سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

جزئیات دیدار روحانی با وزیرخارجه هند

يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۵۱
کد مطلب: 485596
رئیس جمهور تقویت روابط تهران و دهلی نو را به نفع منطقه دانست و گفت: ایران منبعی مطمئن برای تامین انرژی اقتصاد رو به توسعه هند است.
به گزارش جهان به نقل از مهر حجت‌الاسلام حسن روحانی عصر یکشنبه در دیدار خانم"سوشما سواراج " وزیر خارجه هند،  گفت: تاریخ گذشته روابط و قرابت فرهنگی دو کشور، پایه و اساس خوبی برای توسعه بیش از پیش روابط مشترک در همه حوزه های مورد علاقه است و توسعه این روابط دوجانبه به روابطی چندجانبه، به نفع منطقه است.
 
روحانی به توانمندی ها و امکانات دو کشور بزرگ ایران و هند اشاره کرد و اظهارداشت: تهران و دهلی نو منافع مشترک فراوانی دارند و می‌توانند ضمن توسعه راهبردی روابط اقتصادی، در حوزه سیاسی و موضوعات منطقه ای و  بین‌المللی نیز همکاری‌های گسترده‌ای داشته باشند.
 
رییس جمهور با تاکید بر اینکه سفرهای اخیر و آینده مقام های عالیرتبه دو کشور، نقش مهمی در توسعه همکاریها خواهد داشت، گفت: اقتصادهای ایران و هند مکمل یکدیگر هستند و ایران قادر است منبعی مطمئن در تامین انرژی مورد نیاز اقتصاد رو به توسعه  هند باشد.
 
روحانی به اشتراکات فرهنگی و پیشرفت علمی دو کشور اشاره کرد و افزود: ایران و هندوستان در عرصه های علمی و فناوری نیز پیشرفت های خوبی داشته اند و مناسب است همکاری های مشترکی را نیز در این حوزه آغاز کنند.
 
رییس جمهور ابراز امیدواری کرد که در جریان دیدار مسوولان عالی رتبه ایران و هند، دو کشور در عرصه موضوعات دوجانبه و منطقه ای و بویژه بحث تروریسم که منطقه با آن درگیر است، رایزنی ها و همکاری های خود را تقویت کنند.
 
وزیر خارجه هند نیز در این دیدار گفت: هندوستان خواهان توسعه و تقویت همکاری ها با جمهوری اسلامی ایران در تمام زمینه ها است.
 
خانم "سواراج " پیوند مستحکم ملت های ایران و هندوستان را عاملی مهم در گسترش و تعمیق همکاری های سیاسی و اقتصادی میان دو دولت برشمرد و گفت: هندوستان به عنوان یک اقتصاد نوظهور و نیازمند انرژی،  خواهان بنای رابطه ای مبتنی بر همگرایی با نتیجه برد – برد برای هر دو کشور است و این روابط باید فراتر از همکاری های تجاری تعریف شود.
 
وی همچنین با اشاره به زمینه های متنوع سرمایه گذاری و همکاری با ایران، گفت: هندوستان از طریق بندر چابهار می تواند به تمام منطقه آسیای میانه و قفقاز مرتبط شود و این نه تنها به نفع دو کشور بلکه به نفع منطقه است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *