دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

شکست پروژه «علامه‌سازی» برای خبرگان

چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۱۷
کد مطلب: 470435
با مشخص شدن نتیجه بررسی داوطلبان انتخابات خبرگان رهبری از سوی شورای نگهبان، پروژه «علامه سازی» افرادی که قصد داشتند با فشار بر شورای نگهبان و عدم شرکت در امتحان، تائیدیه علمی خود را بگیرند، شکست خورد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، با رصد کانال‌های تلگرامی که این روزها بازارشان داغ شده، می‌توان بسیاری از اخبار را سریعتر و بدون پرده از رسانه‌های رسمی کشور دریافت کرد.

جذابیت اخبار تلگرامی موجب شد تا گزارشی روزانه از اخبار رسمی و غیررسمی منتشر شده در این گروه ها تهیه و به بررسی اخبار انتخاباتی کانال ها و گروه ها بپردازد.

* شکست پروژه «علامه سازی» برای انتخابات خبرگان

بعد از آنکه خبرهای تلگرام در مورد احراز صلاحیت ها از شب گذشته استمرار داشت، امروز با اعلام اسامی افراد احراز شده برای انتخابات خبرگان می توان دریافت که قصد بعضی از جریانات برای حاشیه سازی پیرامون خبرگان با شکست مواجه شد.

دیروز شاید بیشترین حجم پیام های انتخاباتی کانال ها و گروه های تلگرامی مربوط به موضوع تائید یا رد صلاحیت داوطلبان خبرگان بود؛ بعضی ها هم هر از چند گاهی یک پیام را بیش از 10 مرتبه از گروه های مختلف یک جناح خاص ارسال می کردند تا شعار «ما بیشماریم» را سر دهند.

با تایید و رد صلاحیت افراد ثبت نام کننده برای کاندیداهای انتخاباتی مشخص شد، آیت الله سازی ها و علامه سازی های قبل از انتخابات نتوانست نظر قانونی شورای نگهبان را تغییر دهد و در این فضا هیچ چیزی جز اجرای مُرقانون و مسئله مبارزه با رانت‌بازی، برای فقهای شورای نگهبان مهم نبود.

بر همین اساس حجت‌الاسلام صدیقی امام جمعه موقت تهران و یکی از قاضی‌های برجسته قوه قضاییه که سال‌ها در مسند مدیریت بخش‌های مختلف قوه‌قضاییه برعهده دارد پس از عدم احراز صلاحیت با نگاه تمکینی نسبت به قانون گفت: «کسانی که احراز صلاحیت‌‌ نشده‌اند اگر مؤمن هستند بگویند الهی رِضاً بِرضِائکَ»

از سوی دیگر صفحه اجتماعی سید حسن خمینی با اشاره به نتیجه رد صلاحیت خود خبر از صحبت با مردم در روزهای آتی می‌دهد.

از سمت دیگر حجت‌الاسلام امجد در پیامی به وی نسبت به احراز شدن توسط قاطبه مردم تبریک گفت! موضوعی که معلوم نیست با تکیه بر کدام نظرسنجی توسط ایشان بیان گردید و اساسا این سخنان برای حمایت از سید حسن خمینی در تمکین به قانون زده شده یا می خواهد وی را نسبت به مُرقانون به موضع‌گیری وادار کند.

باید دید وعده سید حسن خمینی برای موضوع سخن با مردم چگونه نمود پیدا می‌کند؛ اما امیدها و نوشته‌های گروه‌ها این را نشان می‌دهد، انتظارات از بیت امام تبعیت از قانون است.

*عصبانیت عارف از اصلاح طلبان!

عارف پس از آنکه مسئولیت شورای عالی اصلاح‌طلبان را عهده دار شد حتی توسط دیگر اصلاح طلبان همفکر خود با تردید جدی برای ریاست مجلس آتی مواجه شد؛ تا جایی که می توان گفت با ساز و کار کمیته «5+5+5» رسما عارف به حاشیه رفت تا سه ضلع هاشمی – روحانی – خاتمی برای اصلاح طلبان تصمیم گیری کند.

البته در این مسئله می‌توان حداقل فرضی را که در نظر گرفت نبود رهبری واحد بر خلاف ادعاهای اصلاح طلبان در این جریان فکری است.

از سوی دیگر کانال های خبری با انتشار خبری به ناراحتی عارف از لیست انتخاباتی این کمیته اشاره کردند و گفتند امکان دارد عارف با تهدید به استعفا می‌خواهد مانع از زیاده خواهی‌های حزب همراه دولت شود و نشان دهد قادر است سر لیست جریان اصلاحات در تهران باشد.

*وعده دهنده‌ها را بشناسید!

کانال‌های جریان اصولگرایی نیز با خط مشی تبیین جریان وعده‌های انتخاباتی و تبیین جایگاه قانونی نمایندگان این هشدار را دادند در شرایطی که وضع اقتصادی کشور دچار مشکلات فراوانی است و پس از 2 سال وعده برجام، مواظبت لازم باید توسط همه جامعه و نخبگان صورت پذیرد تا کاندیداهایی که قصد وعده‌های خلاف واقع را دارند از فرصت پیش رو استفاده نکند و وعده‌های غیرواقعی و حتی خلاف قانون ندهند.

در کنار این اصولگرایان نشان دادند برخلاف جریان مخالف از صحنه ائتلاف به یک گفتمان ائتلافی رسیدند و تشکیل شورا نه برای سهم خواهی که برای تهیه لیست اصلح است.

بعد از آنکه غفوری‌فرد از استعفا در صورت نبود در لیست اصولگرایان خبر داد، امروز نادران نیز سخن غفوری فرد را تایید کرد.

این حرکت نشان می‌دهد اصولگرایان کاملاً متحد و بر اساس یک گفتمان می‌خواهند در انتخابات ورود کنند و ورودشان نه تنها رقابتی نیست بلکه تکلیف گرایانه است؛ البته باید دید این مسیر تا کجا ادامه خواهد داد و جریانات مختلف اصولگرایی به این حرکت می پیوندند یا خیر؟

*وزیر دادگستری هم اعتراض کرد!

بعد از آنکه رئیس دولت یازدهم در مورد قانون‌گرایی شورای نگهبان اعتراضات خود را اعلام داشت، وزیر دادگستری نیز از شورای نگهبان خواست تا نسبت به رفع ابهامات پیش قدم باشد.

اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد بار معنایی این جمله وزیر برخلاف عنوان قانون گرایی است.

در شرایطی که همه انتظار دارند بعد از اعلام نتایج تایید صلاحیت‌ها نسبت به شورای نگهبان، همگی حق‌الناس شورا را بیشتر رعایت کنند شنیدن این جملات می‌تواند موجب تشکیک در اعتماد جامعه نسبت به انتخابات باشد.

موضوعی که به شدت رهبری نسبت به آن هشدار داد و امید است برگزار کنندگان انتخابات بیشتر از دیگران به این امر اهتمام داشته باشند.

*کمپین سازی های اجتماعی! پویش‌ها برای چه هدفی است؟

پس از آنکه پویش های مختلفی برای حضور بعضی از سیاسیون در انتخابات مجلس و حتی خبرگان رهبری شکل گرفت، گویا دوباره این پویش‌ها با رنگ‌و‌بوی خلاف قانون دوباره توسط عده‌ای با سناریوی تضعیف انتخابات و رد نظر شورای نگهبان به دنبال فضاسازی و ادراک سازی در افکار عمومی است.

پویشی که با عنوان «نه به تندروها تا حمایت از بیت امام» برای فشار به شورای نگهبان جهت تغییر نظر این شورا در مور احراز صلاحیت هاست.

امید است افرادی که در این کمپین‌های به ظاهر حمایتی مخاطب قرار می گیرند رسما از مواضع پشت پرده این کمپین‌ها اعلام برائت کنند تا نتوانند در مسیر انتخابات جریان ضد انقلاب، دیدگاه و نظر مردم را نسبت به سلامت انتخابات تغییر دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *