يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۰

قدمت انتخابات الکترونیکی در کشورها

شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۵
کد مطلب: 467940
42 روز تا انتخابات مهم مجلس دهم باقیمانده است، اما با توجه به این فرصت کم هنوز تکلیف برگزاری انتخابات بصورت الکترونیکی معلوم نیست.
قدمت انتخابات الکترونیکی در کشورها
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، چند ماهی است که وزارت کشور و شورای نگهبان برای برگزار کردن انتخاباتی الکترونیک در حال رایزنی و تلاش‌‍اند تا بتوانند با فراهم کردن زیرساخت‌های موجود، انتخابات را الکترونیکی برگزار کنند.

حدود ۲۰ سال از قدمت برگزاری انتخابات الکترونیکی در جهان می‌گذرد؛ استرالیا اولین تجربه موفق انتخابات الکترونیکی را در اکتبر ۲۰۰۱ دید، در بلژیک، برزیل و فرانسه هم به ترتیب در سال‌های ۱۹۹۹، ۱۹۹۶ و ۲۰۰۳ انتخابات الکترونیکی برای نخستین بار برگزار شد و در کشور هند هم انتخابات الکترونیکی در سال ۱۹۸۲ به صورت آزمایشی به انجام رسید، اگرچه دادگاه عالی هند نتایج این انتخابات را به جهت مغایرت برگزاری آن با قانون رد کرد اما این رویداد موفقیت آمیز، سنگ بنای محکمی برای برگزاری تمامی انتخابات سال ۲۰۰۳ هند به صورت الکترونیکی شد.

بعد از گذشت ۲۰ سال از این اجرای این طرح در جهان، انتخابات الکترونیکی هنوز به طور کامل در ایران اجرایی نشده است که می‌توان یکی از دلایل عدم اجرای آن را نبود بسترهای لازم در کشور دانست.

* 43 روز تا انتخابات؛ چرا هنوز تکلیف برگزاری انتخابات اکترونیک مشخص نیست

برگزاری انتخابات الکترونیکی در کشورهای پیشرفته دنیا از آن جهت مورد توجه قرار گرفته است که اتلاف وقت زیاد یکی از عوامل اصلی کاهش مشارکت مردم در تعیین سرنوشتشان عنوان شده است، لذا دولتمردان خواسته‌اند از این طریق با استفاده از فضاهای مجازی و رایانه‌ای و صرف حداقل وقت در انتخابات، مانع از کاهش مشارکت مردم در انتخابات شوند.


درست از ابتدای سال جاری و همزمان با شکل‌گیری مباحث انتخاباتی در جامعه سیاسی کشور، زمزمه برگزاری انتخابات الکترونیک در کنار تمامی موضوعات انتخاباتی شنیده می‌شد، زمزمه‌ای که سرانجام با اعلام رسمی وزارت کشور در مورد برگزاری انتخابات الکترونیک در تمامی مراکز استان‌ها و کلانشهر‌ها به واقعیت پیوست، حرکتی که براساس برآوردهای وزارت کشور نیاز به ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار داشت که سرانجام به دلیل مشکلات مالی دولت در تأمین هزینه‌ها، باعث شد وزارت کشور عطای این کار را به لقایش ببخشد و تصمیم بگیرد که انتخابات را تنها در ۹ کلانشهر الکترونیکی برگزار کند.

این روند باعث شد که مکاتبات زیادی میان وزارت کشور بعنوان مجری انتخابات و شورای نگهبان به عنوان ناظر انتخابات شکل‌ گیرد، مکاتباتی که از یکسو وزارت کشور می‌کوشید دستگاه‌ها، زیرساخت‌ها و فرایند برگزاری انتخابات الکترونیک را بدون عیب و نقص معرفی کند و از سوی دیگر شورای نگهبان به دنبال آن بود که از طریق بررسی دقیق پیش نیازهای برگزاری انتخابات الکترونیک، فرایند شفاف و سالم برای این موضوع ترسیم کند.

در ‌‌نهایت رفت وآمدهای وزارت کشور و شورای نگهبان تا آنجا ادامه پیدا کرد که وزارت کشور دستگاه‌ها و نرم افزارهای مربوط به این روند را در اختیار شورای نگهبان قرار داد و این شورا نیز ایرادات خود را به وزارت کشور منعکس می‌کرد.

تمامی این وقایع در حالی بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه (۲۲ دیماه) با حذف "مواد مربوط به رای‌گیری الکترونیکی از قانون انتخابات" به برگزار نشدن سراسری انتخابات پیش‌رو به صورت الکترونیکی رای دهند، اقدامی که به معنای منتفی شدن برگزاری انتخابات الکترونیک در ۷ اسفندماه است.

این اقدام بهارستانی‌ها در حالی بود نمایندگان مجلس در جلسه علنی ۳۰ آذرماه سال جاری، شرایط انتخابات الکترونیک، نحوه شمارش آراء و نحوه برخورد با اختلالات انتخابات الکترونیک را تعیین کرده بودند.

پس از رای منفی نمایندگان مجلس به برگزاری انتخابات الکترونیکی وزارت کشور طی اطلاعیه اعلام کرد: "در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز در صورت حصول توافق نهائی بین وزارت کشور و شورای نگهبان؛ ان شاالله، اخذ رأی و شمارش آراء در تعدادی از حوزه‌های انتخابیه به صورت الکترونیک، ‌ اجرا خواهد شد".

حسینعلی امیری قائم مقام وزیر کشور در واکنش به مصوبه مجلس در مورد منتفی شدن انتخابات الکترونیک گفت: آنچه که نمایندگان مجلس در خصوص طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی تصویب کردند به منزله منتفی شدن انتخابات الکترونیکی نیست.

وی گفت: سخت افزار مورد نیاز انتخابات الکترونیکی به تایید شورای نگهبان رسیده است و هم اکنون تجهیزات لازم در حال تولید و نرم افراز آن نیز مراحل تست و آزمایش خود را طی کرده است، بزودی به شورای نگهبان ارائه خواهد شد که بعد از این مرحله در خصوص حوزه‌هایی که قرار است انتخابات الکترونیکی در آن برگزار شود با شورای نگهبان به تعامل و تبادل نظر خواهیم پرداخت.

با این توضیحات همچنان باید منتظر ماند و دید که نهادهای مسئول در این امر یعنی شورای نگهبان، وزارت کشور و مجلس شورای اسلامی چه تصمیمی را در قبال برگزاری الکترونیکی انتخابات اتخاذ خواهند کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *