يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

نصب کدرهگیری برای تشخیص کالای قاچاق

شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۵
کد مطلب: 469424
رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور گفت: برای بهبود شرایط تشخیص کالای قاچاق از غیرقاچاق، کد رهگیری طراحی شد و در حال حاضر آیین نامه آن در کمیسیون، مراحل نهایی را طی می کند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، علی اصغر رمزی با اشاره به راه اندازی مرکز تشدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گفت: این مرکز با تلاش بی شائبه نیروی انتظامی در امر مبارزه با قاچاق کالا ایجاد شده است و باید از اقدامات آن، پشتیبانی کرد چرا که یکی از ضروریات کشور بود.

وی بیان کرد: براساس قوانین و مقررات، بحث دخانیات در کشور تابع قانون انحصار دخانیات است و این قانون از سال ۱۳۱۰ تصویب شد که براساس آن کشت توتون، برداشت، حمل، تولید، واردات، صادرات و توزیع سیگار با مجوز دولت صورت می گیرد.

رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور در ادامه گفت: از سه سال گذشته وظایف حاکمیتی دخانیات به عنوان یک شرکت دولتی، براساس ماده ۱۳ اصل ۴۴ قانون اساسی، به وزارتخانه های ذیربط منتقل شد و به همین منظور، نظام حاکمیتی از شرکت دخانیات گرفته شده و به وزارت صنعت و معدن انتقال یافت.

وی خاطرنشان کرد: وزارتخانه صنعت و معدن برای اینکه بتواند به صورت متمرکز، شرکت دخانیات را هدایت کند، مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور را ایجاد کرد.

رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور در پاسخ به این سئوال که آیا شرکت دخانیات، وظایف حاکمیتی را می تواند انجام دهد یا نه، گفت: شرکت دخانیات امکان انجام وظایف حاکمیتی را ندارد و انجام آن، تخلف محسوب می شود.

وی تصریح کرد: براساس محدودیتی که شرکت دخانیات در تحویل گرفتن سیگارهای مکشوفه دارد، با هماهنگی اخیری که با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز داشتیم، حدود ۴ ماه است که سازمان اموال تملیکی آمادگی خود را برای تحویل گرفتن سیگارهای مکشوفه اعلام کرده است و سیگارهای مکشوفه قبل از ۷/۱۲/۹۲ نیز معدوم شده است.

رمزی به گشت های کشف سیگار قاچاق اشاره کرد و گفت: این گشت ها در سراسر کشور با حضور نماینده ای از وزارت صنعت و معدن و تجارت به عنوان دستگاه کاشف و با هماهنگی شرکت دخانیات حدود ۴۳ سال است که توسط شرکت دخانیات در حال انجام است.

وی در ادامه گفت: حدود ۸ ماه قبل، انجمن تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات دخانی که حدود ۲۰ عضو دارد و یکی از آنها شرکت دخانیات است، با امکانات انجمن برای مبارزه با قاچاق تشکیل شد.

کاهش قاچاق با راه اندازی خطوط تولید برندهای معروف دخانی در داخل کشور

رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور به دو حرکت کلان در راستای مبارزه با قاچاق کالاهای دخانی اشاره کرد و گفت: یکی از این اقدامات، تعامل و همکاری با نیروی انتظامی و دستگاه های کاشف، افزایش جریمه ها و پاداش ها و دوم انجام یک حرکت اقتصادی در قالب تعامل سرمایه گذارهای داخلی با برندهای معروف برای جلوگیری از قاچاق و تولید آن برند در کشور بود تا با این حرکت، ۱۰ تا ۱۲ میلیارد نخ سیگار قاچاق را کم و به تولید داخلی تبدیل کنیم.

وی گفت: با اقدامات خوب اقتصادی می توانیم در یک سال آینده، ۱۴میلیارد نخ سیگار قاچاق را کاهش دهیم که این رقم در دنیا محسوس خواهد بود و همچنین با تشدید اقدامات در حال انجام و مصوبه ۱۰۶ ستاد مبارزه با قاچاق در ۲۰ بند، می توان ۴ تا ۵ میلیارد نخ باقی مانده را به حداقل کاهش داد.

رمزی در ارتباط با برچسب هالوگرام که برای تشخیص کالای قاچاق از غیر قاچاق به کار می رود، خاطرنشان کرد: مکانیزم نصب هالوگرام حدود ۱۴ سال پیش برای اینکه کالای قاچاق از کالای رسمی، قابل تفکیک باشد، توسط شرکت دخانیات اجرا شد.

وی همچنین گفت: به جز نصب هالوگرام، ابزار دیگری مثل پیام بهداشتی نیز اجرا شد که ۱۲ سال این روند در حال انجام بود که متأسفانه با اقدامات قاچاقچیان و سودجویان و اطلاعات نادرست به مصرف کنندگان، مبنی بر اینکه سیگارهایی که تصویر ندارد برای ریه مناسب است و سیگارهایی که تصویر دارد برای ریه ضرر دارد، این طرح با چالش روبرو شد.

نصب کد رهگیری برای تشخیص کالای قاچاق از کالای رسمی

رمزی در ادامه گفت: با وجود چنین اقداماتی از سوی سودجویان، دیگر هالوگرام به عنوان ابزار حاکمیتی به شمار نمی آید، به همین منظور برای بهبود این شرایط و تشخیص کالای قاچاق از غیرقاچاق، طبق قانون جدید ماده ۱۳، کد رهگیری طراحی شد و در حال حاضر آیین نامه آن در کمیسیون، مراحل نهایی خود را طی می کند.

رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور در خاتمه در ارتباط با این کد رهگیری گفت: این کد رهگیری ۱۷ تا ۱۸ رقم است که مثل شماره شناسنامه برای هر پاکت است که با آن می توان خرده فروشان این کالا را نیز ردیابی و شناسایی کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *