شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
آیت الله سبحانی:

مبارزه با مواد مخدر عبادت است

پنجشنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۲۹
کد مطلب: 487912
یکی از مراجع تقلید گفت: تلاش در راه مبارزه با مواد مخدر عملی عبادی است بنابراین باید با قصد الهی در این راه گام برداشت تا بتوان نتیجه مثبتی کسب کرد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، آیت الله العظمی جعفر سبحانی ظهر پنجشنبه در دیدار اعضای شورای مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه فعالیت این شورا جزو امر به معروف و نهی از منکر است، افزود: دو نوع منکر وجود دارد که یک نوع منکر در مال انسان ضرر می‌زند و یک منکر عقل انسان را ضایع می‌کند که بد‌ترین منکرهاست.
 
وی گفت: مواد مخدر عینا نوعی مواد الکلی است که ضرر به عقل جامعه می‌زند و در جامعه‌ای که در آن عقل افول کند نمی‌تواند به خوبی اداره شود و مستعمره سایر کشور‌ها شد.
 
این مفسر قرآن کریم عنوان کرد: وجود تعداد بالای قاچاقچی و مصرف کننده مواد مخدر نشان دهنده این است که علاوه بر مسئله اقتصادی، مسائل سیاسی نیز پشت قاچاق مواد مخدر در ایران قرار دارد که باید این امر مورد توجه ویژه قرار گیرد و اقدامات لازم در خصوص ریشه کنی این معضل اجتماعی انجام شود.
 
وی ادامه داد: زمانی که افغانستان تحت حاکمیت طالبان بود این قدر مواد مخدر گسترش نداشت و طبق آمار اکنون تولید مواد مخدر در این کشور چند برابر شده است در حالی که افغانستان کشوری اسلامی است اما آمریکا در آنجا حضور دارد و شاهد تولید مواد مخدر زیادی برای مصرف جهان در آن کشور هستیم.
 
آیت الله سبحانی بیان کرد: امام صادق(ع) در امر به معروف و نهی از منکر می‌فرمایند که این واجب الهی گاهی به صورت زبانی و لسانی است و گاهی باید توسط افرادی انجام شود که دارای قدرت هستند.
 
وی گفت: دولت و نیروی انتظامی پشتیبان شماست که این امر منجر به موفقیت شما خواهد شد زیرا مواد مخدر عقل و غیرت را می‌کشد بنابراین باید ریشه کن شود.
 
اعتیاد، غیرت و حماسه آفرینی را از بین می‌برد
 
این مرجع تقلید با بیان اینکه اعتیاد، غیرت و حماسه آفرینی را از بین می‌برد، افزود: وزارت آموزش و پرورش هم باید در امر پیشگیری فعال باشد که افراد ناآگاهانه به سمت اعتیاد نروند، باید در مدارس افرادی قوی مراقب باشند زیرا اگر فرد آلوده‌ای دیده شد فوری معالجه می‌شود.
 
وی گفت: عمل کردن در راه مبارزه با مواد مخدر عملی عبادی است بنابراین باید با قصد الهی در این راه گام برداشت تا بتوان نتیجه مثبتی کسب کرد.
 
آیت الله سبحانی افزود: تفتیش و تفحص در مبارزه با مواد مخدر اشکال ندارد و دخالت در اسرار نیست و برای حفظ آبروی جامعه هر نوع مسئله‌ای که نیاز به تفتیش داشته باشد از نظر شرع برای دست اندرکاران مبارزه با مواد مخدر مجاز است به شرطی که مظنونی وجود داشته باشد.
 
مواد مخدر سالانه ۱۰۰ هزار میلیارد ریال خسارت به کشور وارد می‌کند
 
در این جلسه علیرضا جزینی، قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور بیان کرد: در موضوع مواد مخدر سالانه ۱۰۰ هزار میلیارد ریال خسارت به کشور وارد می‌شود که برخی متوجه مردم و برخی متوجه دولت است.
 
وی گفت: در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر برنامه‌های خود را مبتنی بر سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب قرار داده‌ایم و پیشگیری، درمان، کاهش آسیب، مقابله و حمایت اجتماعی از معتادان بی‌بضاعت در دستور کار ما قرار دارد.
 
جزینی گفت: یکی از فعالیت‌های پیشگیرانه ما در حوزه مدرسه‌ها و محیط‌های آموزشی است و روحانیون و مبلغان دینی نقش اساسی در این زمینه دارند.
 
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: سال گذشته ۲۵۶ کارگاه آموزشی ویژه طلاب برگزار شد و امسال نیز شبکه تبلیغی مبارزه با مواد مخدر با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ایجاد شده است.
 
وی گفت: در ارتباط با فرآیند مبارزه با مواد مخدر نیازمند این هستیم که آحاد مردم مشارکت کنند که دراین راستا ۲ هزار و ۲۰۰ سازمان مردم نهاد در حوزه اقدام‌های پیشگیرانه تشکیل شده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *