دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۰

دردسر سونوی غیر متخصصین برای بیمار

پنجشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۵۶
کد مطلب: 489298
متخصص رادیولوژی گفت: سونوگرافی کاری تخصصی و سخت است و متخصصین دیگر نه از عهده آن بر می‌آیند و نه طبق قانون حق ورود به آن را دارند و برای حفظ سلامت مردم و تحقق اقتصاد مقاومتی باید حریم هر رشته حفظ شود.
به گزارش جهان، آقاجانی متخصص رادیولوژی در گفت‌و‌گو با فارس گفت: تجویز سونوگرافی توسط هر متخصصی و انجام آن در مطب شخصی خود، سبب فرآیند خود ارجاعی شده است، یعنی یک پزشک در آن واحد هم ویزیت و هم سونوگرافی و هم انجام عمل جراحی را انجام می‌دهد که در این فرآیند بحث ورود پزشک سوم و نظارت به‌طور کل حذف می‌شود.

وی افزود: خود ارجاعی علاوه بر تهدید سلامت افراد، هزینه‌های مالی سنگینی را بر بیمار، بیمه و بدنه دولت تحمیل می‌کند، وزارت بهداشت باید با این موضوع به‌صورت جدی برخورد کند و از وارد شدن متخصصین رشته‌های مختلف به حیطه هم جلوگیری کند.

آقاجانی سونوگرافی را کاری تخصصی و سخت دانست و گفت: متخصصین دیگر نه از عهده آن برمی‌آیند و نه قانوناٌ حق ورود به آن را دارند و برای حفظ سلامت مردم و ایجاد اقتصاد مقاومتی باید حریم هر رشته حفظ شود.

این متخصص رادیولوژی به ارائه پیشینه این موضوع پرداخت و گفت: حدود ده سال پیش با کمبود متخصصان رادیولوژیست علی‌الخصوص در مناطق محروم مواجه شدیم که برای رفع این کمبود، به متخصصان سایر رشته‌ها جواز سونوگرافی به‌شرط رعایت پنج بند داده شد؛ این متخصصین باید برای انجام سونوگرافی آموزش ببینند، تبلیغ سونوگرافی مطب خود را نکنند و تنها مریض‌های خود را ویزیت کرده و این کار به‌صورت رایگان و بدون وارد شدن در سربرگ انجام شود.

وی افزود: شرایط ذکرشده نه‌تنها هیچ‌کدام رعایت نشد بلکه این کار هم‌اکنون به‌صورت گسترده ادامه دارد تا جایی که به تقابل بین رادیولوژیست‌ها و متخصصین سایر رشته‌های پزشکی منجر شده است.

وی در خصوص طرح سلامت گفت: این‌یک طرح عظیم و دارای جوانب بسیاری است که باید نقاط مثبت آن یعنی عدالت بین‌رشته‌ای، سیستم توزیع، نظام ارجاع و... تقویت شود.

این متخصص رادیولوژی در پایان از شرکت نیافتن وزیر بهداشت در کنگره سالانه رادیولوژی انتقاد کرد و گفت: به دلایل مختلف بین رادیولوژیست‌ها و معاونین وزارت خانه و شخص وزیر تقابلی ایجادشده و این موضوع سبب شد ایشان از حضور در این کنگره خودداری کنند که جای تاسف دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *