شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

کی روش دست به دامن ملانصرالدین !

سه شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۲۰
کد مطلب: 483104
سرمربی تیم ملی بعد از جلسه با کفاشیان بیانیه‌ای در فیسبوکش منتشر کرد. در بخشی از این بیانیه به حکایتی از ملانصرالدین اشاره شده است.
به گزارش ، نود نوشت : یکی از سوالاتی که بعد از انتشار این بیانیه مطرح شده، مفهوم ضرب المثل موجود در آن است. به نظر نمی‌رسد کی‌روش خودش این بیانیه را نوشته باشد مگر اینکه در این چند سال حسابی ادبیات فارسی خوانده باشد.

ملانصرالدین یک شخصیت مشهور ادبیات فارسی است که به بذله‌گویی و شوخ‌طبعی مشهور است. کی‌روش در بیانیه‌اش نوشته: "به آنهایی که تلاش می کنند با تفکری متفاوت مردم را فریب بدهند  شدیدا توصیه می کنم تا قصه ملانصرالدین و تعمیر سقف خانه اش را بخوانند".

حکایتی که کی‌روش به آن اشاره کرده این است:

"یک روز ملا نصر الدین برای تعمیر بام خانه خود مجبور شد، مصالح ساختمانی را بر پشت الاغ بگذارد و به بالای پشت بام ببرد. الاغ هم به سختی از پله ها بالا رفت . ملا مصالح ساختمانی را از دوش الاغ برداشت و سپس الاغ را بطرف پایین هدایت کرد.
ملا نمی دانست که خر از پله بالا می رود، ولی به هیچ وجه از پله پایین نمی آید. هر کاری کرد الاغ از پله پایین نیآمد. ملا الاغ را رها کرد و به خانه آمد که استراحت کند. در همین موقع دید الاغ دارد روی پشت بام بالا و پایین می پرد. وقتی که دوباره به پشت بام رفت، می خواست الاغ را آرام کند که دید الاغ به هیچ وجه آرام نمی شود. برگشت.
بعد از مدتی متوجه شد که سقف اتاق خراب شده و پاهای الاغ از سقف چوبی آویزان شده، و سرانجام الاغ از سقف به زمین افتاد و مرد!
ملا نصر الدین با خود گفت لعنت بر من که نمی دانستم اگر خر به جایگاه رفیع و بالایی برسد هم آنجا را خراب می کند و هم خودش را از بین می برد."
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *