دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۵
۱۸
"سرافراز" عزم رفتن دارد؟

همه شایعات و گمانه زنی‌ها درباره خداحافظی سرافراز از ریاست صدا و سیما

سه شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۶
کد مطلب: 490397
بر اساس اخبار غیررسمی و شواهد موجود، ظاهرا رفتن محمد سرافراز از صداوسیما قطعی شده و گفته می‌شود در روزهای آینده این موضوع رسما اعلام خواهد شد.
همه شایعات و گمانه زنی‌ها درباره خداحافظی سرافراز از ریاست صدا و سیما
گروه فرهنگ جهان نيوز ـ در متن های منتشر شده شبکه های اجتماعی هر روز رئیس صداوسیما استعفا داده یا در حال نوشتن متن استعفانامه اش است و یا این که برکنار شده و گزینه های جایگزینی وی معرفی می شوند. این شایعه ها مانند قانون بقای انرژی عمل می کنند یعنی هیچ وقت از بین نمی روند بلکه از حالتی به حالت دیگر تبدیل می شوند و باز هم سرافراز در مرکز توجه شایعه سازان باقی می ماند.

رئیس سازمان صداوسیما می رود یا نه؟ شاید عزت الله ضرغامی در ماه های آخر تصدی پست ریاست سازمان صداوسیما مجبور بود شایعه های برکناری اش را تحمل کند ولی محمد سرافراز از همان ماه های اول با این اخبار روبرو شده است. شایعه هایی که از شبکه های اجتماعی شروع شده و در رسانه ها منتشر می شوند و این روزها به اوج خود رسیده اند.
سرافراز از میان شایعه ها رئیس شد

 شایعات این روزهای رسانه ها درباره ریاست رسانه ملی، شباهت زیادی به  یک سال پایانی دوره ریاست  عزت الله ضرغامی بر صداوسیما دارد. زمانی که زمزمه های رفتن ضرغامی و گزینه های احتمالی جایگزینی وی مطرح شد. ضرغامی بعد از دو دوره 5 ساله ریاست بر صداوسیما کم کم آماده رفتن می شد و گروه های سیاسی و رسانه ها  به دنبال شخص جایزین وی بودند. سوالی آن روزها این بود که «چه کسی جانشین ضرغامی می شود؟» در گمانه زنی ها اسامی «عبدالرضا رحمانی فضلی»،«محمد حسین صفار هرندی»، «غلامعلی حداد عادل»، « محمدرضا مخبر دزفولی» و «علی دارابی» معاون سابق سیما جزو گزینه هایی بودند که نام شان در گمانه ها بیشتر به چشم می آمد و هر کدام از این اسامی حمایت جناح سیاسی را در پشت سر خود داشتند.

در کشاکش نام های اشخاص سیاسی بود که نام محمد سرافزار معاون برون مرزی سازمان صداوسیما نیز به عنوان گزینه جدید ریاست بر سازمان مطرح شد. روزنامه شرق در معرفی سرافراز نوشت: سرفراز مانند ضرغامی از درون خانواده صداوسیما و از بدنه این سازمان محسوب می شود. وی که به دوزبان انگلیسی و عربی تسلط دارد؛ نقشی اثرگذار در رسانه ای کردن مواضع نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین الملل داشته است. با وجود این هنوز هم رسانه ها گزینه های دیگر را کنار نگذاشته بودند و فقط نام سرافراز به این لیست اضافه شده بود.

در نهایت چند روز بعد از تکمیل 10 سال ریاست عزت الله ضرغامی بر صداوسیما، با حکم مقام معظم رهبری محمد سرافراز برای مدت 5 سال به ریاست سازمان صداوسیما منصوب شد.

رهبر انقلاب در حکم انتصاب سرافراز تاکید کردند: با پایان یافتن دوره‌ی مسئولیت جناب آقای مهندس سیّد عزت‌الله ضرغامی که با تلاش و کوششی خستگی‌ناپذیر و دلسوزانه و مبتکرانه همراه بود، جنابعالی را با توجه به صلاحیتهایی که بحمدالله از آن برخوردارید و با آگاهی از تجربه‌ طولانی مدیریتی‌تان در رسانه ملّی و آشنایی‌های گسترده‌تان با این مجموعه‌ی بزرگ و مهمّ برای یک دوره پنج‌ساله به ریاست سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران منصوب می‌کنم.

اولویت های سرافراز

محمد سرافراز رئیس سازمان صداوسیما در نخستین نشست مدیران صدا و سیما در دوره جدید با اشاره به انتظارات و نیازهای جامعه و مأموریت‌هایی که مقام معظم رهبری برای صدا و سیما ترسیم کرده‌اند، گفت: بازسازی ساختار رسانه ملی و بهینه سازی کارکردهای آن براساس وظایف محول شده در دستور کار قرار گرفته است.

بر این اساس سرافراز شروع به  تغییراتی در ساختار اداری سازمان داد، تعدیل نیروها و بازتعریف سازمانی باعث شد تا پست های مدیریت زیادی در صداوسیما حذف شود. وی همچنین سیاست انتقادی تند تری نسبت به دولت گرفت و به سرعت دولت را وادار به واکنش کرد. این انتقادها ادامه داشت و اعضای کابینه، نوبخت سخنگوی دولت در اظهار نظری درباره صداوسیما گفت: از ابتدای صبح که برخی برنامه‌های صداوسیما را نگاه می‌کنید، احساس می‌شود به دنبال نکات منفی می‌گردد تا آنها را پخش کند و ما نسبت به این موارد انتقاد داریم و مردم نیز این‌ها را می‌دانند.

در قبال این انتقادها  سرافراز هم متقابلا به انتقاد از دولت پرداخت. وی با اشاره به نقدهای دولتی ها نسبت صداوسیما گفت: نگاهی در بین برخی از دولتیان نسبت به صداوسیما وجود دارد که معتقدند باید آنقدر سطح توقع از صداوسیما بالا رود که این سازمان همیشه بدهکار جلوه داده شود تا دولت به وظایف قانونی خود در قبال رسانه ملی برای تأمین بودجه آن عمل نکند؛ لذا اهداف دولت و چنین اظهاراتی سیاسی بوده و واقعی نیست.

رابطه دولت با صداوسیمای تحت ریاست سرافراز هیچ وقت رابطه ای دوستانه نبوده و در این بین بودجه سازمان صداوسیما نقش اصلی را در دامن زدن به این دعوا داشته است.

سرافراز رفتنی است؟!

بعد از انتخابات مجلس شورای اسلامی، شایعه ای در شبکه های اجتماعی منتشر شد که در آن غلامعلی حداد عادل که زمانی از وی به عنوان گزینه  ریاست صداوسیما نام برده می شد بار دیگر به عنوان رئیس جدید سازمان معرفی شد. این شایعه تا حدی قوت گرفت که عضو شورای نظاتر بر صداوسیما نسبت به آن واکنش نشان داد. رمضان شجاعی کیاسری با رد استعفای سرافراز درباره ریاست حداد عادل بر صداوسیما گفت: آقای حداد همیشه به عنوان گزینه ریاست سازمان صداوسیما مطرح بوده است. خود ایشان هم پیش از ریاست آقای سرافراز می‌گفتند از اول پیروزی انقلاب وقتی ریاست سازمان صداوسیما جایش خالی می‌شود اولین گزینه مطرح من هستم.

امیر تاجیک مدیر شبکه مستند درواکنش به اخبار مرتبط با رفتن سرافراز یادداشتی را منتشر کرد و  نوشت: این شایعه برای اینان در حد آرزو باقی خواهد ماند و مادامی که شخص دکتر سرافراز منصوب رهبری باقی بمانند مسیر یکسال گذشته را با قدرت و جدیت ادامه خواهند داد و سازمان صداوسیما را به رسانه ای کاملا روشن و شفاف در مناسبات مالی و اداری تبدیل خواهند کرد.

کمی بعد از این شایعه که در اوایل اسفند ماه سال گذشته منتشر شد، شایعه دیگری در نوروز 95 به وجود آمد. این بار شایعه درباره خداحافظی سرافراز و استعفای وی بود. در متن شایعه آمده بود که سرافراز مدتی است در محل کارش حاضر نشده است.

سایت انتخاب اولین بار این سوم فروردین ماه خبری را منتشر کرد و نوشت: در شرایطی که ایام قبل از  نوروز پرکار ترین روزهای سازمان صداوسیما محسوب می شود، محمد سرافراز رییس این سازمان از اواسط اسفند ده روز  که در دفترش در سازمان حضور نیافت. این خبر در حالی منتشر شد که سرافراز در مراسم HD شدن شبکه مستند حضور یافته بود. و زمان این مراسم درست در همان روزهای ادعایی سایت انتخاب بود. این خبر واکنش تند روابط عمومی صداوسیما را در پی داشت. روابط عمومی صداوسیما با صدور اطلاعیه ای ضمن تهدید به شکایت از شایعه پراکنان علیه صداوسیما، تاکید کرد: واقعیت این است که رسانه های منتقد رسانه ملی که چندی پیش طرح آنها در ایجاد شایعه استعفای دکتر سرافراز با شکست مواجه شد این بار این شایعه را با سرتیتر تازه ای ارائه کرده اند تا با عملیات جنگ روانی – رسانه ای، استراتژی حذف را پیش برده و از طریق دامن زدن به انواع شایعات به زعم خویش به تضعیف رسانه ملی و مدیریت آن بپردازند.

اطلاعیه تند و تیز صداوسیما تقریبا برای حدود یک ماه و شاید کمی بیشتر باعث شد تا شایعه ها دربار کناره گیری سرافراز از ریاست بر صداوسیما خاموش شود. از چند روز گذشته اخبار ضد و نقیض درباره رفتن سرافراز باز هم به رسانه ها هجوم آورده اند. این بار شاعیه خداحافظی سرافزار از  صداوسیما به دلیل بیماری دیسک کمر  مطرح شد.

روزنامه بانی فیلم درباره این شایعه نوشت: گفته می شود خبر بیماری و دیسک کمر سرافراز نیز در بحث کناره گیری اش بی تاثیر نبوده، اما باید بحث بی پولی سازمان در این سال ها را جدی گرفت و منطقی دانست که سرافراز در این شرایط نمی تواند تاثیر آنچنانی بر کیفیت تولیدات داشته باشد. باید منتظر ماند و دید شایعات راهروی سازمان چه زمانی رنگ واقعیت به خود می گیرد. در ادامه این شایعه نام چهره هایی که احتمالا جانشین سرافراز  خواهند شد نیز مطرح شد. تابناک در گزارشی  با عنوان « یکی از این سه تن جایگزین سرافراز در رسانه ملی می‌شوند؟» نام حسن خجسته، معاون سابق سازمان صداوسیما در امور صدا، علی عسکری، معاون فنی سازمان صداوسیما در دوره عزت‌الله ضرغامی و حداد عادل را به عنوان گزینه های محتمل نامبرد.

بر اساس اخبار غیررسمی و شواهد موجود، ظاهرا رفتن محمد سرافراز از صداوسیما قطعی شده و گفته می‌شود در روزهای آینده این موضوع رسما اعلام خواهد شد. از "عبدالعلی علی عسکری" بعنوان جدی‌ترین گزینه برای ریاست صداوسیما نام برده می‌شود.
منبع:نسیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


پیروز
وقتی با یه برنامه کل حقوق صداوسیماییها قطع میشه میخوای رییس بتونه کارکنه این دولت تدبیر و کلیدبود نه تموم کارها رو قفل میکنه
سیاست درجه 1
راست میگه مثلا رنگ آرم بعضی از شبکه ها سفید شد خود آرم عوض شد برخی برنامه های مفید حذف شد
و این یک انقلاب در صدا و سیما بود !!!!!!!!!!!!!
اما چون فیلم جومونگ و سوسانو و دونگی و سه کله پوک و دهها فیلم هزار بار تکرار شده ...مهم هستند بازهم تکرار می شوند . جالب اینجاست برخی شبکه های یک فیلم را با نیم ساعت اختلاف باز پخش می کنند یعنی تکرار اندر تکرار ......
حتی فیلم طنز را از بس تکرار شده حال دیگه طنز نیست مثل روضه خوانی گریه ما را در می آور
reza
آخه شما چی میدونی از صداوسیمابرادر من.
خیلی تولیدات خوب داریم که صداوسیما بتونه پخش کنه؟برنامه سازهامون عرضه ندارن، ربطی به رییس نداره.
رسوایی آقا!!رسوایی بار اوردین.
هر که با دولت در افتاد ، با دستهای پنهان و آشکار از کارش ورافتاد
سیدرسول
Iran, Islamic Republic of
رسانه میلی سرافراز نشد...
حسن
Iran, Islamic Republic of
با تهیه و نمایش مستند فتنه 88 به سبک اقای سر افراز که در اون فرافکنی ، ماست مالی و انداختن تقصیر به گردن این و ان به جای محکومیت محکم فتنه گران و سران فتنه ، موج میزد یطوری که حتی فتنه گران نیز ذوق زده شدند ایشان از چشم بسیاری از حزب اللهی ها و بچه های ارزشی افتاد یاد مدیریت اقای ضرغامی با همه صفا و صداقت ، تدبیر و استواری به خیر یا علی
از چشم بی بصیرتها افتاد نه از چشم بچه حزب الهی ها. ایشان یکی از بی ادعاترین و مخلصترین نیروهای ارزشی عرصه فرهنگ هستند.
Iran, Islamic Republic of
سرافراز مدیر قابلی است امیدوارم صدا و سیما و به تبع آن از وجودش محروم نشوند.
انصافا در دوره آقای سرافراز برنامه های از کمیت و کیفیت بیشتری از دوره قبلی برخوردار شده است و بایستی بر اساس انصاف قضاوت کرد
کیفیت رو کار ندارم که سالهاست تو سیما چیزی به این نام نیست؛ ولی خداییش کمیت کجا زیاد شد؟؟همیشه لااقل هرشبکه یه سریال پخش میکرد، اما در حال حاضر جز شبکه یک که یک فیلم نازل پخش میکنه تمامی شبکه ها یا سریال ندارن یا سریال های قدیمی رو مثل دهه هفتاد که دائم در حال بازپخش سریال بودن، دارن تکرار میکنه
حسین
وقتی دولت دست تو جیبش نمی کنه و پولی نمیده، و صدا و سیما در تامین حقوق کارکنانش مونده، انتظار داری برن وفیلم بسازن؟
صبور
سلام علیکم . نمیدانم چرا در گیر شایعه . کم کاری شده ایم . تورا به خدا بیایید کار کنید و از این همه دودستهگی رها کنید خود را . مملکت در خیلی از زمینه ها قفل کرده . بیاییم با همدلی تلاش کنیم . تا مملکت را از این رکود سهمگین نجات دهید .
چرا مصالح مملت برای من و شما مهم نمی باشد .
لذا به هم امید دهیم . بگذارید مسئولین با آرامش کار خود را انجام دهند . هنوز فراموش نکرده ایم اول انقلاب که همه در کنار هم گذشت می کردند و تلاش آنها باعث پیروزی در خیلی از جبهه ها شد . موفق باشید
میترا
Iran, Islamic Republic of
سلام. همان بهتر که این آقا هرچه زودتر صدا و سیما را ترک کنند. زیرا در دوران ریاست ایشان بر صدا و سیما، واقعاً هیچ برنامه ای در این رسانه اجرا نشده است. برنامه ها و فیلم ها کاملاً بی محتوا هستند و مجریان و گویندگان واقعاً بی سواد هستند. فیلنامه سریالها بسیار ابتدایی و بی محتواست. به نظر می رسد که زودتر از اینها ایشان باید می رفتند. با تشکر
بالاخره وقتی دولت پول صداوسیما رو بلوکه کنه چون انتقاد کرده سرفراز که هیچ مرداک هم بیاد نمیتونه بدون پول یک سایت رو اداره کنه
دولت داره یکی یکی منتقدینش رو حذف میکنه تا از شکست در انتخابات 96 فرار کنه
Iran, Islamic Republic of
ولی مرداک میتونه.
محسن نامور صدیق
اگر به واقع عملکرد 18 ماهه دکتر سرافراز در بوته نقد قرار گیرد شاهد تحولاتی جسورانه و شجاعانه هستیم که دکتر سرافراز یک تنه اقدام به اجرای این تحولات نمود.
ایشان فارغ از برخی عملکردهای نامطلوبش در این ایام، حرکتی بسیار جسورانه در این سازمان انجام داد که کمتر مدیری جرات اجرای آن را داشت.
سرافراز با یک حرکت متهورانه مدیران چند شغله و پرمدعا در سازمان را کنار گذاشت و آنان را از دست اندازی های گستاخانه به بیت المال را ناکام گذاشت.
وی با کسانی مبارزه کرد که حتی خودروی زیر پای فرزندانشان، هزینه سفرهای کاری خارجی به همراه کلیه اعضای خانواده شان و ... از طریق صدا و سیما تامین میشد. جلوی بسیاری از ریخت و پاشهائی از بیت المال را گرفت که یقیناً وجود این ریخت و پاشها بحران سازمان را از این که اکنون هست را هم بیشتر میکرد.
نسبت به حذف بسیاری از شبکه های موازی که صرفاً جهت بزک ودوزک بود و مصداق آفتابه لگن چند دست و... بود، اقدام کارشناسانه ای انجام داد که بود یا نبود این شبکه ها هیچ تاثیری در جذب یا فرار مخاطبین نداشتند چرا که بسیاری از این شبکه ها ناشناخته بودند و مخاطبی حتی در حد یک شبکه تلویزیونی محلی هم نداشتند.
در خصوص کنترل منابع مالی سازمان اقدامات شایسته ای انجام داد و گرچه بحران سازمان را بطور کلی نتوانست رفع نماید اما اوضاع را از وضعیت قرمز و بحران آن ایام خارج نمود.
از دیگر دلایل کناره گیری دکتر سرافراز غیر از بحران مالی بحران دیگری مطرح است و آنهم فرار مخاطبین از صدا و سیما. در واقع علت ناکامی صدا و سیما در جذب مخاطب در جای دیگری نهفته است. با توجه به محدودیتهای موجود در سیاستهای اداره سازمان صدا و سیما و اعمال خط قرمزهای بیشمار که توسط قوانین ایران و شورای سیاستگذاری سازمان به این سازمان اعمال میشود، قرار گرفتن هر فرد دیگری در مسند ریاست سازمان نمیتواند مهاجرت متکثرانه مخاطبین به شبکه های فارسی زبان خارجی را بگیرد.
با توجه به اینکه ارتباطات بصورت فزاینده ای گسترش یافته و تکنولوژی های مدیا پیشرفته تر شده و براحتی در دسترس قرار میگیرد بنابراین محدود نمودن مخاطبان تلویزیون چه در ایران چه در دنیا امری ناممکن و درواقع منع نمودن مخاطبان از تماشای برنامه های شبکه های خارجی ساده انگارانه و در واقع پاک کردن صورت مسئله است.
کسی نمیتواند و در واقع حق ندارد هیچیک از مدیران سازمان صدا و سیما (چه مدیران سابق و چه مدیرانی که پس از این بر مسند قرار میگیرند) را متهم به فراری دادن مخاطبان به سمت رسانه های بیگانه نماید چرا که مشکل در درون سازمان و سیاستهائی هستند که بدون بازنگری و فقط با کمی اصلاحات هنوز در درون سازمان ساری و جاری میباشد.
شاید ایشان با دولت تدبیر و امید زاویه داشت اما دولت توان و یا اشتیاقی برای برکنار نمودن دکتر سرافراز نداشت و دولت تنها با مکانیسمهای بودجه ای در تقابل با سازمان بود.
آنچه که به واقعیت بحران های موجود در سازمان قرین تر است وجود مافیای قدرت در درون خود سازمان است که تعیین میکند سازمان چگونه مدیریت شود! و این امر تا زمانی که ریشه های منفعت طلبی و مافیا گونه برخی صاحب نفوذان در سازمان خشک نشده، وجود خواهد داشت.
شبکه ای مانند بی بی سی چگونه با پرسنلی بسیار کمتر از سازمان عریض و طویل صدا وسیمای ایران توانسته در دنیا قدرتمندانه ددر ذهن مخاطبان نفوذ پیدا نماید اما سازمان صدا و سیما با این وضعیت پر طمطراقش حتی در مرزهای داخلی هم بسختی میتواند رضایت مخاطبش را تامین نماید. دکتر سرافراز معتقد بود پالایش کیفی میتواند به نفع سازمان باشد بنابراین مبادرت به این کار کرد و بسیار هم موفق عمل کرد اما از آنجائیکه منافع بسیاری در خطر افتاده بود و صاحب نفوذهم بودند اجازه ندادند که تحولات بنیادی در سازمان صورت پذیرد.
این سازمان به عوض رشد و توسعه کیفی، تاکنون رشد کمی با چاشنی تورم داشته است و این امر هزینه مدیریت بر سازمانهای اینچنینی را بالا برده و در واقع اداره نمودن آنرا با مشکل مواجه مینماید.
هنوز مدیرانی ذی نفوذ در درون سازمان وجود دارند که صدا و سیما را یک نان دانی پر چرب یافته اند و بدون توجه به اینکه این سازمان از بیت المال ارتزاق مینماید و بدون توجه به این امر که چگونه باید در رضایت مخاطب و جامعه تلاش نمایند، سعی در تهیه آلاف و الوف از کیسه صدا و سیما دارند و تا زمانی که نگاه تحول گرایانه به سازمان تغییر نکند وضعیت سازمان صدا و سیما همچنان بدین منوال خواهد بود و...
خلاصه مطلب با فشار دولت دییس صدا و سیما استعفا داد! رئیس بعدی اگه پول میخواد باید فقط از دولت تعریف کنه!