شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۸
۴۵
۷ نکته مسئول پرونده «فساد در فوتبال» درباره گزارش

واکنش مسئول پرونده «فساد در فوتبال» به تهدید فردوسی پور

سه شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۰۷
کد مطلب: 470212
نایب‌رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ۷ نکته درباره پرونده «فساد در فوتبال» برشمرد و از سانسور این گزارش در برنامه ۹۰ انتقاد کرد.
واکنش مسئول پرونده «فساد در فوتبال» به تهدید فردوسی پور
به گزارش جهان به نقل از فارس، حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و مسئول رسیدگی به پرونده فساد در فوتبال طی یادداشتی نوشت:

گزارش کمیسیون اصل نود درباره موضوع فساد در فوتبال بالاخره پس از حدود دو سال منتشر شد. برای تهیه این گزارش زحمات زیادی کشیده شد. تمام تلاش بنده و کارشناسان محترمی که برای تهیه این گزارش، کمیسیون را همراهی می کردند، ارائه گزارشی واقعی و منصفانه بود. برای همین در بخشی از گزارش با نگاه آسیب شناسانه حتی از مصوبات مجلس شورای اسلامی نیز انتقاد شده است.

در قسمت کوتاهی از این گزارش در بخش رسانه های زرد، به یکی از برنامه های فوتبالی سیما این چنین اشاره شده است:

«در کنار نشریات زرد ورزشی، یکی از برنامه های فوتبالی سیما نیز که مخاطبین بسیاری دارد، بر اساس گزارش های متعدد اهالی فوتبال و برخی شواهد و قرائن، نه تنها در افزایش ناهنجاری های این ورزش نقش فزاینده داشته است، بلکه برخی شائبه ها درباره نقش عوامل اصلی این برنامه، برای اتصال مربیان و بازیکنان خارجی به باشگاه های داخلی وجود دارد که موضوع قابل رسیدگی دقیق تر است.

بسیاری از اهالی فوتبال با ارائه مستندات و شواهد قابل اعتنا معتقدند که این برنامه با پرداختن به زشتی های فوتبال و دامن زدن به این موارد، تداوم می یابد. هر چند این برنامه، توانسته است در برابر برخی معضلات فوتبال هم نقش آفرینی کند اما در مجموع با بررسی عملکرد برنامه ای که حدود یک دهه قدمت دارد، به نظر می رسد که در این برنامه تلویزیونی، گرایش به حاشیه ها بیش از اصل شده باشد».

در حالی که در این گزارش هیچ نامی از برنامه 90 برده نشده، اما دست اندرکاران برنامه، خود را مخاطب این بخش از گزارش دیده اند و شب گذشته بدون هیچ اشاره ای به محتوای 32 صفحه ای گزارش، با حمله به کمیسیون اصل نود، این جایگاه قانونی را تهدید به شکایت کردند، در این باره چند نکته قابل تامل است:

1. آیا یک برنامه تلویزیونی تا این اندازه اختیار دارد که یکی از مهمترین کمیسیون های نظارتی مجلس را به دلیل تهیه گزارشی که در آن، از یک برنامه تلویزیونی انتقاد شده، تهدید به شکایت کند؟! آیا این قدرت نمایی و احساس امپراطوری، خود حکایت از لزوم بازنگری و تجدید نظر در مناسبات مثل ابن برنامه نمی کند؟

2. نگاه آسیب شناسانه در این گزارش، بدون غرض ورزی و جهت گیری بوده است. به طوری که در بخشی از گزارش از مصوبه مجلس در خصوص اعطای معافیت به خانواده های آسیب پذیر از آنجا که سبب سوءاستفاده در کارت معافیت های جعلی فوتبالیست‌ها شده، انتقاد صورت گرفته است. بنابر این شائبه رفتار غرض ورزانه با یک شخص یا یک برنامه، مردود است.

3. چرا در حالی که برنامه 90 به کوچکترین حواشی فوتبال ساعت ها می پردازد، بعد از انتشار و قرائت گزارش کمیسیون اصل نود، هیچ اشاره ای به محتوای آن نکرد! حتی با فرض وارد بودن انتقادات این برنامه از گزارش مذکور، آیا نباید در حد و اندازه یک اتفاق فوتبالی، به بخش ها و محورهای آن اشاره می شد؟ آیا برنامه 90 در مالکیت شخصی مجری و دست اندرکاران آن است که اختیار دارند حتی گزارش یکی از قوای مهم قانونی کشور درباره موضوع همان برنامه را سانسور کنند؟ البته باید از دیگر بخش های خبری صدا و سیما تشکر کرد که در انعکاس اخبار مربوط به این گزارش، وظیفه اطلاع رسانی خود را به خوبی انجام دادند.

4. در بخشی از گزارش که مورد اشاره برنامه 90 است، انتقادات به یک برنامه تلویزیونی و از یک سو شائبه های مطرح درباره آن، به صورت تردید مطرح شده تا جایی که بر بررسی بیشتر تاکید شده است، اما از سوی دیگر، خدمات برنامه مذکور در برخورد با معضلات فوتبال نه به صورت احتمال بلکه امری قطعی معرفی شده و در نهایت، جمع بندی کمیسیون این عبارت است: «اما در مجموع با بررسی عملکرد برنامه ای که حدود یک دهه قدمت دارد، به نظر می رسد که در این برنامه تلویزیونی، گرایش به حاشیه ها بیش از اصل شده باشد».

5. چرا شب گذشته مجری برنامه 90 در برابر این بخش از گزارش تا این اندازه منفعل، مضطرب و دست پاچه بود؟ ایشان مانند برخی از افراد دیگر، دوبار به کمیسیون اصل نود دعوت شده اند و به سوالاتی که تا آن روز مطرح بوده پاسخ داده اند. هر چند در آن مقطع نیز همین حالت را داشتند، اما آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است.

6. رفتار شب گذشته این برنامه تلویزیونی و ادبیات بکار رفته در آن، به هیچ وجه پذیرفتنی نیست که امیدواریم با بررسی بیشتر توسط مسئولین صدا و سیما اصلاح و جبران شود.

امید داریم که همه مجموعه ها از جمله برنامه 90 در ادامه رسیدگی به این پرونده بر خلاف مسیری که تاکنون نسبت به این پرونده داشته است، مسئولانه تر عمل کند.

در این باره نکته های دیگری هم گفتنی است که در وقت خود به آن پرداخته خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
نقش دلالی برای بازیکنان خارجی کم اتهامی نیست!!!
Iran, Islamic Republic of
اتهام نیست .مستنده
سعیدی
Iran, Islamic Republic of
سرانجام همه چیز معلوم میشه
Iran, Islamic Republic of
چوب را که برداری گربه دزده فرار میکنه
اگر برنامه 90 مشکلی نداره خب بایسته تا دادگاه تشکیل بشه و از خودش دفاع کنه ولی وقتی الان سر و صدا میکنه معلومه خیلی خبرها پشت پرده اش وجود داره
... مفسده
نه هنوز نمیتونیم قضاوت کنیم. اون رو باید قوه قضاییه تشخیص بده نه ما. پس فعلاً پاکه.
منتهی میشه گفت آدمی تنش زا، سیاسی کار، و حاشیه سازه و البته مربیان اجنبی رو بالا میبره و مربیان وطنی رو پایین میاره. اینا واضحه.
مهدی
خب، مثل اینکه این دفعه نوبت نود شده!!

کلی خندیدم. اون چند بند هم خیلی جالب بود. بابا دلتون خوشه. خخخخ
فوتبالی
Iran, Islamic Republic of
چون آقای رسایی هم طیف شماست پس کسی حق ندارد ازش شکایت کند و یا این چنین القا می کنید
من که عادل رو از رسایی و کمسیون اصل نود بیشتر قبول دارم
جا پای فریب خوردگان مسعود ومریم نگذارید ... کشور است.
من هم هیچ علاقه ای به فردوسی پور و برنامه مضر 90 ندارم.
Germany
نون به نرخ روز خور
برنامه 90 نود واقعا برنامه خوبی نیست به دلیل دوروغ گو بودن به دلیل جناع عمل کردن
Germany
حسادت به شهرته فردوسی پور.چاهکن ته چاهه
خوب معلومه چرا عادل!!! فردوسی پور از این گزارش خوشش نیومده چون پای خودش هم گیره
بیادشهید قاسمی ؛
این آقای ناعادل برخلاف پوزمردم دوستی فردی خودمحوروخودباخته اجنبی هاست
Iran, Islamic Republic of
مثل آب خوردن اتهام می زنید ، شما از کجا می دونید .از خدا بترسید!!!!!!
ما راجع به پرونده فساد در فوتبالف اتهامی نمی زنیم. اون رو باید دستگاه قضایی نظر بده و تا وقتی نظر نداده، همه پاکند.
منتهی فردوسی پور یک انسان بی ادب نسبت به بزرگان، حاشیه ساز، سیاسی کار و خودمحوره که بدون هماهنگی با مسئولان صدا و سیما، زنگ زده بود به ظریف بیارتش برنامه 90!!!! چرا؟ چون میخواد عقاید سیاسیش رو به مخاطبان جوانش تحمیل کنه.
شما دوست داری کسی عقاید سیاسیش رو به شما تحمیل کنه؟ فردوسی پور چنین قصدی داشت. منتهی بهش اجازه ندادن. ان شاء الله دیگه روشن شده باشی.
صراطی
United States
میشه برای معرفی خودتون از شهید مایه نگذارید, شهید هیچوقت به خودش اجازه نمیداد در مورد یک نفر اینگونه صریح و بی پرده اظهار نظر کند حتی اگر آن فرد مشکلی هم داشته باشد. از شهید عمل و رفتار صحیح مسلمانی رو یاد بگیرید تهمت زدن و اعلام نظر شخصی در عموم رفتار یک پیرو شهید نیست برادر یا خواهر گرامی
باز مجبور به نظر غیر سیاسی هستم اقای فردوسی پور لطفا از تنش ها با این ....بکاهید چون اینها هم .... ممکن هست نود رو تعطیل کنن اصل.... اقای فردوسی پور تنها برنامه ی قابل دیدن تلویزیون رو نجات بدید اگر یک ...کلنگ رو برداره و بخواد بزنه بهتره باهاش جرو بحث نشه و برای کاهش تنش حق به او داده بشه
United States
رسایی خودش رد صلاحیت شده برتی همین حرفا
مسافر
رسایی از طرف فرمانداری رد صلاحیت شده نه شورای نگهبان .....
چرونده فساد در فوتبالف دو سال هست که شروع شده نه دیشب که آقای رسایی بخاطر رد صلاحیت بخواد حرفی بزنه. زدی به کاهدون.
ضمناً رسایی رد نشده، وزارت کشور ...
طالقانی
United States
هر بلایی و بی ابرویی که بیایید حقتان هست من ادم امی صد ها بار نوشتم وگفتم این بچه ... صفت را انقدر بزرک نکنید که نتوانید جمعش کنید کار به جایی رسید که در مسئله هسته ای دخالت می کرد. باید مد...
رسایی اگه راستگو بود که تایید صلاحیت میشد راستی از پرونده....
اولاً هر رد صلاحیتی دروغگو نیست. ثانیاً رسایی رد نشده. وزارت کشور این دولت ردش کرد، نه شورای نگهبان.
احمد
درود بر شرف عادل فردوسی پور
چه شرفی؟ وزیر خارجه چه ربطی به برنامه فوتبالی داره که میخواست دعوت کنه برنامه؟! مگه خودتون شعار نمی دید که ورزش از سیاست به دوره، چطور در مورد ظریف از نظر این آقا ورزش به سیاست نزدیکه؟!
ما نخوایم عقاید سیاسی این آقا رو بدونیم کی رو باید ببینیم؟!
بصیرت
Iran, Islamic Republic of
وای بحالت عادل اگه با فتنه 88 ارتباطی داشته باشی ...نمی بخشمت پسر
چرا اینقدر راحت در مورد دیگران قضاوت میکنیم و تهمت میزنیم مگه ما مسلمان نیستیم؟
اتهام پرونده فساد در فوتبال رو با شما موافقم باید صبر کد. اما منفی بهت دادم چون داری از یک آدمی دفاع میکنی که در تبعیضی آشکار، نتایج ضعیف و مایه آبروریزی کی روش را به دروغ بزرگ میکند، اما ناکامی تیم امید را میبیند! یعنی فقط آنچه دلش خواست میبیند و می گوید.
کدوم مربی حال حاضر تونست ایرانو چند سال پیاپی اول اسیا نگه داره؟؟؟یعنی درک مربی ایرانی از فوتبال بیشتر از دستیار فرگوسنه که خود فرگوسن سرش قسم میخوره؟
اول آسیا به رتبه بندی فیفای پر فیاد نیست. اول آسیا یعنی قهرمان آسیا. یعنی بهترین تیم آسیا. خب این دروغ قطعیست.
نکته دوم اینکه مگر هدف از استخدام دستیار کی روش، گرفتن رتبه اول آسیا بوده؟ هدف کسب افتخار در آسیا و صعود به دور دوم جام جهانی بوده که نشد. حذف شدن در جام ها قبلا هم داشتیم.
ثالثا این همه نتایج بد و دفاع کردن یک عده خیلی مشکوک است! شما یا جاهلید، یا مامورید.
نون به نرخ روزخوری
مجید
سلام لطفا تهمت بدون مدرک نزنید وکارها خوب عادل رابرای فوتبال یادتان نرود
Iran, Islamic Republic of
این عادل باشه شماها نمیتونید از نمد فوتبال برای خودتون کلاهی درست کنید
همش کلی گویی، همش کلی گویی
به نظر من خیلی واضحه که چرا سایت شما از عادل خوشش نمیاد .
نه تنها این سایت بلکه تمام کسانیکه به دنبال حق و حقیقت هستند نه آشوب و تنش، از فردوسی پور خوششان نمی آید. کسی که از تنش و حاشیه های بی حاصل یا مضر، نان میخورد را نمیشود دوست داشت.
رسائى ...هشتصد مليونى ارشاد قم...شش
نوید
Germany
یه نفرم که واسه فوتبال زحمت میکشرو از کشور برونیدش.کلا حرف حق تلخه.لابد مافیای کلاهبردار فوتبال ادم حسابین.خوشم اومد تیم امید حذف شد چون ثابت شد مربی ایرانی نالایقه و علاقه ای به پیشرفت نداره.همین اقای کفاشیان با چه زحمتی اقای کی روش رو که مربی رونالو تو پرتغال و دستیار اقای فرگوسن بود رو اورد تا بعد چند سال فوتبالمون ابرو پیدا کنه.بعنوان مثال اگر اقای مایلی کهن مربی تیم ملی بودن هیچوقت اشکان و سردار قبول نمیکردن تا تو تیم ملی بازی کنن خصوصا کسی که همبازی اوزیلو خدیرا باشه.خوشبختانه شعور مردم بالاست.
متاسفم
ایول
Germany
ملت ایران شعورشون بالاست.
United States
انقدر این بچه را پررو کردید که به هر سوراخی سرک می کشد . جوری تنبیه کنید تا دیگر کسی از این اشتباهات نکند