سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۰

تشریح جزئیات تبادل زندانی با آمریکا

دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۲
کد مطلب: 474236
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: گفت‌وگوهای مربوط به مبادله زندانیان آمریکایی توسط نهادی که مشخص شده بود انجام شد و نظارت آن نیز با شورای عالی امنیت ملی بود.
به گزارش جهان به نقل از فارس، حسین جابری‌انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست خبری امروز (دوشنبه) با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره اختلاف بر سر گروه‌های تروریستی در سوریه گفت: از ابتدا بارها تاکید کردیم که یکی از مسائل اساسی در مسیر نشست‌های وین که اخیرا در مونیخ نیز برگزار شد، مسئله مشخص شدن گروه‌های تروریستی در سوریه و معارضه است. مفهوم محوری در نشست‌های وین گفت‌وگوهای سوری - سوری است و تعیین اینکه کدام گروه‌های سیاسی و کدام گروه‌های تروریستی هستند از محوری‌ترین مسائل نشست وین است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با ذکر این نکته که  از ابتدا بر سر برخی گروه‌های تروریستی اجماع بوده که در اسناد شورای امنیت هم تصریح شده که داعش و القاعده و شاخه آن در سوریه یعنی جبهه النصره است، تصریح کرد: اما در رابطه با شمول گروه‌های تروریستی دیگر اختلاف نظرهایی هست که همچنان در مسیر رایزنی قرار دارد. سرنوشت و موفقیت بخش مهمی از بحران کنونی سوریه بسته به توافق اجماعی در خصوص مسائل موجود دارد.

جابری انصاری در خصوص ورود پناهجویان ایرانی به بلژیک نیز گفت: از ابتدایی که این موضوع مطرح شد وزارت امور خارجه آن را در دستور کار خود قرار داده است. اگر به هر دلیلی اتباعی از جمهوری اسلامی در مسیر مسئله پناهندگی قرار گیرد، نمایندگان ایران در خارج تلاش می‌کنند در رایزنی با کشورهای مربوطه زمینه‌هایی را فراهم کنند که بازگشت افرادی که مایل هستند تسهیل شود و این مسئله هم در همین چارچوب در حال پیگیری است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص به حاشیه رفتن مسئله فلسطین و لبنان و نیز رایزنی ایران و فرانسه برای حل مسئله ریاست جمهوری لبنان اظهار داشت: متاسفانه تعداد و عمق درگیری‌ها و رویارویی‌های منطقه مسئله فلسطین را تا حدی تحت الشعاع قرار داده و به همین دلیل جمهوری اسلامی همواره در رایزنی‌های خود بر این مسئله تاکید کرده که ضروری است دولت‌های اسلامی با تمرکز بر مسئله محوری و اساسی جهان اسلام که اشغال فلسطین است و خطر تهدیدات رژیم صهیونیستی که به سیاست مبتنی بر اشغال و تروریسم دولتی خود ادامه می‌دهد رجوع کنند و عملا اجازه اینکه رژیم صهیونیستی از وضعیت جاری در منطقه منفعت ببرد را فراهم نکنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرد که با مشارکت کشورهای منطقه زمینه بازگشت مجدد جهان اسلام به مسئله اصلی یعنی اشغال فلسطین و رژیم صهیونیستی فراهم شود.

جابری‌انصاری در خصوص موضوع ریاست جمهوری لبنان نیز اظهار داشت: این یک موضوع داخلی است که می‌بایست توافق بین مسیحیان و جریان‌های سیاسی لبنان برای تسهیل این روند فراهم شود. جمهوری اسلامی هرگونه توافق ملی را تائید و تسهیل خواهد کرد، اما تصمیم گیری اصلی با ملت لبنان و گروه‌های سیاسی آن کشور است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص هیأت عالی نظارت بر برجام و تشکیل جلسات آن نیز گفت: این هیات تشکیل شده و در تمامی مراحل اجرا نشست‌های خود را به صورت مرتب داشته است و تمام تصمیمات را اتخاذ کرده و خواهد کرد که مسیر اجرا را دنبال می‌کند. نشست‌های هیأت برگزار شده، اما سازوکار اطلاع رسانی توسط خود هیأت و شورای عالی امنیت ملی باید اعلام شود.

وی در خصوص اظهارات شمخانی درباره آزادی زندانیان آمریکایی و پیام جمهوری خواهان به ایران برای تغییر در این روند نیز گفت: گفت‌وگوهای مربوط به مبادله به لحاظ اجرایی توسط نهادی که مشخص شده بود انجام و نظارت بر آن نیز توسط شورای عالی امنیت ملی بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر وزیر خارجه ترکیه به ایران و نیز مداخله نظامی ترکیه در سوریه اظهار داشت: اراده مشترکی از سوی ایران و ترکیه برای تمرکز بر موارد مشترک و مهار و مدیریت اختلافات موجود بین دو کشور به ویژه در مسائل منطقه‌ای و بحران سوریه وجود دارد.

جابری‌انصاری ادامه داد: سفر معاون وزیر امور خارجه ایران هم در همین چارچوب بود و براساس توافق دو کشور در 6 ماهه نخست سال مجموعه‌ای از تبادل هیأت‌ها در دستور کار است که امیدواریم مسائل اختلافی با سیاست هوشمندانه دو کشور مرتفع شود.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره مشخص شدن حافظ منافع برای بحرین و سودان نیز گفت: تا این لحظه کشوری مشخص نشده و اگر حسب مورد نیاز باشد این موضوع دنبال خواهد شد. اگر این نیاز مشترک و توافق باشد سازوکار مرسومی است که دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: بین ایران و هر کشوری هم اگر چنین نیازی باشد تصمیم گیری خواهد شد.

جابری‌انصاری درباره اظهارات مدودف نخست‌وزیر روسیه درباره جنگ جهانی سوم نیز گفت: اظهارات آقای مدودف روشن است. آنچه مشخص است پیچیده بودن بحران سوریه و تداخل بحران‌ها به نحوی است که ایجاد هرگونه بحران جدید می‌تواند تبعات غیر قابل کنترلی را به همراه داشته باشد.

وی افزود: متاسفانه عربستان سیاستی را در سال‌های اخیر دنبال کرده که مبتنی بر تشدید بحران‌ها و تنش آفرینی بوده و از تسلیحات زیادی که از کشورهای مختلف از جمله کشورهای اروپایی دریافت کرده برای تشدید بحران‌ها از جمله بحران یمن استفاده کرده است. نسل سوزی در یمن و استفاده غیر مستقیم گسترده از گروه‌های تروریستی در کشورهای مختلف در حال انجام است که این موضوع، مبارزه با تروریسم را ضروری کرده که منبع تنش آفرینی مهار شود تا امکان موفقیت مبارزه علیه تروریسم فراهم شود که در افکار عمومی اروپا هم شکل گرفته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *