دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

قطع امید روسها از بهبود روابط با ناتو

يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۶
کد مطلب: 484017
فرستاده روسیه در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو گفت: روابط روسیه و ناتو تا زمانی که این اتحاد نظامی سیاست مهار را در قبال مسکو ادامه دهد، بهبود نخواهد یافت.
به گزارش جهان، تسنیم به نقل از رویترز خبر داد، آلکساندر گروشکو فرستاده روسیه در سازمان ناتو روز شنبه در سخنانی تاکید کرد: نباید انتظار بهبود روابط دیپلماتیک بین روسیه و ناتو را در نشست ماه جاری داشت.

نشست شورای مشترک ناتو و روسیه قرار است برای نخستین بار از اواسط سال 2014 میلادی برگزار شود.

ناتو و روسیه در حالی قصد دارند نخستین نشست مشترک خود را در دو سال اخیر برگزار نمایند که بحران اوکراین فعالیت های شورای ناتو و روسیه را متوقف کرده است.

شورای ناتو و روسیه در سال 2002 میلادی تشکیل شد ولی پس از اقدام روسیه در الحاق کریمه به خاک خود در مارس 2014 میلادی، فعالیت این شورا به حالت تعلیق درآمد. هر دو طرف اکنون موافقت کرده اند تا مذاکراتی را در سطح سفیر در بروکسل طی دو هفته آینده برگزار کنند.

در حالی که اختلافات مسکو و بروکسل بر سر اوکراین همچنان ادامه دارد، برگزاری این نشست نشانگر تمایل دو طرف برای بهبود روابط خواهد بود و این نشست به جلوگیری از هرگونه درگیری نظامی احتمالی در منطقه کمک خواهد کرد.

گروشکو در ادامه افزود: تا زمانی که ناتو در سیاست مهار خود در قبال روسیه بازنگری نکند، نمی توان انتظار داشت همه چیز به حالت عادی بازگردد.

رهبران روسیه بارها آمریکا و متحدانش را متهم کرده اند که قصد دارند از طریق اجرای سیاست مهار روسیه، تسلط خود بر امور جهانی را حفظ کنند. سیاست مهار روسیه از طریق فشار نظامی، سیاسی و اقتصادی اجرا می شود.

گروشکو اظهار داشت: برگزاری نشست های بیشتر با ناتو بستگی به جمع بندی مسکو از نتایج نشست آوریل خواهد داشت. دستور جلسه تعیین شده برای نشست آوریل ناتو و روسیه شامل اجرای توافقنامه آتش بس در اوکراین موسوم به مینسک 2 ، فعالیت نظامی ناتو در افغانستان خواهد بود.

وی تاکید کرد: من انتظار ندارم که در این نشست به پیشرفتی دست یابیم. ولی امیدوار به برگزاری یک مذاکره زود درباره ریشه های اصلی بحران نه تنها در روابط روسیه و ناتو بلکه درباره ریشه اصلی عواملی که منجر به بدتر شدن امنیت منطقه و اروپا شده است، هستیم.

ناتو اعلام کرده است که این نشست با هدف حل و فصل درگیری های شرق اوکراین برگزار خواهد شد. از آوریل 2014 میلادی تاکنون بیش از 9 هزار نفر در این درگیری ها کشته شده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *