دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

بی‌اعتنایی دولت به حمل‌ونقل عمومی

دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۷
کد مطلب: 474295
یک نماینده مجلس شورای اسلامی از عدم پرداخت سهم ۸۲ درصدی دولت در خرید اتوبوس خبر داد.
به گزارش جهان، سیدمهدی هاشمی در گفتگو با مهر، درباره راهكارهاي کاهش آلودگی هوا و ترافیک تهران در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: اگر به فکر ترافیک شهری، آلودگی هوا و تلف نشدن وقت مردم هستیم، اگر مصرف بی رویه سوخت و ضرورت صرفه جویی در مصرف برای ما اهمیت دارد و می خواهیم از هدر رفت منابع کشورمان پیشگیری کنیم باید توجه ویژه ای به حمل و نقل اعم از ریلی، تاکسیرانی و اتوبوسرانی داشته باشیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر ارزانترین نوع حمل و نقل ما اتوبوسرانی است که با دسترسی های زیاد، طیف قابل توجهی از مردم این مدل حمل و نقل را انتخاب کرده اند این در حالی است که علیرغم افزایش بیشتر استفاده مردم از حمل و نقل عمومی، متاسفانه مدتی است نه تنها اتوبوس های جدیدی وارد ناوگان اتوبوسرانی تهران تزریق نشده بلکه منابع مورد نیاز همچنان در اختیار قرار نگرفته است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت موظف است به ازای هر اتوبوسی که وارد ایران می شود ۸۲ و نیم درصد از آن را بپردازد، اظهار داشت: در کنار این رقم پرداختی از سوی دولت، شهرداری هم موظف است مبلغ ۱۷ و نیم درصد از این سهم را پرداخت کند. الان مدتهاست که سهم دولت پرداخت نشده و با توجه به کاهش شدید سطح درآمدی شهرداری ها، آنها امکان این را ندارند که مبالغ را پرداخت کنند.

هاشمی تاکید کرد: حتی زمانی که مبلغ ۸۲ و نیم درصد از سوی دولت پرداخت می شد، شهرداری ها در تامین ۱۷ و نیم درصد مشکل داشتند چه برسد به اینکه دولت مدتهاست این مبلغ را نمي تواند پرداخت كند.

وی گفت: این امر موجب عدم توسعه ناوگان و نیرو است و باعث آلودگی بیشتر هوا، ترافیک ناهنجار همچنین رفاه کمتر برای مردم می شود. امیدوارم مسئولان دولتی و مدیریت شهری با توجه جدی نسبت به این موضوع، آن را مورد حمایت و پشتیبانی لازم قرار دهند و خدمات بهتری را به شهروندان اعطا کنند.

هاشمی درباره لزوم حمایت از تولید داخل در اتوبوسرانی تهران خاطرنشان کرد: زمانی در کشور تنها سه کارخانه تولید اتوبوس داشتیم ولی الان تعداد کارخانجات به ۹ رسیده است که باید حمایت لازم را دریافت کنند تا تولید داخلی، اشتغال زایی و قیمت مناسب برای ناوگان مورد نیاز ادامه داشته باشد. انتظار این است که با پشتیبانی از تولید داخل، به نحو بهتری بتوان ناوگان اتوبوسرانی تهران را حمایت کرد و اگر منابع خرید حمایت شود حمایت از تولید داخل هم انجام می گیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *