دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

مشکلات استفاده از ابزارهای چند اینچی

چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۲۸
کد مطلب: 497772
استفاده مداوم از ابزارهای فضای مجازی عوارضی را در طولانی مدت بر روی جسم کاربران بر جای می گذارد.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، روزی چند ساعت خیره به یک ابزار چند اینچی و غرق شدن در فضای مجازی بخشی از زندگی روزمره ما را تشکیل می دهد به طوریکه فکر می کنیم بدون این وسایل کار و زندگیمان پیش نمی رود. بخش عمده ای از سرگرمی جوان ها شده خواندن و نوشتن مطالب نه چندان مفید این موضوع باعث شده تا بخشی از سرمایه ملی صرف مشاهده چند پست در شبکه های اجتماعی شود. عوامل تاثیر گذار استفاده مداوم از این ابزارهای مجازی بر روی جسم بسیار است که در این گزارش به چند نمونه مهم آن ها پرداخته ایم.

خیلی از ما فکر می کنیم در جوانی آلزایمر گرفتیم کوچک ترین مسائل را فراموش می کنیم برای رسیدن به نتیجه کلی کلنجار می رویم.

دکتر امیری متخصص مغز و اعصاب در همین موضوع به خبرنگار باشگاه خبرنگاران پاسخ داد: خیلی از افرادی که به ما مراجعه می کنند و از اختلال حافظه شکایت می کنند در اصطلاح عوام آلزایمر ندارند عدم تمرکز ناشی از اضطراب باعث این وضعیت می شود. وی دلیل عمده و اصلی این اضطراب را دسترسی نداشتن به اینترنت و وای فای خانه دانست که همین عدم دسترسی فرد را بی قراری و مضطرب می کند که نوعی اعتیاد محسوب می شود اعتیاد چیزی نیست غیر از یک وابستگی مرضی که جایگزینی برای آن پیدا نمی شود.

دکتر امیری پیشنهادی را برای استفاده مداوم از فضای مجازی داشتند: برای جلوگیری از این اضطراب همیشگی باید یک قاعده مشخص را در نظر داشته باشیم مثلا هر 30 دقیقه یک بار فضای مجازی را چک کنیم همچنین یک ورزش ساده را مثل پیاده روی ما بین استفاده از این فضا داشته باشیم.

اما مشکل عمده ای که مختص به یک سن خاص نمی شود و تقریبا کل کاربران فضای مجازی با آن دست و پنجه نرم می کنند درد مفاصل و ستون فقرات است. این روزها دردهای مفاصل خیلی شایع شده علت اصلی آن استفاده طولانی مدت از تلفن همراه و پای کامپیوتر نشستن است.

این بیماری با بیحسی در دستان و سوزن سوزن شدن خود را نشان می دهد که دکتر حصاری کیا متخصص ارتوپد و ستون فقرات در این خصوص راهکارهایی را ارائه دادند: لازم است که هر از چند گاهی دستان و انگشتان را باز کنیم که دچار سندرم کانال کارپ نشویم.

سندرم کانال کارپ از شایع ترین نوروپاتی به دام افتادن عصب می باشد که در اثر فشردگی عصب میانی در ناحیه تونل کارپال ایجاد می شود. اگر تحت هر شرایطی به عصب فشار وارد شود اختلالات حسی و حرکتی در انگشتان دست بروز می دهد.

عارضه بعدی که بسیاری از کاربران را درگیر خود کرده است مسئله بینایی و تاثیر آن بر روی اختلالات خواب است. نگاه کردن مداوم به صفحه نمایش ها عوارضی را در پی دارد که دکتر کی پور متخصص چشم به برخی از آن اشاره کرد: عوارضی مثل سوزش چشم،خارش چشم،خشکی چشم،سردرد، تاری دید و دوبینی در افرادی که ممتد و بدون وقفه با رایانه های و گوشی های تلفن همراه سر و کار دارند بسیار شایع است. به طور معمول از صفحات نمایشگرهای کامپیوترها و تلفنن های همراه نوری آبی ساطع می شود که در ترشح هورمون خواب( ملاتونین) اختلال ایجاد می کند.

ملاتونین هورمونی که در غده صنوبری ، غده کوچکی در مغز، تولید می ‌شود و به تنظیم چرخه خواب و بیداری در بدن کمک می ‌کند. مقادیر بسیار کمی از ملاتونین در غذاهایی مانند گوشت‌ها،‌ حبوبات، میوه‌ها و سبزی‌ها وجود دارد. همچنین این هورمون به صورت مکمل غذایی در بازار وجود دارد، هر چند ارزش تغذیه ‌ای شناخته ‌شده‌ای ندارد.

حالا تنها راه حل مشکل بی خوابی این است که یک ساعت قبل از خواب تلفن های هوشمند و ابزارهای مجازی را کنار بگذارید تا خواب راحت تری را داشته باشید. این عوامل تمامی در استفاده مداوم از ابزارهای مجازی رخ می دهند اما با کنترل و زمان بندی در استفاده از آن ها نه تنها ضرر ندارند بلکه در مواردی بسیار مفید واقع می شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *