دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۰

چرا امکان وقوع داعش در ایران وجود ندارد؟

شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۸
کد مطلب: 492635
چهره ماندگار فلسفه گفت: کلمه فلسفه در قرآن نیست چرا که فلسفه کلمه‌ای یونانی است. اما واژه‌های «استنباط» و «تطور» پشتوانه فلسفه است که در قرآن وجود دارد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، غلامحسین ابراهیمی دینانی چهره ماندگار فلسفه کشورمان در بیستمین همایش روز ملی بزرگداشت حکیم ملاصدرا طی سخنانی با موضوع «سلطه شر در جهان عاری از فلسفه» عنوان کرد: اگر کسی خود را نشناسد جهان را هم نمی‌شناسد، سؤال این است اساسا آدم با عالم محرم است یا بیگانه؟

وی در ادامه با طرح این پرسش که آیا عالم معقول با انسان مأنوس است، افزود:  امر معقول با انسان مأنوس است و ذات انسان عقلانی است. انسان حیوانی ناطق است، چون عقل دارد، نطق دارد. زبان بازتاب‌دهنده عقل است.

دینانی با اشاره به دو واژه قرآنی «استنباط» و «تطور» اظهار داشت: کلمه استنباط به این معنی است که از اعماق زمین آب را بیرون بکشیم و تطور از واژه دُبُر به معنی پشتوانه است. کلمه فلسفه در قرآن نیست چرا که فلسفه کلمه‌ای یونانی است.

چهره ماندگار فلسفه ایران توضیح داد: استنباط و تطور پشتوانه فلسفه است که در قرآن وجود دارد. اگر عالم را در حد محسوس تلقی کنیم، عالم شرع است اگر جهل نبود شری در عالم هستی وجود نداشت نرسیدن به حکمت نوعی از جهل است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امکان وقوع داعش و بوکوحرام در ایران وجود ندارد، گفت: ایران دارای قدیمی‌ترین تاریخ فرهنگی است و به این علت که این فرهنگ در بین ملت ایران گسترش و عمومیت پیدا کرده است امکان وقوع داعش و بوکوحرام در آن وجود ندارد.

دینانی با اشاره به اینکه اسلام و قرآن آسمانی هستند، گفت: مفسران بزرگ قرآن و فیلسوفان جهان اسلام همه ایرانی هستند جز چند نفر مانند ابن رشد که آن هم در حد و اندازه ابن سینا نیستند. این را کسی می‌گوید که کتاب درباره ابن رشد نوشته است.

وی با انتقاد از کسانی که وقتی دینانی درباره تاریخ و فرهنگ ایران صحبت می‌کنند او را متهم به ناسیونالیسم می‌کنند، گفت: ایران صاحب فرهنگ و تاریخ ده هزار ساله است ما چهارده قرن بعد از اسلام تاریخ داریم که آن هم تاریخ مقدسی است اما من به تاریخ قبل از اسلام نیز افتخار می‌کنم چرا که ایرانیان به هیچ وجه بت‌پرست نبودند بلکه ملتی توحیدی بودند و برای فهم توحید برهان صدیق کافی است که ابن سینا و امثال سهروردی فهم کرده اند و تفسیر ابن  تیمیه از توحید شرک است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *