يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۰

واکنش عرفا به حضورمیان مردم چیست؟

سه شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۴
کد مطلب: 488811
مرحوم حضرت آیت الله العظمی سید علی آقا قاضی از مشاهدات توحیدی یکی از علمای نجف خبر می‌دهد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، آیت الله سعادت پرور می‌فرمود: در زمان مرحوم آیت الحق و العرفان آقا سید علی قاضی، سیدی عارف و موحد به نام آقا سید دُرچه‌ای در نجف اقامت داشت؛ وی هر روز به ایوان بزرگ صحن امیرالمومنین(ع) می‌رفت و در حالی که عبایش را بر سر خود می‌کشید به مردم و رفت و آمدهای آن‌ها و حالاتشان نگاه می‌کرد. وقتی خبر او را به مرحوم آقا قاضی می‌دهند می‌فرماید: آن سیّد از دیدن اجتماع و ازدحام و شلوغی مردم، مشاهدات توحیدی دریافت می کند و به حقایق بزرگ و معارف الهی می‌رسد.

ناقل این مطلب در توضیح فرمودند: کسانی که اهل معرفت نیستند از خلوت و تنهایی بیزار و هراسانند و دوست دارند همیشه در میان مردم و جمعیت باشند، بر خلاف اهل سلوک که به خلوت و عزلت رغبت بسیار نشان می‌دهند، کسانی که به مرحله عالی سلوک معنوی برسند وقتی به میان جمعیت و مردم می‌رسند و میانشان اقامت می‌کنند از اجتماع و ازدحام آنها معارف و مشاهدات توحیدی دریافت می‌کنند.

کتاب اسوه عارفان – ص 162
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *