سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰

عشوه‌گری تازه آمانو برای ایران

شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۰
کد مطلب: 495479
مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت کار دشوار راستی‌آزمایی توافق ایران به احتمال زیاد سالها به طول بیانجامد.
به گزارش جهان، باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه واشینگتن پست خبر داد، «یوکیا آمانو،» مدیر کل آژانس بی‌المللی انرژی اتمی، گفت: ایران به مفاد توافق اتمی سال گذشته پایبند بوده است و بازرسان آژانس با تلاش فراوان وظیفه نظارت را انجام می دهند. کار دشوار راستی آزمایی توافق اتمی به احتمال زیاد برای سالها ادامه پیدا خواهد کرد. درباره ایران تنها نیمی از کار انجام شده است و ما لازم است که آن را پایدار و مستحکم کنیم.

وی که در مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین سخن می گفت، افزود قصد دارد برای سومین بار ریاست آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای حکام را برعهده بگیرد تا شاهد تکمیل این موضوع باشد.

آمانو گفت: به دنبال پرهیز از اختلافات سیاسی و تنها تمرکز بر روی نتایج قابل اندازه گیری هستم. از ما خواسته نشده است که نوع نگرش ها را راستی آزمایی کنیم. از ما خواسته شده است که حقایق را راستی آزمایی کنیم.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره این موضوع که چرا وظیفه نظارت بر موارد احتمالی کوتاهی ها در توافق به شمار کمی از مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی سپرده شده است گفت که تیم وی هنوز در حال افزایش تلاشهایشان برای نظارت غیرمنتظره هستند و آنها نیروهای جدید و دفاتر جدیدی را برپا کرده اند و در این حال رابطه همکاری خود را با میزبانان ایرانی حفظ کرده اند.

وی درباره منابع مالی مورد نیاز آژانس گفت: ما هنوز در فرآیند تأمین مالی قرار داریم تا این موضوع را تضمین کنیم که بازرسان بتوانند به طور کامل دهها مورد از تأسیسات از  معادن اورانیوم گرفته تا کارخانه ها و بخش های مربوط به  سانتریفیوژ  را بازرسی کنند.

آمانو در پاسخ به انتقادات درباره کلی بودن گزارش‌های آژانس گفت: اگر ایران قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل را  نقض می کرد، آنگاه من دلیلی در اختیار داشتم تا آن را مطرح کنم و آنگاه کشورهای عضو حق داشتند که این موضوع را بدانند. اما این قطعنامه ها دیگر از بین رفته اند و ایران اجازه دارد فعالیت های مرتبط با غنی سازی را در چارچوب محدودیت های خاص انجام دهد و آنها این کار را انجام می دهند.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در ادامه گفت: «از نظر ما، انکار ایران درباره آزمایش های اتمی گذشته خود هنوز  نامعتبر هستند؛  اما به طور قطع این اقدامات در حال حاضر در پارچین انجام نمی شوند.»

آمانو افزود: «من به آنجا رفتم. آنجا به طور تقریبی خالی است. می توانم با اطمینان بگویم آزمایش هایی که در آنها از قطعات انفجاری استفاده می شود، انجام نمی پذیرد.»

او به واشنگتن پست گفت شاید بازرسی های اتمی درباره کره شمالی را که به سرعت در حال بسط و توسعه برنامه تسلیحاتی خود است، از سر بگیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *