يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 12 May 2024
 
۱

ایران تنها کشور مخالف واقعی با داعش

سه شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۵۹
کد مطلب: 468708
پایگاه «پولتیکو» ضمن تأکید بر اینکه ایران تنها کشور خاورمیانه است که با داعش، القاعده و گروه‌های دیگر تروریستی مخالف است، نوشت بسیاری از سیاستمداران آمریکایی تلاش می‌کنند به طور اغراق‌آمیز ایران را اهریمن جلوه دهند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، پایگاه تحلیلی پولتیکو به تلاش سیاستمداران آمریکایی برای دشمن جلوه دادن ایران اشاره کرد و نوشت که مردم آمریکا ایران را نه تنها کشوری می‌دانند که منافع آن برخی اوقات در تقابل با منابع آمریکا است بلکه این کشور را چشمه بی‌رحمی از شیطان می‌پندارند.
 
این پایگاه تحلیلی ادامه داد که این نوع تفکر در بین سیاستمداران آمریکایی بسیار مشهود است به طوری که «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه سابق آمریکا و نامزد پیشتاز دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا در سال 2008 اعلام کرد که آمادگی دارد «به طور کامل ایران را از بین ببرد».از طرف دیگر سناتور «تد کروز» اخیراً مدعی شد که ایرانیان «افرادی هستند که می‌خواهند ما را به قتل برسانند».
 
پولتیکو با اشاره به این اظهارات ضدایرانی سیاستمداران آمریکایی نوشت، سیاستمداران آمریکا به ندرت به این شیوه درباره کشورهای دیگر سخن به میان می‌آورند. در واقع ایران یک جایگاه منحصر به فرد در معبد دشمنان ما دارد.
 
این پایگاه تحلیلی سپس به تحولات اخیر در زمینه اجرایی شدن برجام و تبادل زندانیان آمریکا و ایران و همچنین آزادی ملوانان آمریکایی که سهواً وارد آبهای خلیج‌فارس شده بودند، اشاره کرد و نوشت که اینها پیروزی‌های چشمگیری در دیپلماسی آمریکا به حساب می‌آید و «جان کری» وزیر خارجه آمریکا بخاطر این پیشرفت‌ها، شایسته تقدیر است.
 
پولتیکو با اشاره به تحولات مثبتی که اخیراً با توافق هسته‌ای ایران حاصل آمده است، گزارش کرد که تنها چیزی که ظاهراً تغییر نکرده است، لفاظی‌ سیاستمداران آمریکایی است.
 
این گزارش اینگونه توضیح داد، بعد از آنکه ملوانان آمریکایی هفته گذشته در آبهای خلیج‌فارس دستگیر شدند، سناتور «مارکو روبیو» خیلی به سرعت این رفتار ایرانیان را «کاملاً هولناک» خواند و یکی از ژنرال‌های بازنشسته آمریکایی به نام «بری مک کافری»، ایران را «یک قدرت متخاصم خارجی» خواند و گفت که دستگیری ملوانان آمریکایی «یک بی‌حرمتی به حضور نظامی ما در خلیج‌ (فارس) است».
 
پولتیکو نوشت که این افراد هیچ اهمیتی به این موضوع ندادند که ملوانان آمریکایی در 6 هزار مایلی از آمریکا در حال عملیات بودند و وارد آبهای قلمرو ایران شده بودند.
 
این پایگاه تحلیلی نوشت که با این وجود، مسئله‌ای که روشن است این است که درک ما از ایران بعنوان تهدیدی برای منافع حیاتی آمریکا دور از واقعیت است. ایران تنها کشور خاورمیانه است که کاملاً با داعش، القاعده و دیگر گروههای تروریستی مخالف است.
 
طبق این گزارش، اتهاماتی مبنی بر اینکه ایران با حملات سایبری، آمریکا را تهدید می‌کند، ممکن است که یکسری اساس و پایه‌ای در واقعیت داشته باشد اما آمریکا نیز ایران را از این طریق مورد حمله قرار داده است. در سال 2010، ایران قربانی قوی‌ترین حمله در تاریخ جنگ سایبری شد و برنامه هسته‌ای این کشور با حملات سایبری هدف قرار گرفت و بخشی از این حمله توسط آمریکا طرح‌ریزی شده بود.
 
پولتیکو در ادامه افزود، شاید تاریخ بخشی از دلیل این مسئله باشد که آمریکایی‌ها به ایران یک نگاه همراه با ترس اغراق‌آمیز دارند. سرنگونی شاه ایران در سال 1979، یک شکست حیرت آور برای منافع آمریکا بود و متعاقب آن بحران گروگانگیری کارکنان سفارت آمریکا در ایران همچنان برای بسیاری در واشنگتن، یک خاطره سوزناک است.
 
علاوه بر این، فشارهای بی‌رحمانه دو همپیمان آمریکا در خاورمیانه یعنی عربستان و اسرائیل، بر این احساس ترس اغراق‌آمیز آمریکایی‌ها از ایران می‌افزاید. این دو همپیمان آمریکا، تلاش می‌کنند تا با دلایلی که مطرح می‌کنند، مردم آمریکا را به سوی احساس ضدایرانی سوق دهند.
 
این گزارش در ادامه افزود که 35 سال لفاظی ضدایرانی از سوی تمامی طیف‌های سیاسی از جمله احزاب سیاسی و اکثر رسانه‌های خبری و انگ زدن به هرکسی که جدا از الگوی خشونت است، دلایلی بر حس ترس اغراق آمیز مردم آمریکا از ایران بوده است. فراتر از آن، عدم تجربه در رویارویی با کشورهایی که منافعی متفاوت از ما دارند نیز تأثیر گذار است. ما از داشتن یک دشمن احساس خوبی داریم و ایران برای تحقق این هدف، گزینه مناسبی است.
 
پولتیکو در پایان نتیجه‌گیری کرد که برخی از کشورها احساس می‌کنند که ایران در حال فروپاشی است و می‌توانند هرکاری که می‌خواهند را انجام دهند، میانه‌روها و واقع‌گرایان در ایران در تلاش هستند تا اینگونه لفاظی‌ها را خنثی کنند. آمریکایی‌هایی که به دنبال یک خاورمیانه باثبات هستند نیز باید همین کار مشابه را دنبال کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *