شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

نبض باغات تهران به شماره افتاد

دوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۴۳
کد مطلب: 491684
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در جریان بررسی طرح حفظ و صیانت از باغات شهر تهران گفت: باغات تهران در وضعیت اورژانسی به سر می‌برند.
به گزارش جهان به نقل از شورای اسلامی شهر تهران، در جریان دویست و پنجاه و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران بررسی «طرح حفظ و صیانت از باغات شهر تهران» از سوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری در دستور جلسه قرار گرفت.

بر اساس این طرح تمامی باغات می‌بایست دارای شناسنامه شوند و هر 5 سال یک بار نیز اطلاعات آن توسط شهرداری به‌روز شود که با پیشنهاد رئیس شورا این مدت به هر یک سال یک بار تغییر یافت. همچنین در این طرح مقررات جدیدی با محدودیت بیشتری برای سطح اشغال مالکین در راستای ساخت‌وساز در باغات و اراضی مزروعی وضع شده بود.

سالاری: باغات شهر در وضعیت اورژانسی به سر می‌برند

در جریان بررسی این طرح محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران گفت: این لایحه بر سه مبحث دلالت دارد؛ نخست شناسنامه‌دار کردن باغات، دوم باغات به هم پیوسته و سوم باغات پراکنده و تک‌باغ‌ها که عمدتاً 90 درصد این باغ‌ها مورد ساخت‌وساز قرار گرفته و تنها 10 درصد باقی مانده است.

سالاری افزود: امروزه وضعیت باغات شهر تهران اورژانسی است و نباید گذاشت درختان از بین برود اما در عین حال باید این را هم در نظر گرفت که محدودیت بیش از اندازه خود موجب دوری مردم از قانون خواهد شد.

وی ادامه داد: در همین قانون 30 درصد سطح اشغال باغات به‌دلیل خوب اجرا نشدن آن بسیاری تخلفات روی داد و باغات مورد تهدید قرار گرفته، به‌گونه‌ای که 70 درصد باغ با ایجاد رمپ و لوپ‌ها برای پارکینگ برج‌ها آسیب جدی می‌‌دید.

سالاری تأکید کرد: ازاین‌رو بهتر است طرحی تدوین کنیم که علاوه بر حفظ و صیانت از باغات راه‌های تخلف را هم به‌روی متخلفان ببندد.

دوستی: به‌جای محدودیت به مردم امتیاز بدهیم

اسماعیل دوستی نایب‌رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل نیز گفت‌‌: در ابتدا باید بگویم در رابطه با حفظ و صیانت از باغات ما قانون بالادستی داریم که تمام تمهیدات برای حفظ و حراست از باغات در آن اندیشیده شده است.

وی در ادامه افزود: به‌جای اینکه مردم را محدود شوند باید آنان را مجاب کرد که زمین را بخرند و به باغ تبدیل کنند و این امر با امتیازدهی و تشویقات میسر می‌شود نه با محدودیت‌ها.

دوستی یادآور شد: متأسفانه روح حاکم بر شهر تهران به‌گونه‌ای است که شهر برای زندگی نیست بلکه به شهر تنها نگاه اقتصادی می‌شود که این نگاه باید عوض شود.

هادی ساعی عضو دیگری شورای شهر نیز در جریان بررسی این طرح گفت‌: متأسفانه در مناطق شهرداری با فضایی روبه‌رو شده‌ایم که هر شهرداری بر مسند می‌نشیند مسئولیت کارهای قبل از خود را به‌عهده نمی‌گیرد و همین می‌شود که نه‌تنها قانون به‌درستی اجرا نمی‌شود بلکه حق دیگران نیز ضایع می‌شود. باید جلوی تخلف از هر منفذی که وجود دارد گرفته شود.

محمد مهدی تندگویان نایب‌رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: متأسفانه دوستان همچنان در بررسی موضوعات این‌چنین توجهی به ضمانت اجرایی ندارند. در شرایطی که برخی مالکین حتی 100 درصد سطح باغ را مورد ساخت‌وساز قرار می‌دهند و نمونه بارز آن هم در خیابان ولی‌عصر(عج) وجود دارد، اما هنوز یک مورد وجود ندارد که قوه قضاییه رأی به مصادره ملک داده باشد.

وی افزود: به‌نظر من ساختمان مذکور در خیابان ولی‌عصر باید فریز شود و به‌عنوان تخلفی ماندگار از دوره‌های مختلف شهرداری برای آیندگان به جا بماند. تا وقتی ضمانت اجرایی نداشته باشیم وضع قوانین جدید تنها موجب تخلف و رانت بیشتر می‌شود.

در نهایت پس از بحث و بررسی، اعضای شورای اسلامی شهر تهران به بازگشت این طرح به کمیسیون‌های محیط زیست و نیز کمیسیون شهرسازی و معماری با حضور یک نماینده از کمیسیون حقوقی و نظارت برای بررسی بیشتر رأی دادند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *