دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

اعتراف جالب نخست‌وزیرسابق‌قطر درباره ایران

سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۳
کد مطلب: 485948
نخست وزیر سابق قطر با اشاره به مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با قدرت های جهانی گفت :باید به یک چیز اعتراف کنم و آن این است که ایرانیان باهوش تر و صبورتر از ما بوده، و مذاکره کنندگان بسیار خوبی هستند.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، حمد بن جاسم آل ثانی، در گفت‌وگو با روزنامه فاينانشال تايمز انگلستان اظهار كرد: ببينيد ايرانيان چند سال با قدرت هاي جهانی به مذاكره نشستند؛ فكر می كنيد يك دولت عربی قادر است تا اين مدت مذاكره كند؟

وی در رابطه با روابط كشورهای شورای همكاری خليج فارس با ايالات متحده گفت: ما اعراب همانند يك شريك قابل اعتماد برای امريكا ظاهر نشديم. بايد روابط ممتازی با ايالات متحده داشته باشيم، اما اين كشور همانند گذشته به منطقه ما نمي آيد. به هيچ وجه توازنی در روابط اعراب و ايالات متحده وجود نداشته است. بطوری كه براي 30 سال قيمت نفت را در جهت مصالح آنان كنترل كرديم، اما در مقابل چه بدست آورديم؟

حمد بن جاسم افزود: زماني كه قيمت نفت در حال افت شديد بود، مي گفتند قيمت را كنترل كنيد و در زمان افزايش بهاي نفت ما را به انحصار متهم می ساختند و می گفتند حق چنين كاری را نداريد.

نخست وزير پيشين قطر در بخش ديگري از گفت و گوی خود در رابطه با اختلاف با عربستان در بازه اي زمانی بر سر مديريت مساله سوريه تصريح كرد: موضوعي را شايد براي نخستين بار می خواهم مطرح كنم؛ در سال 2012 زمانی كه درگير مساله سوريه شديم چراغ سبز به ما نشان داده شد تا اين موضوع را قطر مديريت كند، اما پس از آن تغييراتی در سياست های عربستان ايجاد شد و اين كشور نسبت به اين كه مي خواهد قطر در پشت صحنه باشد ما را مطلع نساخت. به همين جهت موضوع به اين شكل ادامه پيدا كرد كه ما در رقابت با آنها بوديم و اين درست نبود.

وی در ادامه مورد اين كه آيا در ليبي نيز چنين چيزي رخ داد كه قطر و امارات هريك از گروهی حمايت می كردند، گفت: در ليبی نيز آشپزهای زيادی بودند و به همين دليل غذا خراب شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *