شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰

چقدر زمان‌برای احیای تالاب‌هامون لازم است؟

دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۷
کد مطلب: 469862
مدیر کل طرح حفاظت از تالاب های ایران از تدوین برنامه جامع تالاب‌های هامون خبر داد و گفت: امیدواریم با همت همه مسئولان ذیربط تا ۲ سال آینده روند تخریبی این تالاب‌ها متوقف شود و در یک دهه آینده وضعیت بهبود را در این منطقه ببینیم.
به گزارش جهان،‌ محسن سلیمانی روزبهانی در گفت‌‌وگو با تسنیم درباره تالاب هامون و برنامه‌های در نظر گرفته شده برای آن گفت: مجموعه تالاب‌های هامون یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین تالاب‌هایی هستند که در شرق کشور وجود دارد و در زمره تمدن‌های غنی کشور جای می‌گیرند.

وی با بیان اینکه منشاء آب تالاب هامون رودخانه هیرمند بوده است،گفت: به نظر موضوع  روند تخریبی این تالاب به سال‌های بسیار دور باز می‌گردد؛ طی چند دهه اخیر و با توجه به خشکسالی دو دهه قبل، تالاب هامون با مشکلاتی مواجه شده و وضعیت اقتصادی و اجتماعی مردم این منطقه نیز با خطر مواجه شده است.

مدیر کل طرح حفاظت از تالاب‌های ایران تصریح کرد: در دو دهه اخیر و با روند وضعیت خشکسالی منطقه شرق کشور و بحرانی شدن تالاب هامون، مهاجرت بسیاری از مردم را شاهد بوده‌ایم و این تبعات بسیار منفی در اقتصاد و رویکرد اجتماعی مردم داشته است.

سلیمانی روزبهانی اظهار داشت: در حال حاضر نیز تدوین برنامه جامع مدیریت تالاب‌های هامون نگارش شده و این به عنوان یکی از راهکارهای نجات این منطقه محسوب می شود؛ البته این مهم  چندی دیگر در شورای تامین استان به تصویب می‌رسد.

وی ادامه داد: برنامه نجات هامون باید با رویکرد همه دست‌اندرکاران انجام بگیرد و تنها دغدغه سازمان حفاظت از محیط زیست نیست بلکه همه مسئولان ذی‌ربط باید اهتمام ویژه‌ای را داشته باشند و با همت همه مسئولان می‌توان به نجات تالاب‌های هامون امیدوار بود.

مدیر کل طرح حفاظت از تالاب های ایران درباره منشاء مشکلات پیش آمده برای تالاب هامون گفت:‌منشاء این اتفاق و بحران مدیریت نشدن درست آب هیرمند و عدم توجه به توسعه پایدار در داخل بوده است؛ این مشکلات داخلی و خارجی موجب پدید آمدن مشکلاتی برای هامون شد.

سلیمانی روزبهانی  ادامه داد: علت دیگری که باعث شد تا تالاب هامون دچار مشکل شود عدم مدیریت منابع آب بوده است؛ دلیل دیگر هم نداشتن همکاری مستمر برای گرفتن حقآبه‌ها بوده است و بدین ترتیب مشکلات داخلی و خارجی در خشک شدن تالاب هامون تاثیر مستقیمی داشته‌اند.

وی ادامه داد: متاسفانه در این روند مشکلات ایجاد شده برای تالاب هامون الگوهای توسعه‌ای دخیل بوده‌اند یعنی تنها به الگوهای توسعه‌ای توجه می‌شد و الگوهای توسعه پایدار مورد اهتمام نبود و در آن روند نیز بحث حقآبه‌ها در نظر گرفته نمی‌شد.

مدیر کل طرح حفاظت از تالاب های ایران در پایان تصریح کرد: اخیرا بخش‌هایی  از قسمت‌های شمالی تالاب هامون آبگیری شده است و باید هرچه زودتر روند بهبود این منطقه انجام بگیرد چرا که مردم آن منطقه، وضعیت شکننده‌ای دارند و باید روند بهبود وضعیت انجام پذیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *