دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

کارنامه دوومیدانی ایران در سال 94

پنجشنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۲:۰۷
کد مطلب: 481929
فدراسیون دوومیدانی ایران در سال 94 روزهای شلوغ و پرحاشیه‌ای را پشت سر گذاشت از کسب ورودی المپیک گرفته تا انتخابات فدراسیون.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، سال 93 برای دوومیدانی ایران با حاشیه به پایان رسید چرا که افشین داوری رییس فدراسیون در روزهای پایانی سال استعفا داد تا بعد از امروز و فردای وزارت ورزش 7 اردیبهشت 94 حسن طباطبایی به عنوان سرپرست این فدراسیون انتخاب شود.

اواخر فروردین ماه ورودی‌های المپیک اعلام شد و با توجه به آن همه می‌دانستند که با وضع موجود کار برای کسب سهمیه دشوار است.

بعد از رقابت‌های گزینشی تیم ملی به رقابت‌های قهرمانی آسیا اعزام شد. در این رقابت‌ها که به میزبانی چین برگزار شد تیم ایران با تنها دو مدال برنز در رده پانزدهم آسیا قرار گرفت. محمود صمیمی در پرتاب دیسک و رضا قاسمی در دوی 100 متر دو مدال ایران را در این رقابت‌هابه دست آوردند.

رقابت‌های نوجوانان قهرمانی آسیا هم اواسط اردیبهشت برگزار شد و تیم ملی ایران موفق به کسب دو مدال شد. سجاد زارع مدال طلای پرتاب دیسک و امینه کشیری مدال برنز پرتاب چکش را به دست آورد. پرتابگر دیسک ایران با این مدال جواز حضور در رقابت‌های قهرمانی جهانی در کلمبیا را به دست آورد اما فدراسیون موفق به اعزام او نشد.

تیرماه دوومیدانی‌کاران ایران به رقابت‌های جایزه بزرگ آسیا اعزام شدند. در پایان سه مرحله این رقابت‌ها تیم ملی 14 مدال به دست آورد. 5 طلا 3 نقره و 6 برنز ره آورد تیم ملی در این سه مرحله بود.

حضور در جام کازانف همیشه برای دوومیدانی ایران خوش یمن بوده است و این بار هم تیم ملی توانست در این رقابت‌ها چهار سهمیه کسب کند. در نخستین روز جام کازانف لیلا رجبی در پرتاب وزنه با رکورد 18 متر و 4 سانتی متر ورودی المپیک 2016 را کسب کرد تا اولین بانوی ایران باشد که سهمیه المپیک ریو را می‌گیرد.لیلا رجبی - پرتاب وزنهحسن تفتیان و رضا قاسمی در دوی 100 متر و محمد حسین ابارقی در 200 متر دیگر سهمیه‌های ایران را در جام کازانف کسب کردند.

4 سهمیه آن هم در زمان که فدراسیون دوومیدانی روزهای خوبی را سپری نمی‌کرد موفقیت بزرگی به شمار می‌آمد. این سهمیه‌ها همه را به کسب سهمیه‌های بیشتر امیدوار کرد هرچند که با گذشت حدود دوماه از این رقابت‌ها تست دوپینگ یکی از دونده‌های المپیکی مثبت اعلام شد تا او علاوه بر از دست دادن حضور در المپیک حضور در رقابت‌های جهانی چین را هم از دست بدهند.

احسان حدادی در مسابقه‌های قهرمانی کشور لوکزامبورگ و محمد جعفر مرادی هم در ماراتن دبی سهمیه رقابت های جهانی را کسب کردند.

در رقابت‌های جهانی حسن تفتیان فراتر از انتظارها ظاهر شد و با صعود به نیمه نهایی دوی 100 متر قهرمانی جهان نام خود را به عنوان اولین دونده ایرانی که به این مرحله صعود کرده ثبت کرد. دیگر دوومیدانی‌کاران ایران در این رقابت‌ها حضور موفقی نداشتند. احسان حدادی که امید کسب مدال بود با پرتاب 60.39 از صعود به فینال بازماند و در مجموع بیست و چهارم شد.احسان حدادی - دوومیدانیبعد از رقابت‌های جهانی مهم‌ترین اتفاق پیش روی جامعه دوومیدانی ایران انتخابات فدراسیون بود. 6 ماه از استعفای داوری از ریاست این فدراسیون می‌گذشت اما هم‌چنان دوومیدانی ایران رییس نداشت. 15 شهریور روزی بود در میان تعجب همه مجید کیهانی با وعده جذب اسپانسر به عنوان رییس فدراسیون انتخاب و موفق شد افرادی مانند حسین جلالی و مصطفی کریمی را پشت سربگذارد.

این پایان حواشی دوومیدانی ایران نبود و داستان رییس این فدراسیون ادامه داشت. حکم ریاست کیهانی از طرف وزارت صادر نمی‌شد و یک ماه طول کشید تا وزیر ورزش اجازه حضور کیهانی در فدراسیون دوومیدانی را صادر کند.

15 مهر حکم کیهانی صادر شد و او 18 مهر برای نخستین بار به فدراسیون رفت تا یک سال قبل از المپیک شرایط دوومیدانی ایران را بهبود ببخشد.

بعد از حضور کیهانی در فدراسیون همه منتظر یک اتفاق جدید در فدراسیون بودند اتفاقی که رخ نداد و به جای آن حواشی بیشتر از گذشته شد.

انتقادهای احسان مهاجر شجاعی و هم ‌چنین گلایه های لیلا رجبی و محمد جعفر مرادی از فدراسیون نشان از ادامه حاشیه‌های فدراسیون بود. لیلا رجبی از شرایط تمرینی خود انتقاد داشت و اعلام کرد که با این شرایط در المپیک شرکت نمی کند. مرادی هم به همین دلیل اعلام کرد که اگر شرایط ادامه دار باشد به خارج از ایران می‌رود. موضوعی که روزها مورد بحث بود و سرانجام هردو دونده ایران تمرین های خود را ادامه دادند.

هرچند اظهار نظرهای رییس فدراسیون در این باره جای تعجب داشت. کیهانی درباره محمد جعفر مرادی اعلام کرد که او در هیچ مسابقه‌ای به خط پایان نمی‌رسد و به همین دلیل نباید تا این حد تقاضای امکانات داشته باشد.

این اتفاق‌ها به پایان رسید اما هنوز کادر فدراسیون مشخص نشده بود. شروین اسبقیان، عباس فتحی، هاشم صیامی و فرامرز روستایی فر جزو نفراتی بودند که اسم‌شان برای سمت دبیری فدراسیون رسانه‌ای شد. مجید کیهانی اعلام کرد که عجله‌ای برای انتخاب کادر فدراسیون ندارد.

در یکی از اظهارنظر‌های سجادی معاون وزیر ورزش او اعلام کرد که رییس فدراسیون هیچ اسمی را برای انتخاب کادر به وزارت اعلام نکرده است. در حالی که رییس فدراسیون گفته بود که منتظر تایید اسامی از طرف وزارت ورزش است. موضوعی که در آخر هم مشخص نشد به چه شکل است.

در نهایت 18 اسفند حکم دبیری روستایی فر قهرمان پیشین دوی 800 متر آسیا صادر شد.

اواخر آذر ماه نیز فدراسیون جهانی دوومیدانی ورودی برخی رشته های دوومیدانی را تعدیل کرد تا احسان حدادی و محمد جعفر مرادی با همان رکوردهایی که ورودی جهانی گرفتند به المپیک بروند.

اواخر بهمن تیم ملی ایران با 18 دوومیدانی کار به رقابت‌های داخل سالن قهرمانی آسیا در قطر رفت. حسن تفتیان در این رقابت‌ها موفق شد با شکستن دوی 60 متر این رقابت‌ها مدال طلا را از آن خود کند و سال موفق خود را به این مدال به پایان برساند. با توجه به عملکرد تفتیان در سال 94 شاید بتوان او را برترین دوومیدانی‌کار ایران در این سال دانست.

حسن تفتیان و رضا قاسمی سهمیه رقابت‌های جهانی آمریکا را 7 ماه پیش به دست آورده بودند اما به دلیل تعلل در گرفتن ویزای آمریکا این دو دونده از حضور در این رقابت‌ها بازماندند.دوومیدانی - حسن تفتیان و رضا قاسمیدر رقابت‌های داخل سالن حسن تفتیان،‌ رضا قاسمی، سپیده توکلی، تیم 4 در 400 متر بانوان، مصطفی ابراهیمی، تیم 4 در 400 متر مردان موفق به کسب مدال شدند.

در سال 94 هم رکوردهای ملی زیادی شکسته شد. الناز کمپانی (دوی 60 و 100 متر با مانع)، سپیده توکلی (پنجگانه و هفتگانه)، فرزانه فصیحی (دوی 60 متر)، ایوب آرخی (پرتاب نیزه)، امینه کشیری (پرتاب چکش نوجوانان)، پریسا عرب (دوی 10 هزار متر)، فاطمه خیاطی (پرتاب دیسک) و محمدرضا وظیفه دوست (پرش ارتفاع) نفراتی بودند که در سال 94 موفق به شکستن رکورد ملی دوومیدانی ایران شدند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *