دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

رادیو ایران انتخاب اول مخاطب می‌شود

چهارشنبه ۴ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۲۷
کد مطلب: 481028
بهنام احمدپور مدیر رادیو ایران با اشاره به افق این شبکه بیان کرد که چشم‌انداز ما برای رادیو ایران این است که این شبکه تا ۲ یا ۳ سال دیگر انتخاب اول همه ایرانی ها در حوزه شنیداری باشد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، بهنام احمدپور مدیر رادیو ایران، بیان کرد: من قبول دارم که در بعضی از برنامه ها با تغییر نامشان تغییر چندانی در ساختار رخ نمی دهد. البته یک نکته وجود دارد و آن این است که بعضی از این اسامی به برند تبدیل نمی شوند.

وی ادامه داد: به طور مثال ما برنامه ای به نام «کافه هنر» داریم که وقتی مطرح شد خیلی زود جای خود را در میان مخاطبان باز کرد و مردم با آن ارتباط برقرار کردند اما هر اسمی به این زودی ارتباط برقرار نمی کند و این وظیفه ما است که این مساله را تشخیص داده و عناوین برنامه ها را جابه‌جا کنیم. این میان بعضی از برنامه ها مثل «کوی نشاط» و «خانه و خانواده» که به یک برند تبدیل شده اند، عنوان‌شان حفظ شده و ساختار درونی آنها تغییر می کند.

نمره بدی به خود نمی دهم

مدیر رادیو ایران درباره عملکرد این شبکه رادیویی در یکسال گذشته اظهار کرد: واقعیت این است که من با توجه به محدودیت هایی که در شبکه داشته ایم نمره بدی به خود نمی دهم. کار کردن در شبکه ایران بسیار سخت است و البته این سختی هم برای من بسیار لذت‌بخش است چراکه اگر شما در محیطی که از محدودیت هایی هم برخوردار است، کار کنید و به موفقیت برسید این موفقیت جذابیت بیشتری برای شما دارد.

احمدپور در مقایسه بین سال ۹۴ و ۹۳ توضیح داد: نظرسنجی های سازمان صدا و سیما نشان می دهد که ما در سال ۹۴ نسبت به سال گذشته عملکرد موفق تری داشته ایم. من نمی خواهم راجع به کار خود و مجموعه خود قضاوت کنم. با این حال نظرسنجی ها نشان داده است که در بعضی فصل‌ها مخاطبان رادیو کاهش پیدا کردند و این کاهش مخاطبان در رادیو ایران بسیار کم بوده است و شاید در حد یک یا دو دهم درصد بوده است و باز این در حالی است که در همان مقطع ما در کل کشور حدود یک درصد افزایش مخاطب داشته ایم. البته من به یک دوره اکتفا نمی کنم و عملکرد رادیو ایران حتما باید در یک روند طولانی بررسی شود و به طور مثال امسال را با یک یا چند سال قبل بررسی کنیم. با این حال با توجه به نتایجی که به دست آمده است از عملکرد مجموعه رضایت دارم.

وی درباره رویکرد رادیو ایران در سال آینده در حوزه برنامه های طنز عنوان کرد: ما در نوروز برنامه ای با عنوان «خنداخند» داریم که یک برنامه تامینی است و تکرار برنامه های طنز رادیو ایران است که مساله‌ای رایج در رادیو و تلویزیون های دنیا است چون برای ساخت برنامه ها هزینه شده است بنابراین بارها به پخش می رسند. برای این آیتم های طنز هم زحمت کشیده شده بود که تنها در یک مقطع پخش شده اند چون مخاطبان رادیو اکثرا در حال تردد هستند و به صورت گذری به برنامه ها گوش می کنند و آنها در ایام نوروزی روی آنتن بردیم.

مشورت گرفتن از پیشکسوت برنامه سازی رادیو و «صبح جمعه با شما»

مدیر رادیو ایران با اشاره به مشورت گرفتن از نویسندگان طنز در حوزه ساخت برنامه ها یادآور شد: طنزپرداز رادیویی با طنزپرداز مکتوب فرق می کنند با این حال ما با این افراد در ارتباط هستیم. هم اکنون مشاور ارشد سازندگان برنامه «رادیو جمعه»، آقای احمد شیشه‌گران است که راه اندازی «صبح جمعه با شما» را برعهده داشت. او اکنون بازنشسته شده است و دیگر کار برنامه‌سازی انجام نمی دهد و به نوعی به عنوان سرپرست تیم نویسندگان «رادیو جمعه» محسوب می‌شود زیرا همه متن های نویسندگان این برنامه را بررسی می کند و به برنامه مشورت می دهد. او حدود چندین سال است که به کار پژوهش و تحقیق مشغول است و به تیم این برنامه در خصوص متن، بازی و سایر المان‌ها مشورت می دهد.

احمدپور درباره شباهت نمایش های «رادیو جمعه» با «جمعه ایرانی» عنوان کرد: طبیعتا نمایش‌های رادیویی از آنجا که صوتی هستند شباهت‌هایی با یکدیگر پیدا می کنند و تنها ممکن است در جزئیاتی با یکدیگر تفاوت داشته باشند. مثلا در اینجا ممکن است لهجه ها تغییر پیدا کند.

رادیو ایران باید انتخاب اول همه ایرانی ها در حوزه شنیداری باشد

وی درباره افق این شبکه رادیویی در سال ۹۵ تصریح کرد: سعی ما بر این است که جدول پخش برنامه های خود را با همین ترتیب که پیش می رویم اصلاح و به روز کنیم. همچنین به تجربیات آن دسته از برنامه سازان جوان را که کم تجربه‌تر هستند، اضافه کنیم و آموزش را جدی‌تر بگیریم. کارگاه های متعددی را برگزار خواهیم کرد و سعی می کنیم روز به روز ظرفیت موجود در برنامه‌سازی را گسترده‌تر کنیم.

مدیر رادیو ایران با اشاره به تغییرات موجود در معاونت صدا عنوان کرد: با توجه به این تغییرات و چابک سازی هایی که امسال در رادیو به وجود آمد ما سعی کردیم از ظرفیت پیشکسوتان و بازنشستگان به عنوان مشاور استفاده کنیم که از جمله آنها بهره گرفتن از افرادی چون آقای شیشه‌گران است. همچنین در نظر داریم همکاران دیگر پیشکسوت را در کنار جوانان بیاوریم تا بتوانند از تجربیات آنها استفاده کنند. با این ترتیبی که پیش رویم من افق خوبی را برای رادیو ایران پیش بینی می کنم.

احمدپور در پایان گفت: چشم‌انداز ما برای رادیو ایران این است که این شبکه رادیویی انتخاب اول همه ایرانی ها در حوزه شنیداری باشد. یعنی وقتی قرار است به یک رسانه شنیداری مراجعه کنند، اولین انتخاب آنها رادیو ایران باشد که امیدوارم ظرف یک پروسه ۲ تا ۳ ساله به این نقطه برسیم.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *