شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 11 May 2024
 
۳
۱۸
ناهمسویی ادعا و عملکرد؛

تناقضی که اصلاح‌طلبان در برابر آن سکوت کرده‌اند

چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۴۸
کد مطلب: 476014
برای پذیرش انتقادات مدافعان دولت از مجلس نهم باید همراهی های پررنگ قوه مقننه با قوه مجریه از رای کم‌نظیر به وزرا در ابتدای کار دولت یازدهم تا عدم رای به استیضاح وزرای راه و آموزش و پرورش و نیز هماهنگی نزدیک با دولت در ماجرای برجام را نادیده بگیریم، بایدی که باورش سخت است.
تناقضی که اصلاح‌طلبان در برابر آن سکوت کرده‌اند
گروه سیاست جهان نيوز ـ ابراهیم رضایی: «مجلس نهم در برابر فساد سکوت کرد»، «مجلسی می خواهیم که در برابر تاراج اموال عمومی سکوت نکند»، «مجلسی نمی خواهیم که علیه همه کشور شعار دهد»، «اختلاس‌ها زمانی که چشم مجلس کور شد رخ داده است» و...

اینها نمونه هایی از اظهارات اصلاح طلبان و حامیان دولت در روزها و هفته های اخیر علیه مجلس نهم بوده است. نگاهی گذار به اهم مواضع دولتی‌ها و اصلاح طلبان نشان می دهد از دیدگاه ایشان مجلس نهم مجلس مورد نظر و تایید آنها نبوده و اصولا این گروه تلاش دارد تا با استمرار خط نقد مجلس نهم، کرسی های مجلس دهم را از آن خود کند. حجم انتقادات و اعتراضات از مجلس فعلی به حدی است که از منظر این طیف نه تنها هیچ نکته مثبتی در عملکرد مجلس نهم دیده نمی شود بلکه این مجلس در همه حوزه ها از سیاسی و اقتصادی گرفته تا هسته ای و زنان و اجتماعی و... نیز عملکرد غیرقابل دفاعی دارد.

اگر فرض بگیریم که همه گفته ها و نوشته های دوقلوی حامیان دولت و اصلاح طلبان صحیح باشد و هیچ نقطه مثبتی در تاریخ مجلس نهم وجود نداشته باشد یا این مجلس ناموفق بوده باشد و در نتیجه ایشان عزم خود را برای اصلاح خانه ملت جزم کرده باشند، آن وقت جای یک سئوال اساسی باقی می ماند که به نظر می رسد تا کنون بی پاسخ مانده و با سکوت معنادار منتقدان مجلس فعلی روبرو شده است: اگر مجلس نهم مظهر همه بی تدبیری ها و فسادها و ناکارآمدی هاست چرا رییس فراکسیون اکثریت این مجلس در فهرست اصلاح طلبان و حامیان دولت قرار دارد و چرا نام رییس این مجلس در صدر فهرست حضرات در قم قرار گرفته است؟!

قاعدتاً منظور منتقدان مجلس نهم از این مجلس، اکثریت نمایندگان قوه مقننه در دوره نهم است و الا اقلیت مجلس که زور و توانی برای تاثیرگذاری بر اقدامات و برنامه ها ندارد. همان گونه که کسی نمی تواند نمایندگان اقلیت مجلس ششم را مسئول اشکالات و اشتباهات آن مجلس بداند، نمی توان اقلیت مجلس نهم را هم مسئول اشکالات این مجلس دانست. انصاف بدهید که نمی توان عملکرد رییس مجلس و نیز رییس فراکسیون اکثریت مجلس (فراکسیون رهروان) را هم از کلّیت مجلس جدا کرد یعنی نمی توان ادعا کرد که عملکرد آقای دکتر علی لاریجانی به عنوان منتخب اکثریت نمایندگان مجلس و دکتر کاظم جلالی به عنوان رییس فراکسیونی که اکثر نمایندگان –حتی نمایندگان اصلاح طلب- در آن عضو هستند جدای از سایر نمایندگان مجلس است و تفکر این دو متفاوت از قاطبه نمایندگان است چرا که اگر چنین بود بر این مصادر قرار نمی گرفتند بنابراین جای این سئوال باقی است که چرا منتقدان و معترضان مجلس نهم نام کسانی را در فهرست خود گنجانده اند -و در قبال آن مجبور به حذف برخی دیگر از همفکران خود شده اند- که دست‌کم بخش مهم خط مشی، برنامه ها و جهت‌گیری‌های اساسی مجلس فعلی به تشخیص آنها بوده است. آیا می توان مجلس نهم را بدون اصلاح راس و بدون کم و زیاد اکثریت آن اصلاح کرد؟ اگر –از نظر ایشان- مجلس مسبب همه مشکلات است، آیا دامن روسای آن از اتهامات بری است؟

برای پذیرش انتقادات مدافعان دولت از مجلس نهم باید همراهی های پررنگ قوه مقننه با قوه مجریه از رای کم‌نظیر به وزرا در ابتدای کار دولت یازدهم تا عدم رای به استیضاح وزرای راه و آموزش و پرورش و نیز هماهنگی نزدیک با دولت در ماجرای برجام را نادیده بگیریم، بایدی که باورش سخت است.

به نظر می رسد که هیاهوی اخیر حامیان دولت و اصلاح طلبان در حمله به مجلس نهم بیش از آنکه ریشه در واقعیت داشته باشد، برای انحراف افکار عمومی، فرار از پاسخگویی و پریدن از موضع دفاع به حمله است.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


بهادری
برای اصلاح طلبان واقعی و حامیان مردمی دولت سربلندی ایران مهم است، آنها مثل شما متحجر نیستند که همیشه یک معیار و مبنا داشته باشند بلکه هر چه علما و دانشمندان ساده زیست و شجاع و بی نظیری همچون آیت الله هاشمی رفسنجانی و سیدمحمد خ... بگویند برای آنها مبنا است و مثل اصولگرایان نیستند که همیشه یک حرف را تکرار کنند بلکه متناسب با نیاز روز جامعه و برای توسعه کشور و نیازهای جوانان معیار خود را عوض می کنند و همیشه سعی میکنند هر چیزی که مورد توجه جوانها است را براورده کنند. در این مورد هم چون سران اصلاحات و دولت آقای جلالی را در لیست گذاشته اند همه هشت میلیون تهرانی قطعا به جلالی رای خواهند داد. ما کار نداریم که جلالی قبلا درباره حصر چه گفته بلکه چون خانواده آقای هاشمی به او رای می دهند ما هم رای خواهیم داد و شما را شکست میدهیم
Iran, Islamic Republic of
عجب استدلال آبکی. به حزب باد خوش آمدید آفتاب پرست عزیز
United Kingdom
تو معیارت اینه که خانواده هاشمی می خواهد رای بدهد به آنان رای می دهی یعنی هیچ استقلال فکری نداری و خودت شدیدا متحجر هستی اما نمی دانی هاشمی اگر می تواند فرزندانش را تربیت کند
اقای هاشمی و ساده زیستی؟ داریم همچین چیزی؟!!
بد نیست آدم یه ذره هم خودش فکر کنه !
اومدیم و خانواده آقای هاشمی گفتن خودتو بنداز تو چاه ، میندازی ؟؟
خانواده ای که توش فائزه هست که 88 اومد علیه همین مردمی که میگی حرکت کرد
خانواده ای که مادرشون هنوز انتخابات تموم نشده گفت بریزین تو خیابونا (به فرض تقلب آیا لشکر کشی خیابانی صحیح است ؟)
خانواده ای که مهدیشون کلی ضرر زده به این مملکت و ...
خوبه آدم خودشم یه ذره فکر کنه !!
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
ابله يعني كساني كه سرمايه هاي ميلياردي دارند و ماشين خود، همسر، عروس و فرزندانشان بنز هست ساده زيستند؟؟؟؟؟
عباسی
هر چی آقایان هاشمی و خ... و سیدحسن بگویند همان را انجام میدهیم ولو بگویند به بی بی سی رای دهید
United Kingdom
یعنی نمود و برشی از پیشرفته ترین و توسعه یافته ترین تفکرات پایگاه اجتماعی هاشمی و ...
حتی ولو بگویند در کشور اغتشاش کنید کی به کیه اصن ها؟؟ کسی که عزت کشورش رو این جور به باد میده تکلیفش معلومه
Iran, Islamic Republic of
آقایان هاشمی و خ... و سیدحسن میگویند به اسلام و سربلندی ایران رای دهید
Iran, Islamic Republic of
درود بر اصلاحات که چتر خود را گسترده کرده است
حمید
عباسی عزیز! خداوکیلی نظر هم کیش و مسلک خودت، آقای بهادری رو یه نگاه بکن؛ اینطوری که شما از این افراد نام بردید که در هر شرایط از ایشان تبعیت محض میکنید، تحجری نیست که جناب بهادری، رقیب را به گرفتار بودن به آن محکوم میکند!!!!؟ تناقض گویی و پوشالی سخن گفتن تا کجا!!!؟؟؟
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا اشكال ما به شما همين است.براي شما اصلا اهميتي ندارد كه اين آقايان چه مي گويند و در چه خطي حركت مي كنند.
آيه اهدناالصراط المستقيم به چه معني است؟؟؟؟صراط مستقيم چيست؟؟؟
سعادتی
هاشمی رفسنجانی و ساده زیستی . . . .؟ خخخخخخخخخخخ
خدا با ...محشورت کنه
محسن
Iran, Islamic Republic of
اینها نتایج مسامحه مجلس با این دولت است و رای اعتماد دادن به کسانی که در فسادهای عمده کشور دست دارند مزدش را م دارند می گیرند
اصلاح طلب ها مرگ سیاسی خودشون رو کلید زدن...

وقتی سرلیستشون لاریجانیه.
سید
Iran, Islamic Republic of
اصلاحات پیشرفته - مجلس شایسته