاب مورد علاقه مواضع خود را اعلام کند و البته پاسخ نیز بشنود. انتظار از مجری توانمندی همچون فردوسی پور اجرای حرفه ای برنامه و خارج نشدن از چارچوب های تخصصی رسانه است نه اینکه در نقش یک بازیگر سیاسی حمله و دفاع کند.


کد مطلب: 499919

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/499919/نقد-حاشیه-های-عجیب-فردوسی-پور-اقدام-غیرحرفه-ای-موضع-گیری-نفع-یک-جناح-سیاسی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com