کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اختصاصی جهان نیوز؛

هدف اصلی سرویس های اطلاعاتی ترکیه و عربستان از تسخیر مجدد "خان طومان" چه بود؟

21 ارديبهشت 1395 ساعت 12:07

پیش بینی می شود که حتی سرویس های اطلاعاتی ترکیه و عربستان، با تقویت ائتلاف گروهای تروریستی مورد حمایت خود با القاعده حتی در بخش های از سوریه در صورت آماده شدن فضا، یک امارت جدید به اصطلاح اسلامی در سوریه راه اندازی کنند.


گروه بین الملل جهان نیوزـ در حالیکه آمریکایی ها روس ها را وارد فاز برقراری آتش بس درحلب کردند، به یکباره تمرکز بی سابقه گروه های مختلف تروریستی در اطراف خان طومان و سپس تسخیر آن سبب شد که حتی برخی کارشناسانی که از ابتدا حوادث سوریه را دنبال می کنند از خاص بودن تحولات جدید سوریه خبر بدهند. به نظر می رسد در این میان در حوزه اطلاعاتی نیز تحولات سوریه وارد فاز جدیدی شده است. در اینباره به ارزیابی ذیل توجه بفرمایید:

الف: در حمله به خان طومان تقریبا دو ائتلاف بزرگ به استثنا گروه داعش شکل گرفت. ائتلاف مهم گروههایی همچون «فیلق الشام»، «جنبش نورالدین زنکی»، «جبهه الشامیه»، «جندالاقصی» و «حزب الترکستانی» با جبهه‌النصره یکی از مهمترین تحولات میدانی در خان طومان بود. در این میان قبل از حمله به خان طومان نیز ائتلافی به نام ائتلاف «جیش الفتح» و گروههای هم‌پیمان با آن مسئولیت حملات خمپاره‌ای به مناطق مسکونی شهر حلب را در سایت‌ها و صفحات مجازیشان  بر عهده گرفته بودند. البته ائتلاف اول بیش از همه مهم تر و حقیقی تر است ولی در اینجا یک نکته مهم وجود دارد که گروهایی که نام برده شد هر کدام مورد حمایت یکی از سرویس های اطلاعاتی منطقه قرار داشته اند. به همین دلیل شکل گیری این ائتلاف ماحصل توافق سرویس های اطلاعاتی منطقه به خصوص ترکیه و عربستان بوده است.

ب: در این میان آنچه بیشتر مورد توجه قرار می گیرد این است که حمله ائتلاف تروریست ها به خان طومان با رهبری گروه جبهه النصره – شاخه القاعده در سوریه- صورت گرفته است.  اینکه قرار است خروجی تسخیر خان طومان تقویت مجدد القاعده در سوریه باشد شاید یکی از اصلی ترین اهداف برای تسخیر خان طومان بوده است.

سرویس اطلاعاتی ترکیه و عربستان با تقویت مجدد القاعده سه هدف عمده را دنبال می کنند: اول اینکه با ایجاد ائتلافی از تروریست ها و تقویت و اثر گذاری بیشتر  آنها فضا تازه نظامی علیه بشار اسد شکل میدهند که بتواند بخشی از شکست های چند ماه اخیر را جبران کنند. دومین هدف نیز که بسیار مهم است این است که این گروه ائتلافی به رهبری القاعده که تحت کنترل هم تا حدودی قرار گرفته به عنوان گروهی خود مختار در روزهایی که به ظاهر طرف های منطقه ای و فرامنطقه ای در آتش بس قرار دارند و یا گفتگوهای سیاسی میان دولت سوریه و معارضین به جریان می افتد، آنها خارج از قید و بند بتوانند عملیات های خود را ادامه بدهند. اما سومین هدف مهم از سوی دیگر تقویت القاعده در سوریه برای زمینه سازی حضور نظامی بیشتر آمریکا در سوریه خواهد بود. سرویس اطلاعاتی ترکیه و عربستان با تقویت القاعده تلاش می کنند که آمریکا بیش از پیش برای حضور نظامی در سوریه ترغیب کنند.

ج: پیش بینی می شود که حتی سرویس های اطلاعاتی ترکیه و عربستان، با تقویت ائتلاف گروهای تروریستی مورد حمایت خود با القاعده حتی در بخش هایی از سوریه در صورت آماده شدن فضا، یک امارت جدید به اصطلاح اسلامی در سوریه راه اندازی کنند. این اقدام عملا سوریه را به پنج قسمت تقسیم می کند. یک؛ مناطق امارت اسلامی داعش، دو؛ مناطق تحت تصرف النصره و متحدین، سه؛ مناطق تحت نظارت دولت و ارتش سوریه، چهار؛ مناطق تحت تصرف کردهای سوریه. و نهایتا پنجم؛ مناطق تحت تصرف ارتش آزاد. 

این پنج قسمت شدن سوریه عملا زمینه های تجزیه این کشور را نیز در پی خواهد داشت.


کد مطلب: 490420

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/490420/هدف-اصلی-سرویس-های-اطلاعاتی-ترکیه-عربستان-تسخیر-مجدد-خان-طومان

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com