دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۱

طرح کارت خرید کالا تنها یک مسکّن‌ است

چهارشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۸
کد مطلب: 486135
از اجرای طرح کارت اعتباری خرید کالا که به منظور حمایت از تولید کنندگان داخلی و ایجاد فضای رقابتی بین آنها از سوی شورای پول و اعتبار به تصویب رسید چندین ماه است که می گذرد و تنها بانک صادرات به تازگی در این زمینه اقدام کرده است این در حالی است که اقتصاددانان سال ۱۳۹۴ را سال رکود در کسب و کار بیان کردند، شرایطی که بعضا به دلیل فراوانی محصول و عدم پویایی در بازار به وجود آمده است با عملیاتی شدن این طرح تا حدودی می تواند اثربخش باشد.
به گزارش جهان به نقل از بانکداران ۲۴ (Banker)، رئیس اتحادیه لوازم خانگی در گفتگو با بانکداری الکترونیک در این خصوص گفت: دولت یک بسته حمایتی در قالب دو طرح برای تحریک تقاضای خودرو و لوازم خانگی مطرح کرد که بخش خودرویی اجرا اما بخش لوازم خانگی به طرح کارت اعتباری تبدیل شد.

محمد طحان پور افزود: این موضوع که سال گذشته سال دشواری برای اصناف و بازار بود درست است اما بنده معتقدم عدم خرید مردم به دلیل رکود و تورم نبود بلکه مردم به سمتی پیش رفتند که هر کالایی حتی مواد غذایی را بر حسب نیازی خریداری می کنند.

وی ادامه داد: همکاران ما در حوزه اقتصاد و لوازم خانگی در سال گذشته فروخته پشیمان بودند به همین دلیل دولت تصمیم گرفت در این زمینه حرکتی کند تا بخشی از انبارهای کارخانجات که بخشی از آن با خرید نکردن مردم به وجود آمده را خالی کنند.

وی یکی دیگر از دلایلی که منجر پدید آمدن رکود در کشور شد را صدور مجوز بدون برنامه برشمرد و بیان کرد: در گذشته به هر کسی که قصد داشت کالایی را تولید کند به صرف اینکه ایجاد اشتغال می کند مجوز داده شد بدون اینکه بازار هدف تعیین شود و برنامه ریزی و آینده نگری شده باشد و همین امر باعث شد که صنعت از بین برود به طوری که کماکان این قضیه ادامه دارد و همچنان شاهد آن هستیم.

وی ادامه داد: در صنعت لوازم خانگی این مسئله باعث خوشحالی نیست که 250 کارخانه تولید اجاق گاز و 100 کارخانه کلر و آبگرمکن یا در حدود 100 کارخانه یخچال سازی داشته باشیم و از صادرات آن بی بهره باشیم بلکه مانعی اساسی است که باید به آن توجه جدی شود.

طحان پور به استفاده از دانش و تکنولوژِ ی تاکید کرد و اظهار داشت: کالاهای بسیاری در کشور هستند که نیازی به تکنولوژی ندارند حتی تولید یخچال یا کولر آبی و گازی از کالاهایی هستند که نیاز به  دانش آنچنانی ندارد و فقط مونتاژ می شوند و توانستند مجوز تولید دریافت کنند.

وی گفت: زمانی این برای کشور مفید بود که درهای کشور بسته بود و در جنگ تحمیلی و بعد از آن در تحریم قرار داشتیم و هر کالایی که تولید می شد مردم می خریدند فقط به این دلیل که رقابت نبود و مردم حق انتخاب نداشتند اما به مرور زمان این درها باز و تحریم ها برداشته شد و مردم با کالاها جدید آشنا شدند.

این مسئول افزود: امروزه دنیا به سمت تکنولوژی پیش می رود و باید این را بپذیریم و همپای آن به جلو پیش رویم و تولید خود را در بخش هایی به کار گیریم که دانش خاص را می طلبد و نیاز به آموزش داشته باشد تا بتوان در سطح بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشیم .

وی بیان کرد: دولت برای کاهش مشکلات و آرامش در بازار، طرح حمایتی خود را مطرح کرد که با اشکال مواجه شد مبنی بر اینکه چرا طرح، خاص صنعت خودروسازی است و دیگر صنوف در آن جایی ندارد و در این مرحله بود که لوازم خانگی نیز در آن گنجاده شد از اینرو بانک ها یک وام ارزان قیمت در اختیار مردم گذاشتند تا مستقیم به تولید برگردد در حقیقت یک واسط بین تولید و دولت بود.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی گفت: البته با اجرای این طرح خیلی مخالفت کردیم چون اعتقادمان بر این است که این راه مناسبی نیست و مشکلات طرح را در جلساتی که برگزار شد بیان کردیم ولی نهایت نتیجه به اجرای طرح رسید.

طحان پور افزود: با اجرای طرح کارت های اعتباری خرید کالا لوازم خانگی، بانک ها موظف شدند وام 10 میلیون تومانی را با سود 12 درصد و در مدت 12 ماه تحویل نمایند که این خود مشکل ساز بود بنابراین به مرحله ای رسید که وام چهار برابر درآمد فردی که حقوقی معادل 5/1 میلیون تومان دارند در نطر گرفته شد و از 10 میلیون تومان به 6 میلیون کاهش یافت.

وی تصریح کرد: کالاهایی که در پورتال وزارت صنعت و معدن ذکر شده است شامل کالاهای ایرانی  و خارجی است و مردم حق انتخاب دارند و کالایی را می خرند که کیفیت داشته باشد و نمی توان به آنها چیزی را تحمیل کرد.

وی خاطر نشان کرد: این نکته را باید در نظر داشت پولی که دریافت می شود مستقیم باید به حساب تولید کننده برسد و دیگر واسطه ای نباشد چون در موارد دیگر دیده شده پیش فاکتور را از بانک ها می گرفتند و تنها چیزی که نمی خریدند کالای مورد نظر بوده است و یکی از مزایای این طرح این است که پول مستقیم به حساب تولیدکننده واریز می شود.

این مسئول گفت: کارت های اعتباری خرید کالا سه ماه اعتبار دارند و مردم فرصت دارند از لحاظ کیفیت و قیمت هم در سطح بازار و هم فروشگاه قیمت کالاها را بررسی کنند و با اطلاعات کامل کالای مورد نظرشان را بخرند.

وی به دلال بازی به عنوان یکی از معضلات بازار یادکرد و افزود: یکی از مشکلاتی که در گذشته شاهد بودیم دلال بازیهایی بود که بین افراد وجود داشت حتی در عرصه لوازم خانگی خانواده ای که دختر دم بخت داشتند جهیزیه می خریدند که سه سال بعد مراسم داشتند صرفا به این دلیل که سود بیشتری کنند و در منازل خود دپو می کردند اما امروزه به این شکل نیست مردم با توجه به نیازشان کالایی را می خرند .

طحان پور ادامه داد: طرح های مشابه دیگری داشتیم که از سوی دولت نبوده بلکه بانک ها، بنگاه های اقتصادی تشکیل دادند که کارت های اعتباری با بهره ای بالا در حدود 24 الی 32 اعطا می کنند که به دلیل بهره بالایی که دارند با استقبال خوبی مواجه نشد .

وی افزود: اگر صنعت را آزاد گذاشته و شعارها برداشته شود شرایط رقابت بین تولیدکنندگان فراهم می گردد و فاصله ای که از اختلاف قیمت شرکتی و قیمتی که در بازار در مورد یک کالا وجود دارد از بین می رود و این به نفع مصرف کننده خواهد بود.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی این طرح را با تمام مزایایش تنها یک مسکن دانست که اثری کوتاه مدت دارد و در این خصوص گفت : شاید اینگونه طرح ها در یک برهه زمانی مفید بوده وحرکت ایجاد کند ولی گذراست، در حال حاضر تولیدکنندگان و واردکنندگان با اعتبار بخشیدن به کالاهای خود و تخفیف دادن بازار را به روال سابق بر می گردانند و مردم می توانند قدرت خرید خود را بالا ببرند.

وی به بیان برنام های آتی اتحادیه لوازم خانگی پرداخت و گفت : یکی از اهداف اتحادیه در سال جدید جمع آوری کالاهایی که کارت گارنتی ندارند، است و سعی داریم کالایی عرضه شود که استانداردهای لازم را داشته  باشد و از تولید کنندگانی که در این زمینه تلاش می کنند حمایت خواهیم کرد .

طحان پور از دولت خواست به شعاری که می دهند پایبند باشند و اگر قرار است کالایی را به بخش خصوصی واگذار کند شرایط آن را ایجاد کند و در این زمینه اضافه کرد: بخش خصوص نیز این قابلیت را دارد که به دولت کمک کند و در چهت جلوگیری از قاچاق کالا ورود کند و این انتظار را نیز دارد که که دولت کارهایی که به این بخش مربوط می شود را در اختیار بگذارد و در مقابل پاسخ بخواهد .

وی ادامه داد: خوشبختانه در عرصه لوازم خانگی گرانی نداشتیم و دلیلی هم نداشته است ولی کسانی که شعار حمایت از تولید داخل می زنند و تظاهر می کنند باید پرده را کنار بزنند و واقعیت ها را ببینند و در این جهت مسئولان باید از خود شروع کنند تا همه مسائل حل شود چون یک طرفه نمی شود به صحنه رفت.

این مسئول تاکید کرد: مردم مشکلات فراوانی دارند و به سختی درآمدزایی می کنند و هدفمان این است که تولید یر پا بماند ولی اگر صادرات وجود نداشته باشد تولیدکننده ای نیز وجود نخواهد داشت و تولیدی بقا دارد که زمینه های رشد آن وجود داشته باشد در غیر این صورت امسال نشد سال دیگر جمع می شود .

وی اظهار داشت : در حال حاضر نمی توان گفت این طرح خوب است یا خیر ، مردم باید کارت ها را بگیرند و کالای مورد نیاز را بخرند در واقع مثل هندوانه در بسته است که باید شکافته شود البته باید خوشبین بود و این نگرانی را مردم از تولید نداشته باشند چون الان مانند گذشته نیست و تولیدات خدمات پس از فروش دارند.

طحان پور بیان کرد: به مردم توصیه می کنم کالای های ایرانی را از فروشگاه هایی که دارای پروانه کسب هستند خریداری کنند و اگر قصد خرید کالایی خارجی دارند حتما فروشنده را موظف کنند که در فاکتور ذکر کنند کالا ساخت کدام کشور و خدمات پس از فروش مربوط به کدام شرکت است .
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *